اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به دولت رفت/گلایه‌های مالیاتی کارآفرینان به وزیر اقتصاد

در دومین نشست هم‌اندیشی کارآفرینان با وزیر اقتصاد گلایه‌های مالیاتی متعددی مطرح شد که وزیر دستور پیگیری و رسیدگی آن را صادر کرد.

لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به دولت رفت/گلایه‌های مالیاتی کارآفرینان به وزیر اقتصاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دومین نشست هم‌‌اندیشی کارآفرینان با حضور وزیر امور اقتصادی ودارایی و برخی معاونین وزارتخانه و معاونین و مدیران وزارتخانه در رابطه با اقتصاد هوشمند در کسب و کارها برگزار شد.

در این  جلسه فرهاد دژپسند از کارآفرینان خواست تا در حضور رسانه‌ها مشکلات و موانع و مباحث خود را به صورت مستند، مستدل و غنی با صراحت بیان کنند تا بتوان پاسخ مناسب ارائه کرد.

در ادامه اسفندیاری به عنوان کارآفرین عنوان کرد: چند سال پیش یک رستوران راه‌اندازی کردیم که در امور مالیاتی با مشکل مواجه شدیم، مالیات را بر اساس فروش و زیان محاسبه نمی‌کردند و گفتند معمولاً بر اساس منطقه‌ای است که در آن واقع شده در این زمینه اتفاقاتی مثل برخورد کارمندان مالیاتی نیز داشتیم. پرونده به شکل حرفه‌ای و سیاست‌مدارانه گم شد به دلیل نزدیکی اداره مالیاتی با منزل مکرر برای پیگیری درخواست هیأت حل اختلاف به آنجا می‌رفتم اما بعد از یک و نیم سال متوجه شدم که کمیسیون حل اختلاف مالیاتی بدون ما برگزار شده است حتی بدون آنکه خبر دهند. گفتند شما شیر و لبنیات هم خرید و فروش کردید که باید مالیات آن را بدهید.

یکسال فاکتور بردیم گفتند وقت نداریم که بررسی کنیم. در اصناف می‌گویند، مالیات را باید به عنوان یک رقم ثابت صنفی در نظر بگیرید سوال من از وزیر این است که مالیات‌ستانی از نظام صنفی به شیوه کنونی درست است یا خیر؟ پیشنهاد می‌کنم با هزینه خودم یک نفر بیاید و آنجا بنشیند و سود و زیان را بررسی کند.

در ادامه دژپسند وزیر اقتصاد گفت:‌به طور جدی به دنبال رفع و مرتفع کردن موانع کسب و کار هستیم.

همچنین آقای قمی از مجموعه کسب و کار کوچک کاشانک گفت: در رابطه با امنیت فضای مجازی و باقی ماندن بستر فضای کسب و کار در اینترنت دل‌نگرانی داریم همچنین همه کسب و کارهای کوچک در جذب سرمایه‌گذرای مشکل دارند وزارت اقتصاد در این زمینه چه برنامه‌ای دارد؟

محمدعلی حبیبی مقدم مدیرعامل نیروگاه مقیاس کوچک تولید برق نیز یکی از مشکلات شرکت خود را مالیات دانست و ادامه داد: طبق قانون ما معاف از مالیات هستیم که با دردسر مواجه شدیم و پس از پیگیری‌های متعدد گفتند اگر به شما معافیت بدهیم 7 هزار شرکت دیگر نیز باید معاف شوند که در نهایت معافیت را گرفتیم. واقعیت این است که جرایم عدم اظهارنامه فصلی از اصل مالیات بیشتر است نکته دیگر اینکه فعالیت‌ها و روال اداری در بستر هوشمند نیست و با ممیز مالیاتی مکاتبه حضوری، پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های فیزیکی داریم.وقتی اظهارنامه می‌دهی یکسال طول می‌کشد که سازمان آن را بررسی کند و اگر اختلاف داشته باشد حداقل 4 سال زمان می‌برد تا مالیات پرداخت شود.

وی پیشنهاد داد: مانند بورس یک ضریب مالیاتی ثابت گرفته شود تا دردسرهای این چنینی به وجود نیاید.

وی به دومین مشکل مالیاتی اشاره کرد و گفت:‌حساب یک شرکت دیگر را به حساب شرکت ما گذاشته‌اند و یکسال است که درگیر هستیم. کار دو بار انجام می‌شود یکبار در اتوماسیون اداری و یکبار نیز به صورت کاغذ و فیزیکی.

وزیر اقتصاد در واکنش به این موضوع پرسید در گمرک هم کار اینگونه انجام می‌شود؟ که این کارآفرین پاسخ داد، نه؛ واقعاً‌در گمرک کار به صورت سیستمی و یکبار انجام می‌شود اما مثلا برای صدور کارت بازرگانی تا کنون ده‌ بار از من کپی کارت ملی و شناسنامه خواسته‌اند. در صورتی که با یک کدملی وضعیت محرز می‌شود.

وی تصریح کرد: مجوز کارگزاری بورس را 25 میلیارد تومان می‌فروشند خب این مجوز در دست وزارتخانه باشد و پول آن را بگیرد،وزیر در واکنش به این موضوع با تعجب پرسید 25 میلیارد تومان می‌فروشند؟! البته این موضوع راهکار دارد.

در ادامه فرد دیگری به نام بلوکی‌فر مشکلات خود را مالیاتی دانست و افزود: یک محصولی را می‌فروختیم که گفتند باید مالیات ارزش افزوده آن را نیز بدهید کل سود این محصول از عمده‌فروشی ما یک درصد است و برای اینکه این مشکل را نتوانستیم حل کنیم شرکت را بستیم وزیر نیز در واکنش به این موضع گفت شما آموزش فرار مالیاتی می‌دهید به این فرار مالیاتی می‌گویند با بستن شرکت صورت‌مسأله را پاک کردید کار خود را با اجتناب مالیاتی خراب نکنید با همین موضع و صراحتی که الان در جلسه حضور دارید با مسئولان و خود بنده ارتباط می‌گرفتید و توضیح می‌دادید یک پدیده نامیمون شکل گرفته تا حل شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: فردی (حبیبی)‌ که گفت به سازمان مالیاتی اسناد کاغذی می‌دهد. همکاران سازمان مالیاتی می‌گویند در اتوماسیون اداری و سیستمی شدن فرآیندها رتبه اول هستیم ما هم می‌دانیم که نیستند.

در ادامه جلسه کارآفرین دیگری به نام مصطفی زرین‌پاد با انتقاد از وزیر عنوان کرد: طی دو سال اخیر سه بار با وزیر جلسه داشته‌ایم و سیاهه مشکلات را گفته‌ایم. برخوردهایی وجود دارد که پشتوانه قانونی ندارد. مأمور مالیاتی می‌گوید باید نسبت به سال قبل 20 درصد بیشتر مالیات بدهید مگر می‌شود به عنوان وزیر اقتصاد در جریان نباشید من برای شما احترام قائلم. دائماً‌ حرف‌های قدیمی می‌زنید و اتفاقی نمی‌افتد موضوع مجوزها را همه در جریان هستند که چه فسادی دارد و رقابت میان دستگاه‌ها است. نمونه اخیر آن بانک ملی است که بدون مناقصه و تشریفات قانونی محصولی را تولید کردند به عنوان نشان‌بانک، بچه‌ها (برخی حاضرین) می‌گویند زیرآبش را نزنید.

وزیر در واکنش به این موضوع تأکید کرد: بزنید، اما درست بزنید.

زرین‌پاد ادامه داد: اجازه بدهید داغ دلم را بگویم و آخرش هم اگر خواستید مرا بیرون بیندازید. برای انجام کارها هدف و زمانبندی تعیین کنید که مشکلی را که بارها گفته شده و سیاهه آن وجود دارد مشخص باشد.

دژپسند یادآور شد: اگر قرار است بگوییم بیرون بروید نمی‌گفتیم بیایید. خود شما تأکید دارید که سه بار آمده‌اید حضور شما فرصت مغتنمی است کارگروه‌هایی با سازمان‌ها تشکیل شده و به طور قطع موارد را پیگیری و اگر مشکلی باشد برخورد می‌کنیم. آقای معمارنژاد معاون بانک بیمه پیگیری می‌کند. اگر در موضوع نشان‌بانک (بانک ملی) مستندات دارید ارائه کنید تا جایی که اطلاع دارم با مناقصه بوده است.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه مجوزهای اصناف 52 درصد مجوزها است یادآور شد: می‌خواهیم کار شدنی باشد با تکلیف مالایطاق کار پیش نمی‌رود اراده وزارت اقتصاد این است که می‌خواهیم در حد توان به سمت روان کردن کسب و کارها برویم بابت هر مجوزی که حذف می‌شود کلی هزینه و بگو و مگو داریم. مثلاً یک مجوزی که از 13 ماه به 15 روز کاهش می‌یابد با یک بسم‌الله و بخشنامه انجام نمی‌شود زنجیره‌دار است  سرعتی که در این مدت طی کردیم خوب است اما قبول دارم که مطلوب نیست.

دژپسند با اشاره به حوادث ناگوار روزهای اخیر اظهار داشت: سپهبد سلیمانی یک فرد نبود، یک سبک مدیریتی بود همچنین سانحه هواپیما و جان باختن نخبگان و جانباختگان کرمان بسیار ناگوار بود.

وزیر اقتصاد با اعلام این خبر که در اردیبهشت ماه سال 99 بحث ثبت شرکت‌ها به سه روز کاهش می‌یابد گفت: لایحه حمایت از سهامداران خرد تهیه شد و تقدیم مجلس گردیده که امیدواریم در اولویت کاری نمایندگان قرار گیرد. این لایحه می‌تواند در سهولت و روانی کسب و کار تأثیر بگذارد و 20 رتبه جایگاه ایران را بهبود ببخشد. یکی از کارهای دیگر ایجاد مجتمع قضایی و دعاوی خاص اقتصادی است ممکن است نیاز باشد در بخش‌های کسب و کار و اقتصادی دادگاه ویژه برای این کار تشکیل شود. 

وی با اشاره به موضوع مالیات نیز گفت: در این رابطه امروز در جمع کارآفرینان خیلی بحث شد و قرار است جلسه ویژه‌ای بگذاریم. یکی از موضوعات دیگر تصویب لایحه مالیات ارزش افزوده است که در صحن علنی مجلس مطرح شد و به دلیل آنکه حساسیت بالایی داشت رفت و برگشت به کمیسیون داشت.

وزیر اقتصاد در رابطه با اصلاح قانون مالیات مستقیم نیز گفت: قرار بود سال 98 این کار انجام شود، پیش‌نویس لایحه اول بهمن به دولت ارسال شد، خواهش کردیم که بررسی آن سریعتر انجام شود. در بخش مالیات تأکید داریم که نباید فشار به مودیان شفاف و خوش حساب بیاید بلکه از طریق ساماندهی معافیت‌ها و ایجاد پایه‌های مالیاتی درآمدها را بالا ببریم. دشمن دنبال مسدود کردن مبادی منابع به کشور است بهترین راه این است که با درآمدهای تمیز جایگزین شود. اساساً در بند 17 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید شده، چاره‌ای نداریم این انتخاب نیست بلکه اجتناب‌ناپذیر است. نسبت مالیات به GDP (تولید ناخالص داخلی) قابل قبول نیست، نمی‌خواهم بگویم در دنیا و در برخی کشورها بالای 18 درصد است. در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مجموع درآمد افراد دیده شده و نه خانوار. همچنین در بحث ساماندهی معافیت‌ها نگاه خط‌کشی و کور نداریم. 

دژپسند تصریح کرد: در تعیین نرخ‌ها و سیاست‌گذاری به گونه‌ای سازماندهی می‌شود که با گسترش پایه‌های مالیاتی و اصلاح مجاری وصول مالیات نیازمندی‌های هوشمندسازی مالیاتی دیده شده است. 

وی اعلام کرد: گمرک هوشمند تا هفته دولت در سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول