اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

ساخت ۳۰ انیمیشن از سردار سلیمانی/ رویدادی که موضوعش یک روزه تعیین شد

دبیر نخستین رویداد رقابتی تولید انیمیشن «منهاج» گفت: از ۳۰ تیم در رویداد ثبت‌نام کرده‌ایم و قرار است بر اساس محتوای مشخص‌شده، ۳۰ انیمیشن با موضوع شهید سلیمانی تولید کنند.

ساخت ۳۰ انیمیشن از سردار سلیمانی/ رویدادی که موضوعش یک روزه تعیین شد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نخستین رویداد رقابتی تولید انیمیشن تحت عنوان «منهاج» با موضوع زندگی و سیره اخلاقی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از صبح سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه به مدت سه روز به همت شتابدهنده رضوان با میزبانی باشگاه کسب و کار دانش بنیان در تهران برگزار می‌شود.

در این رویداد با توجه به اهمیت و تخصصی بودن آن، تیم‌هایی امکان ثبت‌نام داشتند که سرپرست آن تیم عضو یکی از مجموعه‌های «انجمن صنفی فیلم‌سازان و انیمیشن ایران»، «حوزه هنری»، «آسیفا»، «دانشجویان رشته‌های هنر و انیمیشن» و «هنرجویان هنرستان‌های هنر و انیمیشن» باشد.

برای رویداد منهاج، ۳۴ ایده پیرامون منش، سلوک و زندگی فردی و اجتماعی شهید سلیمانی مشخص شده است و گروه‌هایی که ایده و فیلمنامه ندارند، می‌توانند از بین آن‌ها یکی را با توجه به توان فنی و اجرایی گروه خود انتخاب کنند. ضمن اینکه برای جلوگیری از تکرار، انتخاب ایده‌های تکراری میسر نیست.

اما این رویداد چگونه شکل گرفت و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ اسدالله دیانتی دبیر رویداد منهاج و مدیر شتابدهنده رضوان و محمدامین اکبری مدیر داخلی باشگاه کسب و کار دانش‌بنیان (باکس) در خبرگزاری فارس به پرسش‌های ما پاسخ گفتند.

 

 

* معمولاً در اتفاقاتی همچون شهادت حاج قاسم سلیمانی، بسیاری از نهادها و ارگان‌های فرهنگی هنری از سر دغدغه‌مندی وظیفه خود می‌دانند کاری مرتبط انجام دهند. اما این شتابزدگی ممکن است به خلق آثار ضعیف و صرفاً مناسبتی منجر شود. ایده برپایی رویداد «منهاج» چگونه شکل گرفت؟ با توجه به اینکه از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود، شکل‌گیری یک شبه آن کمی بعید به نظر می‌رسد.

دیانتی: ما به عنوان شتابدهنده رضوان با باشگاه کسب و کار دانش‌بنیان (باکس) همفکری کردیم و بنا را بر این گذاشتیم که طی همکاری با یکدیگر، طرح مجتمع صنایع سرگرمی را حول محور یک کاراکتر یا برند را عملی کنیم؛ یعنی پیوست‌های فرهنگی را به عنوان ارزش افزوده به کار گیری کنیم، به عنوان مثال اگر ما روی یک قهرمان ملی کار می‌کنیم و قصد تولید انیمیشن آن را داریم، کاراکتر همان قهرمان را در حوزه ساخت بازی، لوازم‌التحریر و ... به کار گیری کنیم.

بنابراین ایده «منهاج» بر اساس اقتضائات زمانی شکل نگرفت. چون برگزاری رویداد از قبل تعیین شده بود و در حال انتخاب محتوای آن بودیم. ما موضوعات «رونق تولید» یا شهدای شاخص اما کمتر شناخته‌شده دفاع مقدس را مد نظر داشتیم، که اتفاق ناگوار شهادت حاج قاسم پیش آمد و ما همان روز جمعه تصمیم گرفتیم موضوع رویدادمان را به سمت شخصیت والای ایشان ببریم؛ رویدادمان برکت پیدا می‌کرد، ضمن اینکه رویداد ما هم فرهنگی است، هم تجاری. یکی از اتفاقاتی که در صنایع اقتصادی در حوزه رسانه پیش می‌آید (مثلاً خلق فیلم و انیمیشن) اگر مجری بازار و جامعه مخاطب را بسنجد و بداند الان چه موضوعی را باید انتخاب کند، هم از نظر تجاری برد می‌کند و هم از نظر فرهنگی.

رویداد ما تجاری نیست ـ اگر چه مقدمه‌ای برای یک اتفاق تجاری(مجتمع صنایع سرگرمی) است ـ و با توجه به اینکه زمان برگزاری رویداد قبل از اربعین شهید سلیمانی است، جامعه نیاز به تولید محتوا دارد. تیم محتوایی ما خیلی زحمت کشیدند تا توانستند ۳۴ قصه مستند پیدا کنند. الان ۳۰ تیم در مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند، یعنی حداقل ۳۰ انیمیشن با موضوع شهید سلیمانی تولید می‌شود که ان‌شاءالله در شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی منتشر خواهد شد. ما خودمان از الان برای دیدن کارها ذوق و شوق داریم، چون تیم‌هایی که شناسایی و پذیرفته شده‌اند، بینشان تیم‌هایی است که توانایی‌های بالایی دارند و قابلیت تبدیل‌شدن به استارتاپ را دارند.

نکته دیگر اینکه تیم‌ها کار تولید را به صورت علمی، فنی و صنعتی تجربه می‌کنند. اینکه انیمشین را طی سه روز ساخت، تقریباً در همه جای دنیا نشدنی است و ما ایرانی‌ها هستیم که می‌توانیم چنین کاری بکنیم. مثلاً شبی که ترامپ موضوع تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی مطرح کرد، ما صبحش محصول داشتیم! این همان صنعتی شدن اسـت، یعنی بشود زمان، هزینه و نیرو را در یک بازه مشخص با یک موضوع مشخص هدایت کرد تا به تولید محصول برسد.

 

 

* نحوه همکاری باکس با شتابدهنده رضوان به چه صورت است؟ صرفاً سر رویداد «منهاج» همکاری دارید یا از قبل هم همکاری‌هایی داشته‌اید؟

اکبری: با تیم استودیو رضوان از قبل همکاری داشتیم و سر نحوه همکاری با یکدیگر صحبت کرده بودیم. ایده منهاج که مطرح شد، آن را برای ایجاد یک شتابدهند در حوزه انیمیشن مناسب دیدیم. چون ما در باکس فقط میزبان استارتاپ‌ها نیستیم بلکه شتابدهنده‌ها هم می‌‌توانند در باکس مستقر شوند و از خدمات ما استفاده کنند. به همین دلیل چون هم توانمندی‌های استودیو رضوان را می‌شناختیم و هم ظرفیت میزبانی، اجرا و جذب سرمایه را داشتم، پیشنهاد آن‌ها را برای میزبانی از «منهاج» قبول کردیم. این اولین همکاری مشترک ماست و قرار است ادامه‌دار باشد.

* غیر از امکانات سخت‌افزاری که باکس متقبل شده است، چه امکانات نرم‌افزاری دیگری در رویداد منهاج به میان آورده‌اید؟

اکبری: بحث محتوا، منتورینگ و داوری توسط دوستان منهاج انجام می‌شود و ما بحث اجرایی رویداد و پشتیبانی سخت‌افزاری را انجام می‌دهیم.

 

 

* قضیه قرنطینه سه روزه شرکت‌کنندگان به چه دلیل است؟

دیانتی: این قرنطینه به معنای حبس کردن نیست، بلکه می‌خواهیم شرکت‌کنندگان در فضای رویداد بمانند که طوفان فکری از نظر علمی، محتوایی و هنری شکل بگیرد. اگر قرار باشد تیم‌ها صبح بیایند و عصر هم بروند، باید انرژی زیادی برای تمرکز مجدد بگذارند و آن ماراتن مدنظر ما شکل نمی‌گیرد.

 پیش‌تولید در محتوا آغاز شده و منتور محتوایی در حال نهایی کردن فیلمنامه انیمیشن‌هاست

البته پیش‌تولید در محتوا آغاز شده و منتور محتوایی ما با تیم‌ها ارتباط می‌گیرد و فیلمنامه‌ها را نهایی می‌کنند. ضمن اینکه در اولین رویداد خیلی سخت نگرفته‌ایم و به تیم‌ها اجازه داده‌ایم که حتی استوری‌برد را هم آماده کنند. کنار هم ماندن یکی از مزیت‌های رویداد است و آموزش می‌دهیم که تیمی کار کردن، تحمل سختی و مدیریت زمان، تجربیات شیرین و گرانبهایی را برایشان به ارمغان می‌آورد.

 

 

* هزینه ۵۰ هزار تومانی ثبت‌نام به ازای هر نفر خیلی پایین بود. به نظر می‌رسد این رقم صرفاً برای اطمینان از جدی‌بودن ثبت‌نام کنندگان بوده است. درباره هزینه ثبت‌نام و ترکیب هر تیم (۳۰ تیم، هر تیم حداکثر ۵ نفر) توضیح دهید که چگونه به این ارقام رسیدید؟

دیانتی: در ایران، سال گذشته شبیه به این رویداد را داشتیم که در سازمان بسیج رقم خورد و بخش انیمیشن را (منتوری، برنامه‌ریزی و داوری) به ما سپردند. آنجا یک تجربه پایلوت داشتیم. ۳۵ تیم از سراسر کشور آمدند که در سطوح مختلف بودند و اطلاعات فنی درباره آن‌ها نداشتیم. آن تجربه خوبی بود و موجب شد رویکرد کاملا علمی را در پیش بگیریم، یعنی درباره تیم‌های شرکت‌کننده کاملاً مطلع هستیم، می‌دانیم کجا درس خوانده‌اند، از نظر فنی در چه سطحی هستند و چه توانمندی‌هایی دارند. ضمن اینکه ما برون‌سازمانی عمل کردیم و فضا را باز گذاشتیم و از همه دانشگاه‌ها و همه سلیقه‌ها دعوت کردیم. 

فضای باکس را بررسی کردیم و دیدیم نهایتاً ۳۰ تیم می‌توانند در این رویداد حضور یابند. البته که پیشنهادهای بیشتری در فضاهای بزرگتری هم داشتیم اما چون اولین رویداد در قالب شتابدهنده خودمان بود، نخواستیم آن را بزرگ بگیریم که خدای ناکرده ضعف‌های آن هم بیشتر شود.

حدود ۱۰۰ نفر ثبت‌نام کردیم و جالب اینکه اکثر تیم‌های شرکت‌کننده ۳ نفر هستند و هیچ تیمی نداریم که ۵ نفر باشد

الان حدود ۱۰۰ نفر ثبت‌نام کردیم و جالب اینکه اکثر تیم‌های شرکت‌کننده ۳ نفر هستند و هیچ تیمی نداریم که ۵ نفر باشد. هزینه‌ای هم که پرداخت کرده‌اند، خیلی خیلی کمتر از هزینه‌ای است که برای آن‌ها می‌شود، صرفاً یک الزام برای حضور است. هزینه‌های رویداد از محل حمایت سازمان‌های حامی از جمله معاونت فضای مجازی صدا و سیما تأمین می‌شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معاونت علمی ریاست جمهوری، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، استودیو صبا، به پرداخت ملت، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، انجمن صنفی فیلمسازان و انیمیشن ایران، شبکه کودک و ستاد فرهنگسای اقتصاد دانش‌بنیان هم دیگر حامیان این رویداد هستند.

* از میان شرکت‌کنندگانی که ثبت‌نام کرده‌اید، چند درصد خانم و چند درصد آقا هستند؟
دیانتی: برایمان جالب بود که حدود دوسوم را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

* در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین هم استقبال خانم‌ها خیلی خوب است. آیا این نکته را تأیید می‌کنید؟

اکبری: کارهای استارتاپی چون تا چند سال اول ممکن است بُعد اقتصادی نداشته باشد و همچنین چون خانم‌ها ممکن است کمتر فشار اقتصادی رویشان باشد، علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب و کارهای جدید هستند. بنابراین خانم‌ها زمان بیشتر و فشار اقتصادی کمتری نسبت به آقایان دارند، حتی صحبت‌هایی هم هست که مراکزی ویژه خانم‌های خانه‌دار که بچه کوچک هم دارند، در آن فضاها متمرکز شوند. اخیراً هم یک مرکز ویژه بانوان در دانشگاه علم و صنعت راه‌اندازی شده است.

 

 

* غیر از جوایزی که در فراخوان اعلام کرده‌اید ـ از جمله سکه بهار آزادی و امریه سربازی ـ آیا ظرفیتی پیش‌بینی شده است که از تیم‌های مستعد حمایت شود؟
اکبری: تیم‌ها وقتی در باکس حضور می‌یابند، با مجموعه آشنا می‌شوند و این فضا آن‌ها را کنجکاو می‌کند که اینجا چه کار می‌کند. قبلاً هم تیم‌هایی داشته‌ایم که در طول زمان رویداد یا بعد از آن به ما رجوع کرده‌اند و ما کمکشان کرده‌‌ایم؛ از جذب سرمایه تا پول هوشمند (اسمارت مانی). 

* منظور از پول هوشمند، ارز مجازی است؟

اکبری: خیر، امکانات غیرمالی است که یک استارتاپ نیاز دارد، یعنی استارتاپ نیاز به یک اتاق دارد یا لپتاپ و نظیر آن. یعنی امکاناتی که معمولا برای ارگان‌های بزرگ که سرمایه نقدی نمی‌توانند در اختیار استارتاپ‌ها بگذارند، اما می‌توانند پول هوشمند به آن‌ها بدهند.

* از میان استارتاپ‌هایی که تا کنون حمایت کرده‌اید و نامی شده باشند، می‌توانید نام ببرید؟

اکبری: در طول یک سال و اندی که باشگاه کسب و کار دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است، بیش از ۶۰ تیم استارتاپی آمده‌اند که یا به آن‌ها مستقیم خدمات داده‌ایم، یا برای آن‌ها جذب سرمایه شده است و خودشان توانسته‌اند شرکتی را راه‌اندازی کنند. البته استارتاپ‌های ناموفق هم داشته‌ایم اما از میان موفق‌ها «نمادتورز» (جذب توریسم عشایری) و «طبیمار» (گردشگری سلامت) و اکنون آوافیکس.

* تفاوت باشگاه کسب و کار دانش‌بنیان با کارخانه نوآوری آزادی چیست؟

اکبری: باکس را که راه‌اندازی کردیم، سعی کردیم همه اجزای اکوسیستم فناوری و نوآوری را کنار هم داشته باشیم. در حال تأسیس استودیو هم هستیم. تفاوت ما با جاهای دیگر همین است که همه اجزا را کنار هم ندارد، یعنی یا فقط شتابدهنده هستند، یا فضای کار اشتراکی، یا فقط سرمایه‌گذار دارند.

 

 

* به خود رویداد برگردیم. در فراخوان «منهاج»، طراحی کاراکتر هم داشتید...

دیانتی: به پیشنهاد رئیس مرکز صبا (حامی معنوی رویداد) و در آخرین روزها اضافه شد. خود طراحی کاراکتر باعث خلق ایده‌های جدیدتر برای ساخت یک مجموعه می‌شود. جدا از جوایزی که اهدا می‌کنیم، مرکز صبا هم قرار است حداقل ۲ و حداکثر ۳ پروژه‌ منتخب در منهاج را اگر قابلیت سریال‌شدن داشته باشد، حمایت کند. این یکی از جوایز ویژه ماست.

مرکز صبا قرار است ۲ تا ۳ پروژه‌ منتخب را اگر قابلیت سریال‌شدن داشته باشد، برای ساخت حمایت کند

ما بابت رویداد به خیلی جاها مراجعه کردیم، یکی از جاهایی که خیلی خوب ما را راهنمایی کرد، دکتر جعفری رئیس باغ‌موزه دفاع مقدس بود. ما می‌خواستیم کاراکتر شهدا را انتخاب کنیم، ایشان روشی را پیشنهاد دادند که خیلی جالب و کاربردی بود. اتفاقا یکی از برنامه‌های جانبی رویداد هم بازدید شرکت‌کنندگان از باغ‌موزه دفاع مقدس خواهد بود. احتمالاً دو کارگاه آموزشی هم در روز جمعه (تا پیش از اعلام برندگان) برگزار خواهیم کرد.

تکنیک طراحی کاراکتر را آزاد گذاشته‌ایم اما منتورها روی طراحی کاراکترها نظارت خواهند کرد.

* انتخاب ۳۴ ایده‌ای که در سایت رویداد منتشر کرده‌اید، به چه صورتی بوده است؟

دیانتی: حاج قاسم شخصیت ویژه‌‌ای داشتند و موضوعات مرتبط با ایشان تا مدت‌ها رسانه‌ای نمیشد، یعنی یا مصلحت‌هایی بود که پخش نشود یا خود ایشان تمایلی نداشتند. در این فرصت کمی که تا آغاز رویداد داشتیم، سعی کردیم محتوای تأییدشده را پیدا کنیم. مثلاً ۲ ایده را خود حضرت آقا تعریف کردند. یعنی سعی داشتیم ایده مستند باشد. ضمن اینکه سعی داریم روی محتوای تولیدی هم کنترل داشته باشیم تا یک محتوای بدون سند یا صرفاً احساسی تولید نشود.

 

* آیا امکان تولید انیمیشن سه ـ چهار دقیقه‌ای طی سه روز وجود دارد؟
دیانتی: بله. ما خودمان همین الان مشغول کارهای صنعتی هستیم ـ البته صنعتی به معنای فدا کردن کیفیت نیست ـ و کاری را برای انتخابات در دست داریم که در حالت عادی، هر دو هفته باید ۴ قسمت ساخته شود اما اکنون هر هفته داریم دو تا سه قسمت تولید می‌کنیم. بنابراین امکان تولید وجود دارد اما ما نمی‌خواهیم به تیم‌ها فشار بیش از حد بیاوریم. یعنی بعد از دکوپاژ کارها، یک تیم ممکن است یک دقیقه خروجی بگیرد و یک تیم دیگر ۴ دقیقه.

 

* این انیمیشن‌هایی که خلق می‌شود، کجا دیده خواهند شد؟

دیانتی: تفاهمنامه‌ای با معاونت فضای مجازی صداوسیما داریم که محصولات را از طریق شبکه‌های تلویزیونی و همچنین بستر فضای مجازی منتشر کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول