اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رونمایی از ۴ کتاب‌ تازه کانون پرورش فکری

چهار عنوان کتاب تازه انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ «سایبانی برای زمین»، «روح عزیز»، «یک آدم نقاشی کن!» و «سوار بر باد» رونمایی شد.

رونمایی از ۴ کتاب‌ تازه کانون پرورش فکری

به گزارش خبرگزاری فارس،‌کتاب‌های «سایبانی برای زمین» نوشته حمید نوایی‌لواسانی و «روح عزیز» نوشته مینو کریم‌زاده از مجموعه «رمان نوجوان امروز» و کتاب‌های «یک آدم نقاشی کن!» نوشته فریبا کلهر و تصویرگری میترا عبداللهی و «سوار بر باد» نوشته محمد رودگر و تصویرگری هاجر سلیمی‌نمین در روز دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ در فروشگاه محصولات فرهنگی هنری «آفرینش» رونمایی شد.

روح‌الله کاظمی‌زاده، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری با ابراز خرسندی از رونمایی از چهار کتاب جدید گفت: یکی از وجوه شیرین کار انتشارات بعد از سال‌ها کار کردن در حوزه فرهنگ این است که هر کدام از کارکنان انتشارات کانون پرورش فکری صاحب اثر هستند.

او ادامه داد: ما به گروه‌بندی‌ها و عنوان‌های کتاب‌ها که از قدیم در کانون پرورش فکری بوده است، وفادار مانده‌ایم.

کاظمی‌زاده تأکید کرد: بزرگ‌ترین خوشحالی من این است که این کتاب‌هایی که در انتشارات تولید می‌کنیم، ممکن است به دست کودکی در سیستان و بلوچستان یا بوشهر در جنوب کشور برسد.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری از آماده شدن ۳۱ عنوان کتاب آوا خبر داد.

*رونمایی از کتاب «سایبانی برای زمین»

کتاب «سایبانی برای زمین» با حضور نویسنده این اثر، حمید نوایی‌لواسانی رونمایی شد. نوایی‌لواسانی از مدیریت انتشارات کانون تشکر کرد و گفت: من از شما ممنون هستم که با انتشار این کتاب‌ها فضای خوبی ایجاد می‌کنید.

او درباره شکل‌گیری ایده کتاب «سایبانی برای زمین» توضیح داد: حدود ۱۷، ۱۸ سال پیش که منزل ما در کرج بود. منزل ما در بلواری بود که به چند کوچه باغ منتهی می‌شد. وقتی می‌خواستم خرید کنم، مخصوصاً راهم را دور می‌کردم تا سر راهم به این باغ‌ها سر بزنم. این باغ‌ها فوق‌العاده بودند و یکی از حسرت‌های من این است که چرا از آن‌ها عکاسی نکردم. حدود یکی، دو سال بعد من دیدم این باغ‌ها، یکی پس از دیگری تخریب شدند. بعد از شش ماه این منطقه تبدیل به یک اتوبان بزرگ شد.

نوایی‌لواسانی با اشاره به این‌که این واقعه در ذهنش مانده است گفت: سال‌ها بعد که بحث آلودگی هوا در تهران و کرج داغ شد، من متوجه شدم که کمربند سبزی در اطراف تهران و کرج از بین رفته است. زمانی که آن‌ باغ‌ها را تخریب می‌کردند، نام آن را «توسعه شهری» می‌گذاشتند. ولی امروز این دغدغه برای همه ما وجود دارد و روی زندگی همه ما تأثیر مستقیم دارد.

این نویسنده تأکید کرد: حتی امروز در پیاده‌روها، موتورها برای ما بوق می‌زنند که کنار بروید. یعنی تا این حد به حقوق انسانی ما تجاوز شده است. ما هنوز به موقعیت شهروندی خودمان نزدیک نشده‌ایم که بدانیم حقوق و وظایف‌مان کجاست. کتاب «سایبانی برای زمین» به ما کمک می‌کند تا مسئولانه با زندگی برخورد کنیم.

نوایی‌لواسانی از انتشارات کانون پرورش فکری درخواست کرد که در این وضعیت دلمرده ادبیات کودک و نوجوان فعالیت بیشتری داشته باشد.

* رونمایی از کتاب «سوار بر باد»

هاجر سلیمی‌نمین، تصویرگر کتاب «سوار بر باد» درباره تصویرگری این کتاب گفت: ذوالفقاری که در دست حضرت علی(ع) روی جلد تصویر می‌بینید، نشان انحصاری ایشان است که حتی اهل تسنن هم این نشان را به حضرت علی(ع) نسبت می‌دهند.

او ادامه داد: این کتاب درباره یکی از جنگ‌های حضرت علی(ع) است که از زبان اسب روایت می‌شود. تمرکز من در تصویرگری روی صحنه آخر داستان است. در تصویرگری حضرت علی(ع) همیشه تصویرگران مسلمان طوری عمل می‌کنند که مخاطب بداند که در هر شرایطی ایشان شر را از بین می‌برند. شمایل‌نگاری راهی برای ارتباط با تمام انسان‌ها از بی‌سواد تا باسواد بوده است.

سلیمی‌نمین تأکید کرد: این نوع تصویرگری رئالیستی نیست و در آن خون‌ریزی و کشتن نشان داده نمی‌شود. این شمایل‌نگاری‌ها برای بازنمایی حقیقت است. یکی دیگر از ویژگی‌های ثابت تصویرگری این کتاب‌ها این است که تصویرگران مسلمان از نشانه‌های زمانه خودشان در آن استفاده می‌کنند تا نشان دهند که شخصیتی مانند علی(ع)، شخصیتی متعلق به گذشته نیست و او شخصیتی ازلی و ابدی است.

محمد رودگر، نویسنده کتاب «سوار بر باد» درباره ماجرای نوشته شدن این کتاب گفت: وقتی از کانون با من تماس گرفتند و گفتند که برای مراسم رونمایی این کتاب بیایید. فکر کردم ما چقدر در پشت چاپ هر کتابی داستان داریم.

او ادامه داد: بعد از این تماس از خودم پرسیدم در حال حاضر چه احساسی نسبت به این کتاب داری. این کتاب متعلق به پنج، شش سال پیش است. نزدیک به شش سال پیش من کتاب را به انتشارات کانون پرورش فکری تحویل دادم. در ارزیابی‌ها چند اصلاح به کتابم خورد که من آن‌ها را اصلاح کردم. من این کار را بیست سال پیش نوشته بودم. یک روزه هم آن را نوشتم. این داستان در سه جشنواره مقام آورد و بعدش متوجه شدم که داستان خوبی است و می‌توانم آن را به انتشارات کانون پرورش فکری بدهم تا آن را چاپ کند.

دو کتاب دیگر؛ «روح عزیز» نوشته مینو کریم‌زاده از مجموعه «رمان نوجوان امروز» و کتاب‌ «یک آدم نقاشی کن!» نوشته فریبا کلهر و تصویرگری میترا عبداللهی نیز در این آیین رونمایی شدند.

این رونمایی بعد از ظهر روز دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ در فروشگاه محصولات فرهنگی هنری «آفرینش» کانون پرورش فکری واقع در خیابان خالد اسلامبولی تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول