اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

نقش گوشی های هوشمند در افزایش نرخهای افسردگی

نرخ های افسردگی درست از زمانی شروع به افزایش کرده اند که سر و کله گوشی های هوشمند پیدا شده است. بنابراین می توان گفت که شاید رسانه های دیجیتال در این پدیده نقش داشته باشند.

نقش گوشی های هوشمند در افزایش نرخهای افسردگی

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: ما در بحبوحه یک بحران سلامت روانی در نوجوانان قرار داریم که دختران  آسیب پذیری بیشتری در برابر آن دارند.
از سال 2010 نرخ های افسردگی، آسیب به خود و خودکشی در میان پسران نوجوان رشد داشته است. اما نرخ های افسردگی شدید در میان دختران نوجوان آمریکایی حتی رشد بیشتری داشته و از 12 درصد سال 2011 به 20 درصد در سال 2017 رسیده است. در سال 2015 دختران 10 تا 14 ساله ای که عامدانه به خود آسیب زده و در اورژانس بیمارستان ها پذیرش شده بودند به نسبت سال 2010 سه برابر بیشتر شده بود. در همین مدت نرخ خودکشی در دختران نوبالغ از سال 2007 به این طرف دو برابر شده بود.
نرخ های افسردگی درست از زمانی شروع به افزایش کرده اند که سر و کله گوشی های هوشمند پیدا شده است. بنابراین می توان گفت که شاید رسانه های دیجیتال در این پدیده نقش داشته باشند. نسل نوجوانانی که بعد از سال 1995 به دنیا آمده اند – و به نسل آی یا نسل زی شناخته می شوند-  اولین سری از دختران نوبالغی هستند که در عصر گوشی های هوشمند به این سنین رسیده اند. آنها همچنین اولین گروه از نوجوانانی بوده اند که شبکه های اجتماعی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی اجتماعی شان تجربه می کنند.
البته هم پسران و هم دختران در حوالی همین زمان استفاده از گوشی های هوشمند را شروع کرده اند. پس چرا دختران مسائل روحی روانی بیشتری را تجربه می کنند؟
من به همراه همکارانم از واکاوی سه پیمایش انجام شده از بیشتر از 200 هزار نوجوان در ایالات متحده و بریتانیا، توانسته ایم جواب هایی را برای این پرسش بیابیم.

وقت گذرانی پای نمایشگرها
ما دریافتیم پسران و دختران نوجوان هنگام وقت گذرانی پای رسانه های دیجیتالشان، به اشکال متفاوتی این کار را انجام می دهند. پسران وقت بیشتری را صرف بازی کردن می کنند در حالی که دختران وقت بیشتری را صرف گوشی های هوشمندشان  و ارسال پیام و سر زدن به شبکه های اجتماعی می کنند.
در بازی کردن  اشکال مختلفی از ارتباطات نیز دخیل است. بازی کنندگان معمولا در زمان واقعی با هم تعامل دارند و از طریق میکروفون و گوشی هایشان با یکدیگر حرف می زنند.
برعکس در شبکه های اجتماعی معمولا ارسال پیام از طریق تصاویر یا متن نقش دارد. با این حال حتی گاهی اوقات اتفاقی به سادگی وقفه ای کوتاه در پاسخ دادن  طرف مقابل به پیام شخص نیز می تواند موجبات اضطراب وی را فراهم آورد.
البته به این ترتیب شبکه های اجتماعی یک سلسله مراتب را شکل می دهند که از طریق تعداد لایک ها و دنبال کننده ها، برای کاربران نوعی قدرت اجتماعی خلق می کنند. در جریان این فرایند عکس ها انتخاب می شوند، شخصیت ها پرورش داده می شوند، متن ها با دقت نوشته می شوند، حذف می شوند و از نو نوشته می شوند. تمام این ها می تواند استرس آور باشد و یک مطالعه نشان داده که صرف  مقایسه کردن خودتان با دیگران در شبکه های اجتماعی، موجب افزایش احتمال افسردگی در شما می شود.
 و برخلاف بسیاری از سیستم های بازی های دیجیتال، گوشی های هوشمند قابل حمل هستند. آنها می توانند جایگزین تعامل اجتماعی چهره در چهره  شوند یا می توان آنها را با خود به رختخواب برد، دو عملی که معلوم شده هم بر سلامت روحی و روانی و هم بر کیفیت خواب تاثیراتی منفی دارند.

آیا دختران بیشتر از پسران مستعد افسردگی اند؟
فقط این نیست که دختران و پسران  مدت زمان وقت گذرانی در رسانه های دیجیتال را صرف فعالیت های متفاوتی می کنند. ممکن است این موضوع نیز در میان باشد که استفاده از شبکه های اجتماعی به نسبت پسران تاثیر قدرتمندتری بر دختران داشته باشد.
تحقیقات قبلی نشان داده اند نوجوانانی که وقت بیشتری را صرف شبکه های دیجتال می کنند، بیشتر احتمال دارد که افسرده و غمگین شوند. ما در مقاله خودمان دریافته ایم که این ارتباط در دختران بسیار قوی تر از پسران است.
هم دختران و هم پسران  هر چه زمان بیشتری را صرف لوازم دیجیتال خود کنند، غم و اندوه بیشتری را تجربه می کنند. اما برای دختران میزان این غم و اندوه بیشتر است.
فقط 15 درصد از دخترانی که حدود 30 دقیقه در روز را صرف شبکه های اجتماعی کرده اند غمگین بوده اند، اما 26 درصد دخترانی که شش ساعت را در روز صرف شبکه های اجتماعی کرده اند غمگین بودن خود را گزارش کرده اند. برای پسران  تفاوت در اندوهگین بودن  کمتر قابل  توجه بود: 11 درصد کسانی که 30 دقیقه در روز را صرف شبکه های اجتماعی می کنند گفته اند که غمگین هستند؛ این رقم در مورد پسرانی که بیش از شش ساعت را در روز صرف انجام این کار می کنند تا 18 درصد افزایش پیدا می کند.
چرا دخترانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند بیشتر مستعد غمگین شدن هستند؟
محبوبیت و تعاملات اجتماعی مثبت به نسبت پسران، معمولا اثر شدیدتری بر شادمانی دختران نوجوان دارد. شبکه های اجتماعی هم می توانند سکویی برای کسب نوعی محبوبیت باشند و هم عرصه ای برای قلدری، احساس شرمندگی و بروز اختلافات.
بعلاوه دختران همچنان با فشار بیشتری در مورد ظاهر خود مواجه اند که شبکه های اجتماعی می توانند به آن دامن بزنند. بنا به این دلیل و برخی دلایل دیگر، شبکه های اجتماعی به نسبت پسران، می توانند تجربه ناراحت کننده تری برای دختران باشند.
از این داده ها در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی و میزان غمگین بودن، هر چند آزمایش های متعددی وجود دارد که می گویند استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند موجب ناشادمانی شود، اما نمی توانیم بگوییم که دلایل این امر چه هستند.
اگر چنین باشد استفاده از رسانه های دیجیتال – و به خصوص شبکه های اجتماعی- می توانند تاثیر منفی تری بر سلامت روحی و روانی دختران داشته باشند تا پسران.

نگاه به جلو: چه می توانیم کنیم؟
اول آنکه والدین می توانند به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا زمان عضویتشان در شبکه های اجتماعی را به تعویق بیندازند.
این عملا یک قانون است که کودکان تا وقتی 13 سالشان نشده نمی توانند یک حساب کاربری یک شبکه اجتماعی را به نام خودشان داشته باشند. این قانون ندرتا رعایت می شود، اما والدین می توانند اصرار کنند که فرزندانشان تا بعد از 13 سالگی از شبکه های اجتماعی دور بمانند.
در میان نوجوانان بزرگ تر وضعیت پیچیده تر است، چون استفاده از شبکه های اجتماعی در میان آنها بسیار فراگیر است.
با این حال گروه هایی از دوستان می توانند در مورد این چالش ها با یکدیگر صحبت کنند. بسیاری احتمالا این اندازه آگاهی دارند که شبکه های اجتماعی می توانند عامل به وجود آمدن احساس اضطراب یا اندوه در آنها شوند. آنها می توانند توافق کنند که بیشتر با هم تماس تلفنی بگیرند، بین استفاده از شبکه  های اجتماعی وقفه هایی بیندازند و به یکدیگر خبر دهند که قرار نیست آنها همیشه بلافاصله جواب یکدیگر را بدهند و اگر چنین کاری کردند طرف مقابل نباید خشمگین یا عصبانی شود. 
هر چه می گذرد بیشتر درمی یابیم که در طراحی شبکه های اجتماعی چه شیوه هایی به کار گرفته شده تا بیشتر اعتیادآور شوند؛ بیشتر می فهمیم که این شرکت ها چه می کنند تا با جلب کاربران به سوی خود، پول و زمان بیشتری را صرف آنها کنند. هرچند که این شیوه سودجویی می تواند به بهای سلامت روانی نوجوانان و به خصوص دختران تمام شود.
نویسنده: جین توینج (Jean Twenge) استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی سن دیگو
منبع: https://b2n.ir/098138

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول