اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس‌ کرونا معمولاً می‌تواند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود، علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد.

ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلوی فوقانی می‌شود، نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است.

این بیماری برای نخستین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهر‌های بزرگ چین گزارش شده و به سرعت در حال شیوع است، از آن زمان، مسافران با سفر به کشور‌های دیگر از جمله ایالات متحده، باعث انتقال این ویروس در سطح جهان شده‌اند. از ابتدا شیوع تاکنون صد‌ها نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

در بازه زمانی بین ۳۱ دسامبر تا ۲۲ ژانویه مقامات کشور چین از شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر که به این ویروس مبتلا شده‌اند خبر دادند، تایلند دو مورد و ژاپن، کره جنوبی و تایوان هم هر کدام یک مورد ابتلا گزارش کرده‌اند.

تمامی این بیماران اخیرا به چین سفر داشته‌اند، در خارج از آسیا، ایالات متحده نیز اولین مورد ابتلا به این ویروس را در بیمارانی که اخیراً از ووهان در چین برگشته گزارش کرده است، در کشور ما نیز کارشناسان بهداشت مستقر در مرزها و فرودگاهها، تمام افرادی که از چین قصد ورود به کشور را دارند تحت مراقبت قرار می‌دهند.

این ویروس برای اولین بار توسط لئو پون ویروس شناس در دانشکده بهداشت در چین رمزگشایی شد، او احتمال می‌دهد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک نامیده می‌شود؛ این نام به بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود، طبق اظهارات پون این ویروس باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد. هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد.

در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش‌ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند.

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس‌ معمولاً می‌تواند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود، علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوانات منتقل شوند همچنین انتقال انسان به انسان برای ویروس کرونا تأیید شده است.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس چیست؟

از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود.

ضدعفونی کردن دست‌ها در هر مکان از جمله ( بیمارستان، دندانپزشکی، سالن ورزشی، سالن آرایشی، در داخل وسایل عمومی ، محل کار و ....) به مدت 30 تا 60 ثانیه

شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت 60 ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید.

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و حتما دست‌های خود را در هر جا که هستید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنید.

چه زمانی باید دست‌هایمان را ضدعفونی کنیم؟
ضدعفونی دست‌ها در زمان‌های خاص بسیار اهمیت دارد، همیشه به یاد داشته باشید که دست هایتان را  در این زمان با دسین ضدعفونی کنید:
* قبل و بعد از آماده کردن غذا
* پیش از خوردن غذا
* بعد از تعویض پوشک کودک
* بعد از دستشویی
* بعد از عطسه، سرفه یا تمیز کردن بینی 
* بعد از دست زدن به حیوانات
* بعد از دست زدن به زباله
* قبل و بعد از درمان زخم
* قبل و بعد از مراقبت از فرد بیمار
در صورت رعایت موارد بالا می‌توانید از ابتلا به ویروس آنفولانزا و ویروس کرونا پیشگیری کنید.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول