اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

چالش بین‌المللی ارتباط صنعت با دانشگاه و ظرفیت‌های خوبی که نیازمند حمایت هستند

ارتباط صنعت با دانشگاه چالشی بین‌المللی است اما در عین حال ظرفیت‌های خوبی نیز در کشور وجود دارد که نیازمند حمایت هستند، در پی همین انتقاد پیگیر مشکلات شده و زوایای مختلف آن را از مدیرانی که دستی بر این آتش دارند، پیگیر شده‌ایم.

چالش بین‌المللی ارتباط صنعت با دانشگاه و ظرفیت‌های خوبی که نیازمند حمایت هستند

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، «جوانان نخبه هدایای نفیس الهی یک ملت و کشور هستند، همه کشورها از چنین هدایایی با این حجم و گستردگی فراوان برخوردار نیستند. این یکی از خصوصیّات کشور ما است که در آن استعدادهای انسانی، با کیفیت خوب و کمیت فراوان وجود دارد؛ این جزو خصوصیّات کم‌نظیر کشور ما است؛ این یک هدیه‌ الهی است، هدیه‌ بسیار نفیس و باارزشی است. نتیجه این است که مسئولان کشور بایستی این امانت‌ها را گرامی بدارند.» ( مقام معظم رهبری ۱۳۹۵)

جوانان نخبه گنج‌های گرانبهایی هستند که می‌توانند در برهه‌های مختلف خوش بدرخشند، اما این ذخیره‌ها و هدایای نفیس الهی نیازمند حمایت هستند، این نخبگان که البته تعداد آنها به گفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کم هم نیست، در دانشگاه‌ها می‌درخشند، اما متاسفانه در بسیاری از موارد از آنها می‌شنویم که ارتباط چندانی بین یافته‌ها  و دستاوردهای آنها در صنعت وجود ندارد.

خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پی همین انتقاد پیگیر مشکلات شده و زوایای مختلف آن را از مدیرانی که دستی بر این آتش دارند، پیگیر شده است.

* ارتباط صنعت با دانشگاه چالش بین‌المللی و مسأله روز دنیا است 

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی ریاست‌جمهوری ارتباط صنعت با دانشگاه را چالشی بین‌المللی و مساله روز دنیا می‌داند و می‌گوید: دانشگاه‌ها یا صنایعی که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند موفق می‌شوند و طبیعتا این دانشگاه است که علاقه دارد به سمت علم و آموزش برود چرا که صنعت نیاز محور کار می‌کند و گفت‌وگوی این دو دائماً با چالش مواجه است. این یک مساله اختصاصی نیست و در همه دنیا و ایران وجود دارد چرا که ظرفیت نظام آموزشی و دانشگاهی‌مان بالقوه بزرگ است و تعدادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی داریم که صنعت نیازمند آنهاست؛ بنابراین از مکانیزم‌های لازم و کافی برخوردار نیستیم که این چالش وجود دارد.

وی تاکید دارد که اساس شرکت دانش‌بنیان ارتباط صنعت و دانشگاه بوده که یکی از بهترین مکانیزم‌ها در دنیا است. بنیانگذار تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی شرکت‌های فناوری در پارک‌های فناوری از دانشگاهیان‌ کشور تشکیل شدند ولی تقاضا یا بازار مصرف‌شان جامعه یا صنایع دیگر است. صنایع زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان اساساً سرویس‌دهنده به شرکت‌های بزرگ تولیدی هستند که  با این اتفاق یک گام رو به جلو هستیم.

* وجود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان ماشین‌ساز در کشور 

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی ریاست‌جمهوری خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان ماشین‌ساز در کشور وجود که توانایی ساخت ماشین‌آلاتی را دارند که در پروسه صنعتی کاربرد دارند. این یک مساله است که اگر یک صنعت بزرگ در لبنیات بخواهد ماشین‌الات صنعتی بخرد با مشکل اعتماد، گارانتی و تامین مالی مواجه می‌شود. در معاونت علمی سعی داریم دانش دانشگاهی در قالب شرکت‌ جمع‌بندی شود و قابل مبادله باشد و ارتباط شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های کوچک را در پلتفرم‌هایی تقویت کنیم.

الیاسی همچنین درباره اکوسیستم نوآوری می‌گوید: اکوسیستم نوآوری یک مسیر ارتباطی خوب حول دانشگاه است. در حال حاضر از دانشگاه‌های صنعتی تهران از جمله دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و شریف حدود ۵۰۰ شرکت، ۶-۵  صندوق و شتاب‌دهنده در اطرافشان هستند و بخشی از فروش این ۵۰۰ شرکت از داخل دانشگاه بیرون آ‌مده‌اند که همان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و بخشی از اینها شرکت‌ بزرگی تاسیس کردند که به نیروی انسانی دانشگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: اکوسیستم نوآوری اطراف محیط‌های علمی دانشگاهی هدف بعدی ما است که توانسته‌ایم درحوزه دانشگاه شریف موفق‌تر باشیم و دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت و امیرکبیر هم کارهای خوبی را در این حوزه شروع کرده‌اند.

* صنایع بزرگ و ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی ریاست‌جمهوری تاکید می‌کند که امروزه وضعیت‌مان نسبت به ۸-۷ سال گذشته خیلی بهتر شده ولی هنوز فاصله خیلی زیادی تا موفقیت و موقعیت ایده‌آل داریم چرا که ظرفیت‌های دانشگاهی خوب و صنایع بزرگ در کشور داریم و اگر بر این دو روش استمرار داشته باشیم به مرور زمان نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

* قرار گرفتن جایگاهی مناسب برای دروس عملی در دانشگاه‌ها

از سوی دیگر سیده فاطمه ذوالقدر دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که عمدتاً دروس در دانشگاه‌ها به صورت نظری تدریس می‌شود که باید جایگاهی برای دروس عملی نیز در نظر گرفته شود. 

وی ادامه می‌دهد: باید بتوانیم از طریق فعالیت‌های اقتصادی و مسائل صنعتی و با توجه به دروسی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود وارد حوزه صنعت شویم. با یکسری از رشته‌ها مواجه‌‌ایم که با صنعت ارتباط ندارند و نمی‌توانند در خدمت صنعت باشند و شاهدیم که برخی از دانشگاه‌ها در تقویت صنایع فاصله گرفته‌اند و در ایجاد کارآفرینی ناتوان هستند.  

ذوالقدر درباره نزدیک‌شدن هرچه‌بیشتر دانشگاه‌ها و فعالیت‌های مرتبط آنها با صنعت، می‌گوید: باید ارتباط بیشتری بین رشته‌هایی که نیاز بازار است و در صنعت کاربردی‌تر هستند را برقرار کنیم تا بتوانیم فاصله بین اقتصاد و صنعت را کمتر کنیم که قطعا باعث تقویت اقتصاد کشور می‌شود و در بخش‌های صنعتی مفید‌تر و موثر‌تر خواهد بود.

* صنایع باید به دانشگاه‌ها اعتماد کنند 

در ادامه صحبتی با حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز داشتیم که عمده‌ترین مشکلات صنعت و دانشگاه را نبود توانایی بالای دانشجویان می‌داند و معتقد است: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما توانایی بالایی از لحاظ عملی ندارند تا بتوانند مشکلات را حل کنند. 

وی درباره توصیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم می‌گوید: دانشگاه‌‌ها باید ارتباط خوبی با صنعت برقرار کنند تا بتوانند منابع مورد نیازشان در پروژه‌های صنعتی را تامین کنند؛ لذا صنایع هم باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرده تا همواره بتوانند مشکلات را برطرف کنند؛ همچنین تا زمانی که صنعت و دانشگاه به این سمت‌ سوق پیدا نکنند مشکلاتی که هم اینک در جامعه وجود دارد برطرف نخواهد شد و در صورتی که صنعت و دانشگاه ارتباط مهمی با هم داشته باشند وابستگی‌شان به منابع دولت از بین می‌رود و می‌توانند موفق‌تر عمل کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول