اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس من/پیگیری مشکلات پرداخت حقوق و مزایای تدریس‌یاری دانشجویان در مجلس

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از پیگیری مشکلات پرداخت حقوق و مزایای تدریس‌یاری دانشجویان در مجلس خبر داد.

فارس من/پیگیری مشکلات پرداخت حقوق و مزایای تدریس‌یاری دانشجویان در مجلس

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه فارس من خواستار پیگیری موضوع  سوءاستفاده از دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها شده‌اند.

مخاطبان سامانه فارس من اعلام کرده‌ بودند: «دانشگاه‌ها از دانشجویان دکتری برای تدریس، حل تمرین و حتی تدریس ازمایشگاه استفاده می کنند. علاوه بر پرداخت ناچیز که همراه با مالیات هست پرداختی کل در ماه به ۳۰۰ هزار تومان هم نمی رسد، با وجود عدم پرداخت مطالبات این دانشجویان بعد از گذشت یک سال جوابگوی منطقی هم نیستند و حتی تهدید می کنند که شما نباشید دانشجویان دیگر هستند که می‌ایند جای شما بردگی می‌کنند. حتی با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر افزایش مطالبات تعویقی، این دانشجویان هیچ گونه افزایشی در این مدت در معوقات خود نداشته اند.»

با توجه به وعده خبرگزاری فارس به مخاطبان برای پیگیری سوژه‌های سامانه فارس من، این موضوع را از سیده فاطمه ذوالقدر عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی جویا شدیم.

ذوالقدر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: قطعا استفاده از دانشجویان دکتری به عنوان کمک استاد در بسیاری از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجویان برای درس‌هایی که نیاز به تمرین دارند، ساعاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با استاد اصلی می‌گذرانند و ممکن است ساعت‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم با کمک استادها که عمدتا دانشجویان دکتری هستند، بگذرانند.

* استفاده از دانشجویان دکتری برای تدریس در دانشگاه‌ها ضروری و باعث بالا بردن بنیه علمی آنها می‌شود

ذوالقدر استفاده از دانشجویان دکتری برای تدریس در دانشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ضروری دانست و گفت: این کار باعث بالا بردن بنیه علمی دانشجویان می‌شود، اما این به معنای پرداخت ناچیز  و دیر پرداخت کردن حقوق به این افراد نیست. زحمت دانشجویان باید قدر دانسته شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دانشجویان دکتری که در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، می‌توانند همین ساعت‌هایی که تدریس یاری می‌کنند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به جستجو برای شغل اختصاص دهند، اما ترجیح داده‌اند در دانشگاه خود و در کنار اساتید به کار کمک تدریسی بپردازند که جا دارد افزایش حقوق و پرداخت به موقع در مورد آنها اعمال شود.

وی با تاکید بر اینکه حتما این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تذکرات خود در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهیم کرد، یادآور شد: باید حداقل حقوق و مزایای این دانشجویان که جزء اساتید محسوب می‌شوند، پرداخت شود. اخذ مالیات برای درآمدهای ماهانه‌ای که کمتر از ۳ میلیون تومان است بر اساس قانون شامل مالیات نمی‌شود، بنابراین باید نظارت جدی در مورد پرداختی‌های کمک تدریسی‌ها وجود داشته باشد. البته پرداختی این افراد در ماه نیست، یعنی اصلا شامل دریافت مالیات نمی‌شوند.

ذوالقدر گفت: به عنوان کسی که حق‌التدریس بوده‌ام، می‌دانم که قبلا مالیات از پرداختی کسر می‌شد اما در قراردادهای جدید تبصره یا بندی مبنی بر کسر مالیات وجود ندارد و کسری ۱۰ درصد مالیات حذف شده است و این قرارداد نمی‌گوید که شما ماهانه این دریافتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارید، بلکه این پرداختی مربوط به طول ترم است. قطعا اگر یک محاسبه سرانگشتی هم صورت بگیرد، مشخص می‌شود که این پرداختی شامل مالیات می‌شود یا خیر؟

سید مصطفی خوش چشم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول