اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اعتراض «ظهرابی» به سلبریتی‌ها/اجرای «خرس» در بخش «به علاوه فجر» خواهد بود

کارگردان نمایش «خرس» عنوان کرد: یک عده تصور می‌کنند چون اعتراض دارند، تئاتر باید تعطیل شود! اینها روی چه حسابی از سایرین توقع دارند که چراغ تئاتر را خاموش کنند درحالیکه هزینه‌های نمایش‌ها باید تأمین شود، مگر همین سیستم آقا و خانم سلبریتی را سلبریتی نکرده است؟!

اعتراض «ظهرابی» به سلبریتی‌ها/اجرای «خرس» در بخش «به علاوه فجر» خواهد بود

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «خرس» بر اساس نمایشنامه ماندگار آنتون چخوف از تاریخ 20دی تا دهم بهمن ماه سال جاری در سالن اصلی تماشاخانه مهرگان به کارگردانی کیوان ظهرابی به روی صحنه می‌رود. در این نمایش لیلی صبری،نیما قربان زاده، فرید گلریز، لاله حشمت پسند، نیما نیکمنش، عرفان سیف الهی، الیکا تصدیقی و محمد سعوه به ایفای نقش می‌پردازند.

ظهرابی درباره این نمایش به خبرنگار تئاتر فارس گفت: سال‌ها پیش من در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بازیگری خواندم. اولین باری که با «خرس» و متن چخوف مواجه شدم، نظرم را به خاطر نوع نگاه نویسنده به زن و مرد و حس اصالت وجودی زن و مرد در مواجهه با خود و دیگری، جلب کرد.

وی در ادامه افزود: «خرس» مثل سایر آثار چخوف نگاهی عمیق به روابط انسانی  دارد. زن ومرد با تمام پیچیدگی و در عین  خود سادگی وجودی خویش با ظرافتی بی نظیر در این نمایش در کنار هم بار دراماتیک قصه را به دوش می‌کشند. نمایش بدون تکلف، ساده و دیالوگ‌ها سلیس هستند.

 

ظهرابی اظهار داشت: تکلف‌های معمول به درک فضای حسی اثر کمک شایانی کرده تا در عین غامض بودن ماهیت متن را برای مخاطب شیرین، دلپذیر و البته سهل الفهم و دلنشین سازد. ترجمه خانم کاشیچی نیز به زیبایی کار ما افزوده است.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: کاوش در روابط فی ما بین زن و مرد از دیرباز دستمایه بزرگان ادب جهان بوده و شاهکارهای بسیاری بر این اساس خلق شده که بی شک خرس یکی از زیباترین این آثار است.ریتم و تمپوی مناسب، شخصیت‌پردازی به جا و منطقی،کنش و واکنش‌های معقول تاثیرگذار در لفافه‌ای از طنز از شاخصه‌های اصلی این متن نمایشی است.

وی درباره طنز تلخ (گروتسک) این کار توضیح داد: گروتسک در تمام مقاطع متن دیده می‌شود که در عین مطایبه‌های زیبا و شخی‌ها حس می‌شود. اینکه بالاخره خرس چه کسی است، به جذابیت کار افزوده است. به‌هرحال خرس ویژگی‌های متضاد و جذاب زیادی دارد که در موقعیت‌های مختلف کاراکتر او را متفاوت می‌کند. با این حال من نمی خواستم وارد فضای فمنیستی شویم و زن و مرد را به جان هم بیاندازیم و تعلیق ایجاد کنیم، سعی کردم با امانت داری کامل در متن ، یک مقدار پرداخت‌ها را تغییر دهم.

 

وی یادآور شد: گروه نمایشی اک در عین وفاداری به متن آنتوان چخوف کوشیده است مرز باریک بین طنز و درام موجود در نمایش را رعایت کند تا رکن اساسی متن که مواجهه زن و مرد در تقابل با هم به بهترین شکل ممکن محقق شود. در پرداخت اثر نمایشی تبلور شخصیت‌هایی که در متن تنها به آنان اشاره کوتاهی شده و در نمایش به عینیت رسیده‌اند، از وجوه تمایز بارز به شمار می‌روند.

وی همچنین افزود: فضاسازی با نور، پرهیز از هجو و لودگی، افزودن الگوهای رفتاری ایرانی به کاراکترها هم از جمله مواردی است که در این خصوص باید ذکر شود. نمایش سرگرم کننده، ملیح و مملو از لحظات خاصی است که همراه با بازی خوب بازیگرانش توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.

ظهرابی درباره تکنیک فاصله‌گذاری که در نمایش اجرا شده است، گفت:‌سعی کردیم در جاهایی فاصله و حریمی بین تماشاگر و کار نباشد یعنی دیوار چهارم از بین برود و مخاطب راحت ارتباط برقرار کند، یک قسمت‌هایی هم فاصله را زیاد کردیم.

 

وی درباره اجراهای گذشته این نمایشنامه گفت:‌تا آنجایی که من می‌دانم نمایشنامه‌ بارها و بارها از دهه چهل توسط محمد برسوزیان و دهه شصت توسط آقای عبدی و بعدها سیروس همتی و دیگران و الان هم یک  گروه به زبان انگلیسی در حال انجام آن هستند.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سؤال که چه بازخوردهایی از نمایش گرفته‌اند، گفت:‌خوشبختانه با توجه به فضای حاکم بر جامعه ، بازخورد از کار خوب بوده است. زمان اجرای ما مصادف با شهادت سردار سلیمانی و عزای عمومی در کشور و سپس واقعه هواپیمای اوکراین بود، جامعه در آن دوره دچار شوک شده بود و کسی کمتر در التهابات و اغتشاشات پس از آن ماجرا در اطراف دانشگاه امیرکبیر و غیره جرأت آمدن به آن مناطق را داشت. برای همین قدری اجرا به تعویق افتاد و ریزش مخاطب داشتیم. 

وی درباره تحریم تئاتر فجر توسط عده‌ای از سلبریتی‌ها گفت: چندی پیش هم مواجه با هجمه عجیبی از سوی برخی افراد برای تحریم تئاتر فجر شدیم، اصلا اینها چه ربطی به هم دارند و این روش اعتراض اصلا درست نیست اینکه بخواهیم چراغ تئاتر را خاموش کنیم!

ظهرابی یادآور شد: همزمان با اجرای ما در تهران 120 گروه نمایشی روی صحنه بودند بگذریم ازکسانی که وضع مالی‌شان آنقدر خوب است و کارهایشان بازدید همیشگی را با حضور سلبریتی‌ها دارد اما بقیه در سالن‌هایی چون مهرگان، نوفل لوشاتو یا شهرزاد و .. به سختی جلو می‌رفتند اینها باید هزینه‌هایشان تأمین شود. سلبریتی روی چه حسابی می‌گوید تئاتر تعطیل شود! مگر همین سیستم نبوده در تلویزیون تا تئاتر و سینما که او را جلو برده است و تبدیل به همین سلبریتی کرده است!؟

وی در این باره افزود:‌یک عده تصور می‌کنند چون اعتراض دارند باید تئاتر تعطیل شود! جشنواره تئاتر فجر اعتبار کشور ما است کدام جشنواره بین‌المللی تر از این جشنواره است؟ ما که خودمان نباید تیشه به ریشه خودمان بزنیم؟!

ظهرابی توضیح داد: با این حال و در این شرایط ما پر فروش ترین کار مهرگان دراین دوره بودیم، خیلی از مخاطبان ما برگه نظرسنجی پر کردند و مصاحبه داشتند که خوشبختانه بازخوردها خوب بود. ببینید کار ما طنز و خانوادگی است که در عین وفاداری به متن چخوف اجرا می‌شود اما پرداخت متفاوتی دارد.

وی درباره آخرین تاریخ اجرایشان گفت: آخرین تاریخ ما دهم بهمن ماه است ، یازدهم و دوازدهم هم در بخش «به علاوه فجر» که امسال در مسابقه جشنواره حضور دارد، اجرا داریم . قطعا تغییراتی از میزانسن تا فرمت اجرا، نحوه بازیگری، لباس‌ها و نورپردازی برای فجر اعمال خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول