اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

قیمت انواع خوراکی‌های سالم و مفید در بازار قزوین/ سبد غذایی کودکان را غنی کنید

گزارش بازار این هفتهٔ خبرگزاری فارس در قزوین، به بررسی جایگزین‌هایی اقتصادی و به‌صرفه می‌پردازد که می‌توان به‌جای هله‌هوله و خوراکی‌های مضر، آن‌ها را در سبد غذایی کودکان جای داد.

قیمت انواع خوراکی‌های سالم و مفید در بازار قزوین/ سبد غذایی کودکان را غنی کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ما معمولاً در سبد غذایی کودکان تغذیه‌هایی را قرار می‌دهیم که نه‌تنها از ارزش غذایی لازم برخوردار نیستند، بلکه فاقد ارزش غذایی بوده و بعضاً حتی به‌دلیل دارا بودن مواد نگه‌دارنده و یا رنگ‌های خوراکی مصنوعی، مضر هستند و مصرف آن‌ها در درازمدت باعث عوارضی از قبیل بی‌قراری، بدخوابی، بیش‌فعالی، انواع آلرژی و سرطان در کودکان می‌شوند. به‌راحتی و با جایگزین کردن خوراکی‌های مفید و سالم در کیف مدرسهٔ کودکان و یا میان وعده‌های آنان در منزل می‌توان تا حدود زیادی از این بیماری‌ها و عوارض آن‌ها پیشگیری کرد.

 

پاپ کورن بخورید تا افسرده نشوید

ذرت بو داده یا همان پفیلا که امروزه از آن به‌عنوان پاپ‌کورن نام می‌برند، یکی از خوراکی‌های سالم و مفیدی است که می‌توان با تهیهٔ آن در منزل از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شد. پفیلا نه‌‌تنها برای کودکان، بلکه برای استفادهٔ بزرگسالان و بانوان باردار نیز مفید است، زیرا غنی از آنتی‌اکسیدان بوده، افسردگی را کاهش می‌دهد و ضمن کنترل کم‌خونی، باعث کاهش یبوست که ام‌الامراض است، می‌شود. حتی در برخی مقاله‌های معتبر از پفیلا به‌عنوان یک غذای کامل یاد شده که می‌تواند سلامت گوارش را بهبود ببخشد و انرژی لازم را برای فرد فراهم کند. نکتهٔ جالب دیگر در رابطه با این خوراکی خوش‌مزه این است که پاپ‌کورن می‌تواند به‌عنوان مکملی برای رژیم لاغری محسوب شود، زیرا با ایجاد سیری در فرد، میل او را برای پرخوری کاهش می‌دهد. هر کیلو ذرت در بازار قزوین 10 الی 12 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

 

دانه‌هایی مانند عدس برشته، شاهدانه، سویا و برنجک را به جیب کودکان برگردانید

عدس برشته نیز یکی از تنقلات سالم و خوش‌مزه برای کودکان است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع هله‌هوله باشد. البته پیشنهاد می‌شود این تنقلات را به‌راحتی و با صرف کمی زمان در منزل تهیه کنید و از مصرف عدس‌های برشتهٔ بازاری اجتناب کنید. عدس برشته به‌دلیل فیبر و پروتئین بالایی که دارد، مانع از خستگی و گرسنگی زودرس می‌شود. هم‌چنین این خوراکی برای تقویت مو نیز مفید است. هر کیلو عدس برشته در بازار قزوین 14 الی 20 هزار تومان و هر کیلو عدس در بازار قزوین 9 هزار و 500 الی 12 هزار تومان است.

دانه‌های دیگر مانند برنجک، شاهدانه و سویا خوراکی نیز می‌توانند در سبد غذایی کودکان به‌عنوان میان وعده‌های سالم جای بگیرند. البته نکتهٔ واضح این است که حتی در مصرف میان وعده‌های سالم نیز باید از پر خوری اجتناب کرد، زیرا باعث بروز چاقی و اضافه وزن در کودکان می‌شود که عوارض ناگواری را به‌همراه دارد. هر کیلو سویا خوراکی در بازار قزوین 14 الی 16 هزار تومان و هر کیلو شاهدانه 30 هزار تومان است.

 

نخودچی کشمش بخورید تا استخوان‌های محکم و دندان‌های سالمی داشته باشید

برخی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هنوز در قندان‌های قدیمی خود و یا در جیب و کیف خود نخودچی کشمش می‌ریزند و نوه‌ها را سورپرایز می‌کنند. شاید یکی از بزرگ‌ترین جفاهایی که والدین امروزی در حق کودکان خود کرده‌اند، حذف این نوع خوراکی‌ها و تنقلات از سبد غذایی آنان و خرید خوراکی‌هایی مانند اسمارتیز، انواع آب‌نبات‌ها و چیپس و پفک برای آن‌ها بوده ا‌ست. نخودچی کشمش که برخی از آن‌ تحت‌عنوان الماس‌های کوچک نام می‌برند، خواص بی‌نظیری دارد که اگر والدین خواص آن‌را بدانند، نه تنها آن‌ها را در سبد میان وعده‌های کودکان جای می‌دهند، بلکه خود نیز از فواید آن بهره‌مند می‌شوند. نخودچی سرشار از آهن، کلسیم و فسفر است. این مادهٔ خوراکی علاوه بر تولید انرژی برای بدن، برای سلامت استخوان‌ها نیز مفید بوده و استفاده از آن جهت تنظیم قند خون کاربرد دارد. هم‌چنین نخودچی هموگلوبین را افزایش داده و نمک اضافی را از کلیه پاک می‌کند. کشمش نیز سرشار از فیبر است و باعث رفع یبوست می‌شود. مصرف کشمش باعث بهبود کم‌خونی و محافظت از دندان در مقابل پوسیدگی می‌شود و از تشکیل سلول‌های سرطان جلوگیری می‌کند. هر کیلو نخودچی در بازار قزوین 14 الی 18 هزار تومان و هر کیلو کشمش نیز با توجه به کیفیت و سایه‌خشک یا آفتاب‌خشک بودن آن 20 الی 35 هزار تومان است.

از دیگر مغزهایی که می‌تواند مکمل مناسبی برای استفاده با کشمش باشد، می‌توان به فندق، گردو و بادام اشاره کرد. البته متأسفانه در سال‌های اخیر قیمت این مغزها تا حدود زیادی افزایش یافته است و ممکن است قشر ضعیف جامعه نتواند آن‌ها را در سبد غذایی کودکان خود بگنجاند، اما توصیه می‌شود حتی‌الامکان به‌جای خوراکی‌های مضر، این مغزها را در کیف کودکان خود قرار دهید تا در زنگ‌های تفریح از انرژی بی‌نظیر آن‌ها بهره‌مند شوند. هر کیلو پسته در بازار قزوین 120 الی 150 هزار تومان، هر کیلو گردو 55 الی 75 هزار تومان، هر کیلو بادام 40 الی 42 هزار تومان و هر کیلو فندق 35 هزار تومان است. هم‌چنین هر کیلو مغز بادام 130 الی 150 هزار تومان، هر کیلو مغز گردو 95 الی 140 هزار تومان و هر کیلو مغز فندق نیز در بازار قزوین 90 الی 95 هزار تومان است.

 

توت‌خشک، انجیر و بادام‌زمینی؛ میان وعده‌هایی سالم و مفید

بادام‌زمینی یکی از مواد بسیار مغذی است که ارزش غذایی آن با گردو و بادام برابری می‌کند. این دانهٔ خوراکی منبع خوبی از ویتامین E، اسید فولیک، فیبر و فسفر است و موجب کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کنترل وزن و تثبیت قند خون می‌شود و می‌توان به‌عنوان یک میان‌وعدهٔ غذایی کامل از آن استفاده کرد. هر کیلو بادام‌زمینی در بازار قزوین 35 الی 55 هزار تومان است. توت‌خشک نیز یکی از خوراکی‌های خوش‌مزه‌ای است که می‌توان کودکان را با آن آشنا کرد. جالب است بدانید در طب سنتی، توت درمان مناسبی برای سرماخوردگی‌های مزمن و مشکلات ریوی است. هم‌چنین مصرف توت و انجیر به‌صورت ناشتا می‌تواند دارویی ملین باشد و به درمان یبوست کمک کند. هر کیلو توت‌خشک در بازار قزوین 30 الی 50 هزار تومان و هر کیلو انجیر خشک نیز با توجه به کیفیت آن 30 الی 90 هزار تومان است.

 

آلبالو خشک و گیلاس خشک، سوغاتی‌های بی‌نظیر منطقهٔ الموت

آلبالو و گیلاس از محصولات بی‌نظیر روستاهای الموت قزوین است که روستاییان بخشی از آن‌را به‌‌صورت تازه به‌فروش می‌رسانند و بخشی از آن‌را نیز خشک کرده و به‌صورت خشک‌شده عرضه می‌کنند. آلبالو خشک و گیلاس خشک از شب‌چره‌های بی‌نظیر و مفیدی است که قزوینی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند و زینت‌بخش سفره‌های یلدا و حتی سفره‌های نوروز آنان است. هر کیلو آلبالو خشک در بازار قزوین 20 الی 30 هزار تومان و هر کیلو گیلاس خشک نیز 20 هزار تومان است.

 

 به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، می‌توان با قرار دادن تنقلات سالم در سبد غذایی کودکان، گامی بزرگ و مؤثر برای سلامت جسم آینده‌سازان این مرز و بوم برداشت و با حذف خوراکی‌های مضر، آنان را از بیماری‌هایی نظیر بیش‌فعالی، اضافه وزن و انواع سرطان نجات داد. به امید آن‌که با رعایت اصول صحیح تغذیه، هیچ کودکی در هیچ نقطه‌ای از کرهٔ زمین طعم بیماری را نچشد.

 

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول