اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دست و پا زدن بی فایده کمیسیون اقتصادی مجلس برای تامین منافع یک سازمان دولتی

علی رغم اصرار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و برخی از اعضای این کمیسیون، ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده که 11 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای سازمان مالیاتی داشت و زمینه ساز پرداخت حقوق ها و پاداش های نجومی در این سازمان می شد، حذف شد.

دست و پا زدن بی فایده کمیسیون اقتصادی مجلس برای تامین منافع یک سازمان دولتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده را که سازمان امور مالیاتی را از نظام اداری، مالی و استخدامی مستثنی کرده و 6 درصد از درآمدهای مالیاتی مصوب کشور را به آن اختصاص می‌دهد، حذف شد.

*من کارمند وزارت امور اقتصاد و دارایی هستم

در این جلسه مجلس، محمود شکری رئیس کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان نماینده این کمیسیون و در راستای مخالفت با حذف ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده صحبت کرد.

وی گفت: بگذارید در تاریخ این کشور ثبت شود وقتی صحبت‌های پورمحمدی معاون سازمان برنامه بودجه مطرح شد خیلی از نمایندگان به به چه چه کردند. اولا دو نفر از عزیزان گفتند که من کارمند سازمان مالیاتی هستم نه؛‌ من کارمند وزارت امور اقتصاد و دارایی هستم. ثانیا دو منبع درآمدی برای اداره کشور داریم. 1- نفت و 2- مالیات. 

این نماینده مجلس ادامه داد: کشورهای موفق در توسعه را عرض می‌کنم. تحقیقات و مستندات نشان می‌دهد که البته آن را نیاورده‌ام وگرنه پشت تریبون می‌خواندم. بسیاری از کشورهای اروپایی نظام مالیاتی مستقل از ادارات دارند. حتی ترکیه 96 درصد از درآمدهای خود را از محل مالیات تامین می‌کند.

*اختصاص 6 درصد درآمد مالیاتی به سازمان امور مالیاتی هزینه نیست، سرمایه گذاری است

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اینکه می‌گویند 6 درصد درآمد مالیاتی اگر به سازمان مالیاتی اختصاص یابد هزینه است، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای تحقق درآمدهای مالیاتی است. برای درآمد نفت 14 و نیم درصد به وزارت نفت تعلق می‌گیرد. اگر فروش نفت توسط آمریکا تحریم شده باید روش انگیزشی برای سازمان مالیات ایجاد کرد و زیرساخت‌ها را توسعه داد. اکنون 49 درصد بودجه از مالیات است و کشورهای پیشرفته 100 درصد درآمد خود را تامین می‌کنند. باید با سامانه‌ها و زیرساخت‌ها از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

به گزارش فارس، محمود شکری پیش تر سابقه فعالیت و پست های مدیریتی در سازمان امور مالیاتی کشور را داشته است.

*نفت تمام شد

پس از رای‌گیری درباره حذف ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده و تصویب شدن این موضوع، الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی در تذکری به عنوان مخالف حذف ماده 26 این لایحه گفت: مجلس آزاد است در صحبت‌ها نباید به کسی توهین شود. تذکر من قبل از رای‌گیری باید گفته می‌شد.کمیسیون اقتصادی یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌ها است. دو سوم دستورات مجلس محصول زحمت کمیسیون اقتصادی است. بحث‌های بانکداری، مالیات‌ها و مصوبات و تولیداتی که داریم در دستور کار مجلس است. مجلس نباید اجازه دهد که کسی توهین کند. دقت کنید وارد فضای جدیدی شدیم. نفت تمام شد نه بازاری و نه امکانی برای فروش داریم و نه کار عقلانی است فروش نفت خام.

این نماینده مجلس بیان داشت: روال کار و سیر حرکت کشور باید تغییر کند اگر دولت و دولتمردان هنوز نتوانسته‌اند کنار بیایند مجلس باید کاری کند. فصلی است که مجلس باید کت خود را درآورد و آستین بالا بزند.برای حرکت جدید اگر می‌خواهیم 200 هزار میلیارد تومان مالیات داشته باشیم نیاز به توجه به ابزار ویژه دارد.

*اگر بنا است نفت تعطیل شود و تکیه بر درآمد مالیاتی شود باید سازمان مالیاتی را جدی بگیرید

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید با مملکت شوخی کنید ادامه دهید. اگر بنا است نفت تعطیل شود و تکیه بر درآمد مالیاتی شود باید سازمان مالیاتی را جدی بگیرید. خودم نوشتم اشکال ندارد که 6 درصد درآمد اختصاصی سازمان مالیاتی را حذف کنید اما خدماتی خلق کنید که این سازمان ماموریت تاریخی را درست انجام دهد. منافع مالی و مادی در این بحث نداریم.

به گزارش فارس، قبل از بررسی پیشنهاد حذف ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده و در حین قرائت این ماده در جلسه علنی امروز مجلس، امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس گفت:‌ الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یاداشتی به من داده است که 3 خط آخر ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده (همان موضوع اختصاص پیدا کردن 6 درصد درآمدهای مالیاتی کشور به سازمان امور مالیاتی که حدود 11 هزار میلیارد تومان می‌شود) را حذف کنیم. 

نهایتا با تشخیص رئیس جلسه‌ (مصری نایب رئیس مجلس)، اعلام شد: آیین نامه اجازه نمی‌دهد و مصوبه کمیسیون همین است که داده شد.

خاطرنشان می گردد پیشنهاد حذف ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده در جلسه علنی امروز توسط احمد امیرآبادی مطرح شد و محمود صادقی به عنوان موافق حذف ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده مجلس و محمد حسینی به عنوان مخالف حذف این ماده در صحن علنی صحبت کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول