اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شکست واشنگتن در برابر پکن؛ صدور مجوز حضور چین در زیرساخت اینترنت انگلیس

دولت انگلیس امروز رسما اعلام کرد با مشارکت شرکت چینی «هواوی» در توسعه زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم انگلیس موافقت کرده است.

شکست واشنگتن در برابر پکن؛ صدور مجوز حضور چین در زیرساخت اینترنت انگلیس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت انگلیس روز سه‌شنبه (امروز) رسما اعلام کرد با مشارکت شرکت چینی «هواوی» در ساخت زیرساخت شبکه اینترنت نسل پنجم (5G) این کشور موافقت کرده است.

این در حالی است که دولت آمریکا در چارچوب راهبرد خود برای مقابله با گسترش نفوذ چین در جهان، از ماه‌ها پیش دولت‌های اروپایی از جمله انگلیس را تحت فشار قرار داده بود که هواوی را از پروژه‌های زیرساختی فناوری، از جمله اینترنت نسل پنجم، حذف کنند.

واشنگتن مدعی است حضور شرکت‌های چینی در زیرساخت‌های فناوری کشورهای غربی، آن‌ها را در برابر رخنه احتمالی سرویس‌های اطلاعاتی چینی، آسیب‌پذیر می‌کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، دولت انگلیس در بیانیه خود از هواوی نامی نبرده، اما گفته است که تمام شرکت‌ها می‌توانند در توسعه ۳۵درصد «کمتر حساس» از شبکه‌های اینترنت نسل پنجم مشارکت داشته باشند. لندن می‌گوید قطعات و تجهیزات مربوط به «هسته» حساس این شبکه را از شرکت‌های «با ریسک بالا» تهیه نخواهد کرد.

در بیانیه لندن عنوان شده است که شورای امنیت ملی انگلیس تدابیری را اتخاذ کرده تا تهدیدات امنیتی ناشی از حضور شرکت‌های خارجی در زنجیره تأمین توسعه شبکه اینترنت این کشور کاسته شود. 

شرکت هواوی که در ماه‌های گذشته به شدت از سوی آمریکا تحت فشار قرار داشته، امروز گفت تصمیم لندن باعث دلگرمی این شرکت است.

 «ویکتور ژانگ» معاون این شرکت در این مورد گفت: «این تصمیم مبتنی بر مدارک، به زیرساخت ارتباطی پیشرفته‌تر، ایمن‌تر و به صرفه‌تری منجر می‌شود که برای آینده مناسب است. این [شبکه] دسترسی انگلیس به فناوری پیشرو جهانی را فراهم کرده و از شکل‌گیری یک بازار رقابتی اطمینان حاصل می‌کند.»

در آخرین نسخه سند امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، برای اولین بار از چین در کنار روسیه به عنوان رقیب راهبردی یاد و بر لزوم مقابله با بسط نفوذ چین در جهان تأکید شده است. این سند می‌گوید با قدرت‌گیری پکن و خیزش دوباره مسکو، جهان اکنون بار دیگر وارد عصر «رقابت قدرت‌های بزرگ» شده است.

از زمان رونمایی از این سند، واشنگتن رویکردی تهاجمی در قبال چین اتخاذ کرده و تلاش کرده است با آغاز یک جنگ تجاری، محدود کردن حضور چین در بازارهای فناوری، حمایت از استقلال‌طلبی در هنگ‌کنگ، حمایت از تایوان و اتخاذ راهبرد ائتلاف‌سازی در منطقه «ایندوپاسیفیک، رشد و قدرت‌گیری چین را محدود کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول