اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اما و اگرهای انتخابات پارلمانی تاجیکستان؛ شفافیت شرط اول

مقامات کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان به نصب دوربین‌های نظارتی در مراکز رأی‌دهی چندان تمایلی ندارند و معتقدند اگرچه نصب دوربین و استفاده از تلفن همراه برای شفافیت خوب است، اما از سوی دیگر می‌تواند در روند رأی‌دهی خلل وارد کند.

اما و اگرهای انتخابات پارلمانی تاجیکستان؛ شفافیت شرط اول

به گزارش دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، مقامات کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان به نصب دوربین‌های نظارتی در مراکز رأی‌دهی چندان تمایلی ندارند و معتقدند اگرچه نصب دوربین و استفاده از تلفن همراه برای شفافیت خوب است، اما از سوی دیگر می‌تواند در روند رأی‌دهی خلل وارد کند.

برخی از تحلیلگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که نصب دوربین‌های نظارتی امکان تقلب در مراکز رأی‌دهی را کاهش خواهد داد.

ناظران داخلی و بین المللی در انتخابات گذشته در تاجیکستان از برخی تخلفات انتخاباتی انتقاد کرده بودند اما مقامات کمیسیون مرکزی انتخابات همواره وجود این موارد را رد کردند.

«نوروز صمد زاده» رئیس دفتر کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان در صحبت با رسانه‌ها اظهار داشت: قانونگذاری تاجیکستان نصب دوربین‌های نظارتی در مراکز رأی‌دهی را پیش بینی نکرده است.

صمد زاده در این مورد گفت: نصب دوربین و استفاده از تلفن همراه به نوعی نظارت بر مردم است و ما به شهروندان حقوق دادیم که به طور داوطلبانه در انتخابات شرکت کنند.

به باور وی، این احتمال هم هست که نصب دوربین و ضبط فرایند رای‌دهی توسط تلفن همراه فقط برای خبرنگاران مجاز باشد.

صمد زاده افزود: در تاجیکستان مراکز رای‌دهی اکثرا در مدارس و سایر نهادهای دولتی تشکیل می‌شود و در برخی از این اداره‌ها به خاطر تامین امنیت دوربین‌هایی نصب شدند، اما مسئولین کمیسیون مرکزی انتخابات می‌گویند، کسی حق استفاده این دوربین‌ها را ندارد.

انتخابات در ازبکستان و قرقیزستان چگونه است؟

تا انتخابات پارلمانی در تاجیکستان بیش از یک ماه باقی مانده و تقریبا 140 نفر برای شرکت در این انتخابات، معرفی شدند.

در تجربه انتخاباتی کشورهای دیگر دیده می‌شود که برای تامین شفافیت و جلوگیری از نقض قوانین در جریان انتخابات در مراکز رای‌دهی دوربین می‌گذارند.

برای مثال انتخابات چندی قبل پارلمانی ازبکستان نه تنها زیر نگاه دوربین‌های نظارتی برگزار شد بلکه این رویداد به طور آنلاین به نمایش گذاشته شد و به وبلاگ‌نویسان محلی اجازه داده شد که روند انتخابات را به طور آزاد ضبط کنند.

همچنین در قرقیزستان جریان انتخابات به طور کامل توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود.

در تاجیکستان اگرچه برخی از تحلیل‌گران چندان باور ندارند که نصب دوربین می‌تواند در نتایج انتخابات تاثیر بگذارد، اما در هر صورت، برای ثبت نقض قانون این رویداد را مهم می‌دانند.

استفاده از دوربین مورد تأیید سازمان امنیت و همکاری اروپا است

«پرویز ملاجان اف» کارشناس سیاسی تاجیک معتقد است: تجربه جهانی نشان داده که استفاده از دوربین به هیچ وجه در  روند رای‌دهی خللی وارد نمی‌کند و  بالعکس زمانی که جریان انتخابات از طریق دوربین و تلفن‌های همراه ثبت شود فضا برای نقض قوانین محدود می‌شود.

وی افزود: نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا و ناظران سایر سازمان‌های بین المللی ضمن ارزیابی انتخابات به این معیار توجه زیادی می‌کنند.

«دنیس برداکف» کارشناس سیاسی قرقیزستان در این باره گفت: در برخی از کشورهای اروپایی هنوز در مراکز رای‌دهی استفاده از دوربین را لازم نمی‌دانند، اما فرهنگ سیاسی این کشورها متفاوت و امکان تقلب در سطح پایینی قرار دارد.

وی افزود: برای ناظران ثبت دوربین مهم است زیرا این تنها واسطه برای اثبات برخی موارد مشکوک است برای مثال، ناظران می‌توانند نقض قانون در مراکز رای‌دهی را مشاهده کنند اما اثبات کردن آن مشکل است.

اگر دولت انتخابات عادلانه می خواهد

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بر بسیاری از انتخابات تاجیکستان نظارت کرده و در برخی موارد اعلام کردند که در مواردی مطابق با معیارهای بین المللی صورت نگرفته است.

مسئولین کمیسیون مرکزی انتخابات معتقدند برای تامین شفافیت در انتخابات پارلمانی موظف شدند اقدامات لازم را انجام دهند.

«آی‌نهال بابا نظراوا» حقوق‌دان و داوطلب کرسی ریاست جمهوری در انتخابات سال 2013 تاجیکستان در این باره گفت: استفاده از دوربین باعث شفافیت است و اگر دولت می‌خواهد انتخابات عادلانه برگزار کند باید از این راه‌ها استفاده کند.

انتخابات پارلمانی تاجیکستان اول مارس سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

در حال حاضر روند ثبت نام کاندید‌ها آغاز شده و تا 9 فوریه ادامه خواهد یافت.

  در حال حاضر از نامزدهای معرفی شده در کمیسیون مرکزی انتخابات امتحان تسلط بر زبان تاجیکی گرفته می‌شود که یکی از شروط اساسی برای نمایندگان مجلس است.

انتظار می‌روند بر انتخابات پارلمانی تاجیکستان حدود 500 ناظر خارجی نظارت کنند.

تا کنون برخی سازمان‌ها و کشورهای غربی انتخابات گذشته تاجیکستان را آزاد و شفاف ندانستند در صورتی که ناظران کشورهای شوروی سابق و چین روند برگزاری انتخابات در این کشور را مثبت ارزیابی کردند.

منبع: رادیو آزادی

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول