اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

رونمایی از دستاوردهای صنعت زنبورداری

مراسم رونمایی از دستاوردهای صنعت زنبورداری با حضور وزیر کار و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

رونمایی از دستاوردهای صنعت زنبورداری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از دستاوردهای صنعت زنبورداری امروز با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاونان دو وزیر در محل سالن تلاش برگزار شد. 

در این مراسم همچنین بنیاد ملی ارتقای بهره‌وری و مهارت و نیز تکمیل زنجیره ارزش محصول ژل رویال (غذای ملکه زنبور عسل) و همچنین رونمایی از سامانه مبادلات صنعت زنبورداری کشور انجام شد. 

به گفته مسؤولان در این مراسم تولید عسل در کشور ما به 80 هزار تن در سال می‌رسد و ایران سومین تولیدکننده عسل در دنیا است اما با این وجود متأسفانه در بازار جهانی نقش بسیار کمرنگی دارد.

این مراسم که بدون حضور نمایندگان اتحادیه زنبورداران برگزار شد بانکی‌پور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری گفت: صنعت زنبورداری از تک محصولی تولید عسل خارج شده و محصولات جانبی مانند تولید ژل رویال و زهر زنبور عسل برای تولید داروهای مختلف نیز تولید می‌شود.

وی گفت: امروز 50 تشکل زنبورداری در کشور داریم و تغییر نگاه مدیران در صنعت زنبورداری، تقویت نگاه توسعه‌ای به این صنعت است.

همچنین رضایی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: قیمت هر گرم زهر زنبور عسل 80 دلار معادل 1.5 بشکه نفت خام است که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و در تولید داروهای مختلف مانند استروئید‌ها و مُسکن‌ها به کار گرفته می‌شود. 

رضایی گفت: در کتابی نوشته بودند پیشینیان ما از پرورش زنبور عسل برای تولید عسل و تولید زهر آن استفاده می‌کردند و امروز نباید زنبورداری به تولید عسل اکتفا کند. 

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی میانگین تولید هر کلونی (کندوی زنبورعسل) را 11 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: اگر زنبوردار فقط به تولید عسل بیاندیشد سودی نخواهد برد بلکه باید به تولید محصولاتی زهر زنبور و ژل رویال توجه کند.

رضایی این را هم گفت: محصولات جانبی تولید عسل در سال گذشته 75 درصد رشد کرده است که البته هنوز نسبت به پتانسیل آن رقم ناچیزی است.

وی همچنین تولید عسل را مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی دانست که صنعت پرورش و تولید زنبور عسل وابستگی به خارج ندارد و محصولات آن دارای ارزش افزوده بالایی هستند.

در این مراسم همچنین عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، گفت: رشد فراگیر صنعت زنبورداری ناشی از سه عامل افزایش سرمایه فیزیکی، ارتقای بهره‌وری و افزایش اشتغال است و توسعه صنعت زنبورداری در این زمینه مورد توجه است.

وی همچنین از افتتاح بنیاد ملی ارتقای بهره‌وری و مهارت اشاره کرد و گفت: با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و ابزارهای نوین صنعت زنبورداری ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته معاون وزیر تعاون، در حال حاضر 90 هزار نفر زنبوردار، نیروی کار و کارآفرین در کشور در صنعت زنبورداری و صنایع جانبی مشغول به کار هستند و میانگین تولید عسل هر کندو که در ابتدای کار 9 کیلوگرم بود با به کارگیری فناوری‌های نوین و استفاده از مدیریت نوین این رقم به 11 کیلو افزایش یافته است.

وی همچنین خواستار تغییر سبک مدیریت در صنعت زنبورداری شد و گفت: باید زنبورداران به تولید محصولات جدید و به ارزش افزوده توجه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول