اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فولادگر: دولتی ماندن خودروسازی‌ها حلاّل مشکلات نیست/ طغیانی: انحصار بخش خصوصی خطرناک‌تر از انحصار دولتی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها با واگذاری بورسی سهام آن‌ها قبل از ابلاغ سیاست‌ها و قانون اصل 44 آغاز شده بود اما نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که دولتی ماندن خودروسازی‌ها حلاّل مشکلات نیست و البته خصوصی‌سازی هم نباید انحصار ایجاد کند.

فولادگر: دولتی ماندن خودروسازی‌ها حلاّل مشکلات نیست/ طغیانی: انحصار بخش خصوصی خطرناک‌تر از انحصار دولتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمیدرضا فولادگر پنجشنبه شب در حاشیه اکران مستند اختاپوس که به ابعاد صنعت خودروسازی می‌پردازد، اظهار کرد: تلاش برای بررسی و نقد صنعت خودروسازی را کاری مفید و رو به جلو می‌دانم اما مستندسازان لازم است برای بررسی چنین مباحثی صرفاً دید سیاسی را مدنظر قرار ندهند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به اینکه اگر چه واقعیاتی در این مستند مورد بحث و بررسی قرار گرفته است اما این مستند نتوانسته است به همه ابعاد در این صنعت بپردازد، تصریح کرد: در مجموع نظرات کارشناسی هم جامع نبود و ابعاد اقتصادی و صنعتی نیز کمتر بیان شده بود.

وی تأکید کرد: خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها با واگذاری بورسی سهام آن‌ها قبل از ابلاغ سیاست‌ها و قانون اصل 44 آغاز شده بود اما نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که دولتی ماندن خودروسازی‌ها حلاّل مشکلات نیست و البته خصوصی‌سازی هم نباید انحصار ایجاد کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: راه حل نجات صنعت خودرو داشتن استراتژی و راهبرد توسعه و رقابت‌پذیر کردن آن است.

فولادگر گفت: مجلس (کمیسیون‌های صنایع و حمایت از تولید) هم در گزارش‌های نظارتی مانند چند طرح تحقیق و تفحص و هم در قانون‌گذاری نظیر قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، قانون اصل 44 (فصل رقابت و انحصار) قانون ارتقای کیفی خودرو و قانون در دست تصویب ساماندهی صنعت خودرو، گام‌هایی در جهت اصلاح برداشته است لکن در اجرا و نظارت کوتاهی صورت گرفته است که باید اصلاح شود.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین شایسته بود در این مستند صرفاً به یکی از دو قطب بزرگ قطعه‌سازی یعنی شرکت کروز پرداخته نمی‌شد و قطب دیگر نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت تا شائبه سفارشی بودن مستند را ولو غیرواقعی دامن نزند.

انحصار دولت باعث ایجاد فضای بیشتر بروکراتیک می‌شود

در ادامه، مهدی طغیانی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه انحصار همیشه باعث ایجاد تبعات بسیار بد می‌شود، گفت: از ساخت چنین مستندهایی که باعث آگاهی بیشتر مردم ولو اندک می‌شود، باید تشکر کرد. 

وی تأکید کرد: انحصار دولت باعث ایجاد فضای بیشتر بروکراتیک می‌شود ولی مضرات انحصار در صنایع بخش خصوصی بسیار بیشتر و خطرناک‌تر از آن است و باید به شدت از هر دو پرهیز شود.

طغیانی در ادامه بیان داشت: این دو باعث بروز بسیاری از بحران‌های اقتصادی برای ذینفعان اقتصاد کشور شده است و در صنعت خودرو به وضوح می‌شود آن را مشاهده کرد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: باید توجه داشت که ورود صنایع به بورس باعث شفاف‌سازی مسائل مالی خواهد شد و این اتفاق خوبی است اما اگر در صنایع مادر و بسیار بزرگ کشورمان که مادر صنایع کوچکتر بسیاری هستند مانند فولاد و خودرو نتوان مدیریت سالم، شفاف و درستی در همکاری با صنایع پایین‌دستی و زنجیره‌ای ایجاد کرد، باعث ایجاد ناکارآمدی، فساد و مافیا می‌شود.

وی افزود: نتیجه این مافیا، باعث نابودی صنایع مادر و هم صنایع پایین‌دستی خواهد شد، در این زمینه نیازمند توجه بیشتر شورای رقابت و وضع قوانین دقیق و شفاف بالادستی هستیم که البته به درستی مورد اجرا و نظارت قرار گیرند.

انتهای پیام/63088/ح20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول