اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

دغدغه‌ فرهنگی هنری‌ها

فعالان عرصه فرهنگ و هنر همدان در حضور استاندار از دغدغه‌های خود حرف زدند، برخی مطالبه‌گری کردند، بعضی پیشنهاد دادند و برخی نیز از مشکلاتشان گفتند به امید حلشان.

دغدغه‌ فرهنگی هنری‌ها

 به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امشب نشست صمیمی اصحاب فرهنگ و هنر با استاندار همدان در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد.

در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان آبان ماه برگزار شد و نمایشگاه کتاب از برنامه‌های شاخص استان طی ماه‌های گذشته بود.

احمدرضا احسانی بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ مجتمع فرهنگی و هنری تا عصرها ۱۰ تا ۱۲ برنامه از جمله اجرای نمایش و نقد کتاب برگزار می شود و حتی فعالیت‌های فرهنگی و هنر تا ۱۰ شب نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی خاطرنشان کرد:‌ جایزه ادبی استان را در بهمن‌ماه پیش رو داریم و برنامه‌های مناسبتی این ماه نیز برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان  از برگزاری همایش سیدجمال الدین در اسفندماه خبر داد و افزود:‌ جشنواره موسیقی استان و فیلم فجر اجرا می‌شود و جشنواره عکس و فیلم در حال اجراست.

در ادامه نماینده امور قرآنی و مساجد در استان همدان با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ موسسه در استان در حال انجام فعالیت‌های قرآنی هستند گفت: همدان تنها استانی است که از سال ۷۵ به بعد شورای قرآنی تشکیل داده و تا امروز نیز فعال است.

محمد جهان‌آرا  افزود: هرچند در طول ۲۳ سال گذشته در زمینه تلاوت قرآن کریم اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و فعالیت موثری انجام شده شده اما در حوزه فهم و تدبر قرآنی رشد صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه تقاضای تشکیل جلسات منظم حداقل هر ماه یک بار با حضور استاندار را داریم خواستار کمک به فعالیت حوزه‌های قرآنی و پیگیری بیمه مربیان قرآنی شد

 نماینده انجمن ادبی استان همدان نیز خطاب به استاندار با اشاره به اینکه ۱۴  اسفندماه ۹۷ نامه‌ای به دفتر شما فرستادم و متاسفم جوابی نگرفتم گفت: گمان می‌کنم امروز هم مانند جلسه قبل آمده‌ایم بنشینیم و چای بخوریم و برویم چون با پنج دقیقه صحبت کردن مشکلات حل نخواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد حمایت جدی نهادهای فرهنگی به منظور پشتیبانی مالی برای چاپ کتاب، برگزاری جشنواره‌ها و... را داریم.

استاندار در ادامه صحبت‌های این فرد مبنی بر اینکه هر کدام از انجمن‌ها و گروه‌های هنری نیاز به جلسه تخصصی دارند و با یک جلسه مشکل حل نمی‌شود گفت: ما هم جمع نشدیم تمام مشکلات جهان اسلام را حل کنیم بلکه کار شما با ارزش است که راهکار پیدا کنیم.

 نماینده انجمن‌های ادبی استان نیز با بیان اینکه با توجه به فعالیت ۴۰ انجمن ادبی مشخص در استان، باید ردیف بودجه خاص برای آن در نظر گرفته شود افزود: هرگاه درخواستی از اداره ارشاد داریم می‌گویند دستمان خالی است که البته حق هم دارند.

وی حمایت مادی و معنوی از مفاخر و مشاهیر استان را لازم دانست و افزود: از مفاخر و مشاهیری که توانایی مالی کافی ندارند تا کتاب‌های خود را چاپ کنند، حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه به همان میزان اعتبار وزارت ارشاد، اعتبارات استانی برای حمایت از ناشران و مولفان در نظر گرفته شود افزود: حمایت از ایجاد کتابخانه تخصصی و کتابخانه مرجع در زمینه شعر و داستان در مجتمع شهیدآوینی زیر نظر کارشناسان باید در برنامه باشد.

نماینده حوزه هنرهای نمایشی همدان نیز با بیان اینکه استان از لحاظ ظرفیت هنرهای نمایشی در وضعیت خوبی دارد و جزو چهار استان برتر است گفت: حضور گسترده و موفق گروه‌های هنری استان در جشنواره‌های ملی و بین المللی و اجرای‌های عمومی در طول حائز اهمیت است.

پورقاسمی بیان کرد: در حالی که سالن‌های نمایشی برخی از استان‌ها در برخی از مواقع سال شاهد اجرای نمایش نیستند در استان به خصوص مرکز استان در برخی اوقات همزمان چند نمایش اجرا می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری چندین جشنواره پرمخاطب و جذب صدها هزار مخاطب در سال گذشته از سوی هنرهای نمایشی استان افزود: ابزار و امکانات جزو لاینفک تولید نمایش است بنابراین بازنگری در امکانات سالن‌ها به ویژه صوت و نور امری بدیهی است.

وی گفت: بر اساس شنیده‌ها و اعلام داوطلبی برخی از استان‌ها برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، به خاطر عدم افزایش کیفی و کمی سالن‌ها، ضعف امکانات فنی در سالن‌ها و نبود اعتبارات در جشنواره‌های اخیر، زمزمه جابه‌جایی جشنواره به گوش می‌رسد.

وی احداث سالن های تخصصی تئاتر را لازم دانست و گفت: به دلیل استقبال خوب تماشاگران از نمایش‌های خیابانی، اختصاص مکان‌هایی برای اجرای این نمایش به ویژه در پارک‌ها حائز اهمیت است.

پورقاسمی با اشاره به لزوم احداث موزه نمایشگاه عروسکی لازم افزود: پیشنهاد می‌دهم حداقل پنج بیلبورد برای تبلیغ هنر نمایشی تخصیص داده شود.

نماینده هنرهای تجسمی در همدان نیز اظهار کرد:‌ انجمن هنرهای تجسمی مانند رشته‌های گرافیک، طراحی و کاریکاتور است که می‌تواند نقش مهمی در جامعه داشته باشد اما متاسفانه مظلوم و مهجور واقع شده است.

سربندی با بیان اینکه این رشته نیازمند بودجه است و تا وقتی مسوولان به اهمیت آن باور نکنند مشکلات حل نخواهد شد افزود:‌ کار هنرمند تنها تزئین نیست بلکه ارزش‌های فرهنگ را به تصویر می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه احداث موزه هنرهای معاصر استان ضرورت دارد و باید این موزه هرچه‌ سریع‌تر به نتیجه برسد گفت: جمع آوری و چاپ کتاب و آثار هنرمندان تجسمی مورد توجه باشد.

این نماینده هنرهای تجسمی تأکید کرد: هنوز کتابی درخور از هنرهای تجسمی که بخواهیم در اختیار دیگران قرار دهیم، نداریم که از مسوولان می‌خواهیم به چاپ آن کمک کنند.

وی افزود: به دستگاه‌ها به ویژه شهرداری ابلاغ شود تا از تخصص هنرمندان تجسمی در زیباسازی شهر بهره‌مند شوند.

رئیس بسیج هنرمندان همدان نیز با بیان اینکه توانمندی فرهنگی و هنری استان بالاست به خصوص در  رشته‌هایی نظیر شعر، داستان و پویانمایی گفت: متاسفانه پیوست فرهنگی و هنری برای مراکز فرهنگی و توریستی نداریم.

رسول کرمی با تأکید بر اینکه نیازمند مکانی برای راه‌اندازی مدرسه هنر انقلابی هستیم، خواستار برگزاری جشنواره عکس مختص استان و جلسات فصلی با استاندار شد.

 نماینده خوشنویسان همدان نیز از وجود ۳۲۴ فارغ‌التحصیل خوش‌نویسی در استان خبر داد و اظهار کرد: ۳۵۰ نفر در این حوزه فعالیت دارند و ۵۰ آموزشگاه هنری در استان وجود دارد.

مجیدی خواستار اختصاص ردیف اعتباری بودجه برای شعب این انجمن شد و افزود: از استاندار می‌خواهیم اعتبار ویژه‌ای برای چاپ یک کتاب از آثار خوشنویسی استان اختصاص دهد.

وی نصب المان خوشنویسی در میادین شهر را مهم دانست و  افزود:‌ اختصاص غرفه‌های خوشنویسی در  مناطق گردشگری در برنامه باشد.

نماینده حوزه موسیقی استان همدان نیز عدم مشارکت سازمان و نهادها در فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله موسیقی را عنوان کرد و افزود:  با وجود تدوین قوانین شفاف در تقسیم کار، در صدور مجوز کنسرت و موسیقی سلیقه‌ای رفتار می‌شود.

علی محمدی از خلأ وجود سالن کنسرت‌های موسیقی با ظرفیت بیش از یک‌هزار نفر سخن گفت و افزود: این موضوع باعث شده افزایش قیمت کنسرها را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه کم بودن تعداد سالن‌ها و عدم کیفیت آنها از جمله مشکلات است افزود: برگزاری جشنواره موسیقی سنتی و موسیقی عاشیق که همدان قطب آن است از دیگر درخواست‌های ماست.

مدیرعامل خانه مطبوعات همدان نیز اظهار کرد: رسانه‌های همدان خوشبختانه در پوشش اخبار اصحاب هنر فعال بودند و از این پس هم رسالت خود را انجام خواهند داد.

مهرداد حمزه با بیان اشاره به صدور سند اطلاع‌رسانی در استان گفت: می‌توان شبیه این سند را برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم مشکلات مطبوعات و رسانه‌ها را  بیان کنم چون آقای استاندار به آن واقف هستند افزود:‌ دو رویداد مهم نظیر دهه فجر و انتخابات را پیش رو داریم و می‌طلبد دستگاه‌ها عملکرد خود را در خصوص اقدامات ایام دهه فجر در اختیار رسانه‌ها قرار داند و کمیته‌های اطلاع‌رسانی انتخابات نیز به موقع اخبار به رسانه‌ها مخابره کنند.

حمزه گردش آزاد اطلاعات را مهم دانست و در ادامه از دغدغه مطبوعات در اجرای صحیح قانون آگهی «م .الف»  حرف زد و گفت: چند سالی است به دنبال راه‌اندازی ساختمان رسانه هستیم اما متاسفانه آنقدر ما را اینجا و آنجا پاس دادند که خسته شده‌ایم.

نماینده انجمن سینمای جوانان همدان نیز با بیان اینکه در حوزه تولید در سال ۹۶ و ۹۷ پنج دفتر برتر بودیم اظهار کرد: ۱۰ حضور در جشنواره‌های بین‌المللی داشتیم.

حیدری با بیان اینکه در سال ۹۸ به عنوان اولین دفتر در کشور انتخاب شدیم گفت: طی چند سال گذشته ردیف‌های عمرانی و تجهیزاتی دفاتر سینما از بودجه استانی حذف شده که امیدوارم این اعتبار به اداره ارشاد برگردد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار «سینما سیار» در استان فعالیت می‌کند تا در شهرستان‌های فاقد سینما نیز فیلم اکران شود افزود: از فرمانداران می‌خواهم زمینه فعالیت «سینما سیار» را در شهرهای فاقد سینما فراهم کنند.

نماینده انجمن سینمای جوانان استان ساماندهی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی سینمای استان را بر اساس نیاز مهم عنوان کرد.

نماینده مد و لباس در استان همدان نیز اظهار کرد: بخش مد و پوشاک جزو سرمایه‌ها و داشته‌های فرهنگی است اما در استان کمتر به آن توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه دو جشنواره مد و لباس سال‌ها پیش در استان برگزار شد اما متاسفانه با نبود بودجه برگزاری آنها متوقف شد افزود:‌ موسسات فرهنگی با عشق کار می‌کنند و درآمدزایی ندارند که می‌طلبد توجه ویژه‌ای به رفع این مشکل شود.

استاندار همدان در این خصوص بیان کرد: دستور دادم معاون مدیرکل امور بانوان استانداری یک جلسه اختصاصی برای برنامه‌های مد و لباس در استان برگزار کند.

نماینده‌ای از اصحاب فرهنگ و هنر از قروه درجزین نیز با بیان اینکه ادارات اعتباراتی را که در حوزه فرهنگ و هنر می‌گیرند در این زمینه هزینه نمی‌کنند و تنها به نصب چند بنر بسنده می‌شود اظهار کرد: نویسندگانی در رزن هستند که چندین کتاب نوشته‌اند اما هزینه چاپ ندارند.

نماینده‌ای از اصحاب فرهنگ و هنر ازکبودراهنگ نیز اظهار کرد:‌ این جلسه شهر همدان بود و متعلق به استان نبود؛ نمی‌دانم چرابه اینجا آمدیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ موضوعی از شهرستان‌ها در این جلسه مطرح نشد و در جلسات قبلی هم تنها به عنوان سیاهی لشگر هستیم که عکس‌ها زیباتر باشد، برگزاری نشست‌های تخصصی برای هر انجمن را به صورت استانی خواستار شد.

یکی دیگر از نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر اظهار کرد: شایسته نیست هنرمندان کنار خیابان دستفروشی کنند و جلسه تخصصی برای اصحاب شعر و هنر برگزار شد.

وی گفت: متاسفانه هنوز موفق به برگزاری «عصر شعر» نشده‌ایم.

یک مربی قرآن در کبودراهنگ نیز که حافظ و فعال قرآنی بود از نبود حمایت‌های مالی گلایه کرد و افزود: ۳۰۰ شاگرد قرآنی مستعد دارم اما هیچ کس ما را حمایت نمی‌کند در صورتی که در سطح استان نیز حرف اول را می‌زنم.

جلسه در پایان با قول استاندار برای برگزاری جلسات و پیگیری رفع مشکلات به پایان رسید.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول