اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بیماری کشنده از دیوار چین گذشت/ «کرونا» چگونه قربانی می‌گیرد؟+فیلم

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها تاکنون ۱۲۸۷ فرد چینی به بیماری کرونا مبتلا شده و ۴۱ نفر جان باخته‌اند، این موضوع درحالی است که وزارت بهداشت کشورمان اعلام کرده است تا کنون هیچ مورد اثبات‌شده‌ای از بیماری کرونا در کشور ما گزارش نشده است.

بیماری کشنده از دیوار چین گذشت/ «کرونا» چگونه قربانی می‌گیرد؟+فیلم

خبرگزاری فارس-گروه سلامت: گسترش آهسته ویروس «کرونا» در کشور چین به قدری باعث نگرانی مقامات این کشورها شده است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها در چین که منشأ اصلی این ویروس است، تاکنون ۱۲۸۷ مبتلا شده و ۴۱ نفر جان باخته‌اند.

پس از انتشار این خبر در رسانه‌ها کشورهای مختلف برای مقابله با گسترش این ویروس اقداماتی انجام داده‌اند، مقامات چینی نیز اعلام کرده‌اند در صورتی که این بیماری ناشناخته گسترش یابد، آنها قادر نخواهند بود از انتقال فرد به فرد آن جلوگیری کنند. در همین راستا سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، هنوز برای اعلام وضعیت اضطراری در سطح جهان به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا «زود» است. اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند ساکن شهر ووهان در چین بودند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در عین حال تاکید کرد که شیوع ویروس جدید در چین وضعیتی اضطراری محسوب می شود. وی گفت: شیوع این ویروس هنوز وضعیتی اضطراری برای بهداشت جهانی محسوب نمی شود اما ممکن است که تبدیل به چنین چیزی شود.

*کرونا چیست؟

حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، اظهار داشت: طبق مقررات بهداشتی بین‌المللی، قوانین مربوط به بیماری باید به شکلی بروز پیدا کند که حتی المقدور از ایجاد شکلی از زمینه‌های بیماری‌ها و رخدادهای مرتبط با سلامت در مراودات بین‌المللی، بدون ایجاد محدودیت رفت و آمدها پیشگیری کند. 

وی ادامه داد: آنچه در کشور چین اتفاق افتاد، یک نوع عفونت نوپدید است که در خانواده کرونوویروس‌هاست و جزو سرماخوردگی‌های معمولی بودند که یک نوع آن کروناویروس و یکی سارس است که در سال 2003 میلادی از جنوب شرقی آسیا شروع شد و از نقاط مختلف دنیا نیز گزارش‌هایی دریافت شد. 

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه اینها یک نوع عفونت نوپدید هستند که معمولاً بین حیوانات و انسان ایجاد مشکل می‌کند؛ یعنی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند، اضافه کرد: در هفته‌های گذشته در چین نوعی از این کرونوویروس گزارش شده که منجر به یک عفونت شدید تنفسی می‌شود و تاکنون دو نفر از موارد ابتلا جان خود را از دست داده‌اند. 

وی با اشاره به ویژگی‌های این بیماری، تصریح کرد: این بیماری سیستم تنفسی را درگیر می‌کند؛سیستم تنفسی به دو نوع تقسیم می‌شود؛ یا سیستم تنفسی فوقانی است که از بینی، سینوس و حلق شروع می‌شود و اینکه به سیستم تحتانی نیز می‌رسد که شامل ریه و برونش‌هاست. 

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت ابراز داشت: کرونوویروس معمولا یک نوع عفونت ویروسی شدید ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به نارسایی حاد تنفسی شده و حتی باعث مرگ شود.

*مشاهده کرونا در سایر کشورها

بر اساس اعلام رسانه‌های بین‌المللی، در حال حاضر شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان به ۱۳۰۰ نفر رسیده است. ویروس کرونا برای اولین‌بار به مالزی رسیده و این کشور تأیید کرد سه نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند؛ کرونا در کشورهای ویتنام، تایلند، سنگاپور، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، نپال، مالزی، فرانسه، آمریکا و استرالیا مشاهده شده است.

*توصیه سفارت

با توجه به سفر اتباع چینی به کشور و تردد مسافران ایرانی به کشور چین، سفارت ایران در چین اعلام کرد با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، از هموطنان ارجمند مقیم چین درخواست می‌گردد ضمن توجه به هشدارهای پزشکی-بهداشتی در این خصوص، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب ورزند. طبق تمهیدات دولت چین در حال حاضر ورود و خروج غیر ضروری به شهرهای قرنطینه شده امکان‌پذیر نمی‌باشد.

هموطنان عزیزی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند. در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس‌ به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس حاصل فرمایند.

*تمهیدات ایران برای کنترل کرونا

عرفانی با بیان اینکه هنوز سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان یک رخداد و بحران بهداشت بین‌المللی اعلام نکرده است، خاطرنشان کرد: البته ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و مکاتباتی با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دانشگاه  علوم پزشکی تهران که مسئول پایگاه بهداشتی مراقبت مرزی این فرودگاه است، انجام داده‌ایم.

وی یادآور شد: هماهنگی‌هایی با سایر مبادی مرزی صورت گرفته تا به هنگام خروج به هموطنانی که قصد مسافرت به چین و جنوب شرق آسیا را دارند، اطلاعات لازم در خصوص این بیماری، راه‌های انتقال و پیشگیری از آن ارائه شود. 

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت متذکر شد: در خصوص بازگشت مسافرانی از چین وارد کشور می‌شوند نیز یک مراقبت فعال به عمل می‌آید و به مسافرانی که از سایر نقاط دنیا وارد ایران می‌شوند نیز به صورت غیرفعال، اطلاع‌رسانی می‌شود و موضوع بیماریابی صورت می‌گیرد. 

عرفانی در پاسخ به این پرسش که «آیا در خصوص ورود این بیماری به کشور جای نگرانی وجود دارد؟»، بیان داشت: در بحث بیماری‌های واگیر همیشه احتمال اتفاقاتی وجود دارد، اما جای نگرانی نیست و با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم در کشور ما نه موردی از این بیماری مشاهده شده و نه مورد خاصی وجود دارد.

*استقرار «مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار» در فرودگاه امام(ره)

رضا جعفر‌زاده درباره تمهیدات سازمان هواپیمایی کشوری بابت جلوگیری از ورود بیماری «کرونا» به کشور ‌به فارس گفت: «مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فرودگاه امام خمینی (ره) مستقر شده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه‌ مسافران پروازهای بانکوک و چین قبل از ورود به سالن فرودگاه امام چک می‌شوند، ادامه داد: مسافران پروازهایی که از کشور چین و همچنین کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد کشور می‌شوند در مورد این بیماری خاص در فرودگاه امام خمینی (ره) ‌کنترل و معاینه می‌شوند‌.

جعفرزاده تأکید کرد: قطعا اگر مورد مشکوکی بین مسافران و حتی خدمه پرواز مشاهده شود، ‌قرنطینه فرد انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: در دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی هم که ممکن است پرواز کانکشن وجود داشته باشد، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار حضور دارد و معاینه مسافران را انجام می‌دهند اما بیشتر‌ پروازهای چین در فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می‌شود.

جعفرزاده تأکید کرد: ضرورت دارد به توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا توجه شود و حساسیت‌های فردی بیشتر مورد توجه مسافران قرار گیرد، مسافرانی که پروازهای خارجی به چین و آسیای جنوب شرقی دارند حتماً توجه کنند که این بیماری از جنس سرماخوردگی‌ و قابل سرایت به غیر است و حتما به نشانه‌های این بیماری و توصیه‌های ‌وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توجه کنند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: چنانچه فردی علائم مربوط به این بیماری را داشته باشد، تیم مستقر در فرودگاه نمونه‌گیری ‌انجام می‌دهند و در صورت بروز مورد مشکوک حتما قرنطینه انجام می‌شود‌.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول