اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  موزه

آموزش هنرهای اصیل ایرانی در مدرسه زمستانی ملک +عکس

با ورود به محوطه کتابخانه و موزه ملی ملک به راحتی می‌توانید خودتان را به مجموعه‌ای برسانید که تحت عنوان «مدرسه زمستانی ملک» هنرمندانی را در حوزه‌های مختلف همچون نقاشی پشت شیشه، تذهیب، گل و مرغ و... دور هم جمع کرده است.

آموزش هنرهای اصیل ایرانی در مدرسه زمستانی ملک +عکس

گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: این روزها کتابخانه و موزه ملی ملک میزبان هنرجویانی است که با حضور در دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف آموزشی علاقه‌مندی‌های خود را در گستره فرهنگ و هنر اسلامی به صورت عملی دنبال می‌کنند.

با ورود به محوطه کتابخانه و موزه ملی ملک به راحتی می‌توانید خودتان را به مجموعه‌ای برسانید که تحت عنوان «مدرسه زمستانی ملک» هنرمندانی را در حوزه‌های مختلف همچون نقاشی پشت شیشه، تذهیب، گل و مرغ و... دور هم جمع کرده است.

اینجا کارگاه‌های آموزشی «نقاشی پشت شیشه و آینه»، «هندسه نقوش گره‌چینی در هنرهای سنتی»، «نقاشی گل و مرغ» و «تذهیب و حل‌کاری» و نشست‌های پژوهشی «بررسی کتاب احادیث کاشی‌های زرین فام حرم مطهر امام رضا (ع)»، «میدان مشق در متون تاریخی» و «آشنایی با روش‌های تصحیح نسخ خطی» در حال برگزاری است.

یکی از بخش‌های قابل توجه در این کارگاه‌ها مربوط به نقاشی پشت شیشه است، هنری قدیمی که نمونه نفیسی از آن هم در موزه ملک به نمایش گذاشته شده و 8 سال است که به طور مداوم آموزش آن به هنرجویان ادامه داد.

مهدی یساولی، مدیر روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: اعتقاد ما بر این است که موزه و کتابخانه تنها یک سری نهادهای خدماتی و گردشگری نیستند و که فقط گردشگری بیاد و آثار تاریخی را ببیند و کار پژوهشی انجام دهد و یا با سر زدن به کتابخانه به خواندن کتاب بسنده کند.

به عقیده ما این دو نهاد می‌توانند به عنوان نهادهای آموزشی غیررسمی اقدامات ویژه‌ای را در جهت فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی را انجام دهند و بر پایه آثار موزه‌ای،‌ نسخ خطی، کتاب‌ها و... دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متنوعی را برگزار کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک در طول سال با برگزاری 4 مدرسه بهاری، تابستانی، پائیزی و زمستانی اقدام به برپایی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین نشست‌های پژوهشی می‌کند که عمده توجه ما در این دوره‌ها فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی بوده و نگاه‌مان این است که دانشجویان و هنرجویانی که در مراکز آموزشی دروس هنری، اسلامی و ایرانی را فرا می‌گیرند بتوانند با استفاده از این شرایط، آموزه‌های خود را به صورت عملی هم تجربه کنند.

 وی در ادامه می‌گوید: ما در مدرسه زمستانی ملک به دنبال این هستیم که کلاس‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در قالب دوره‌های عالی برگزار شود و شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها، افرادی باشند که نسبت به هنر انتخابی یک پیشینه عملی داشته باشند، البته این به آن معنا نیست که افرادی که سررشته‌ای از این هنرها ندارند نمی‌توانند در مدرسه زمستانی ملک حاضر شوند بلکه این افراد هم می‌توانند بنا بر علاقه‌مندی خود دوره‌های آموزشی را آغاز کنند.

یساولی با تأکید بر اینکه مخاطبان این مدرسه را افراد مختلفی تشکیل می‌دهند، گفت: ما در این مدرسه از نوجوان تا کهنسال هنرجو داریم، آموزش هنر نگارگری در مدرسه ملک توسط شکوفه جعفری که خود از شاگردان آیدین آغداشلو است، صورت می‌گیرد و آموزش نقاشی پشت شیشه و آینه را هم مهرنوش بشارت عهده دار است، کسی که 8 سال به طور پیوسته و بدون تعطیلی بیش از 100 هنرجو را با این هنر از یاد رفته آشنا کرده است.

در کارگاه تذهیب و حل کاری میزبان استاد کاظمی یزدی و در بخش آموزش هندسه نقوش گره چینی در هنرهای سنتی میزبان استاد سعید شکوری هستیم، به طور عمده این کلاس‌ها در قالب یک ترم آموزشی به صورت 8 جلسه 2 تا 4 ساعته برگزار می‌شود.

با توجه به اینکه این دوره‌ها خودگردان است و ما به لحاظ مالی امکان سرمایه‌گذاری نداریم و از سوی دیگر نه از طرف ما و نه از سوی استادان نگاه انتفاعی وجود ندارد، هزینه‌های پایینی را برای آن تعریف کرده‌ایم که به طور مثال برای 8 جلسه هزینه‌ای معادل 150 هزار تومان را در بر دارد، بخشی از این مبلغ صرف دستمزد استاد و بخشی دیگر صرف پذیرایی از هنرجویان و امکانات کلاس‌ها می‌شود.

مرکز آموزش فرهنگ و هنر اسلامی - ایرانی در کتابخانه و موزه ملی ملک طی 8 سال گذشته طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان به هنر و استادان برجسته در شاخه‌های مختلف هنری را جذب کرده و هر چند وقت یکبار هم آثار تولید شده در این کارگاه‌ها و کلاس‌ها در قالب یک نمایشگاه گروهی در معرض بازدید قرار می‌گیرند.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در مدرسه زمستانی ملک می‌توانند به صورت حضوری به بخش آموزش و پژوهش کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در میدان مشق مراجعه کرده و یا با شماره 66700878 تماس بگیرند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول