اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آغاز مذاکرات ازبکستان و تاجیکستان برای ساخت دو نیروگاه برق آبی

مقامات ازبکستان و تاجیکستان مذاکراتی را مبنی بر ساخت مشترک دو نیروگاه برق آبی به ارزش 552 میلیون دلار در تاجیکستان آغاز کردند.

آغاز مذاکرات ازبکستان و تاجیکستان برای ساخت دو نیروگاه برق آبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مقامات ازبکستان و تاجیکستان در نشست اخیر خود مذاکراتی را مبنی بر ساخت مشترک دو نیروگاه برق آبی به ارزش 552 میلیون دلار در تاجیکستان آغاز کردند. 

در این نشست «جمشید شادی شایم‌زاده» معاون وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان و «جوره بیک میرزامحموداف» معاون اول وزیر انرژی ازبکستان سرپرستی هیات دو کشور را بر عهده داشتند.

در این جلسه مقامات ارشد دو کشور مذاکراتی را برای ساخت مشترک دو نیروگاه برق آبی در رودخانه «زرفشان» در قلمرو تاجیکستان آغاز کردند.

بر اساس این گزارش، نیروگاه های برق آبی ساخته شده تا یک میلیارد و 400 میلیون کیلووات ساعت برق فقط برای نیازهای ازبکستان تولید می‌کند.

نمایندگان وزارت انرژی 2 کشور اعلام کردند: طرفین در این دیدار ترتیب و شرایط حضور در ساخت و بهره برداری از نیروگاه برق آبی را بررسی کردند. پس از حصول توافقات مشخص، جزئیات بیشتر در قراردادی مبنی بر خریداری انرژی برق و طرح امکان سنجی مندرج خواهد شد.     

طبق برنامه در مرحله اول نیروگاه برق آبی «یاوان» به ارزش 282 میلیون دلار، به ظرفیت 140 مگاوات و تولید 700 تا 800 میلیون کیلووات ساعت برق احداث  می‌شود.

در مرحله بعدی طرفین امکان ساخت نیروگاه برق آبی روی رودخانه «فان‌دریا» به ارزش 270 میلیون دلار، به ظرفیت 135 مگاوات و تولید 500 تا 600 میلیون کیلووات ساعت برق را بررسی می کنند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در ماه آگوست سال 2018 میلادی در چهارچوب سفر به دوشنبه اظهار داشت که ازبکستان در ساخت دو نیروگاه برق آبی در قلمرو تاجیکستان شرکت می‌کند.

مذاکرات ازبکستان و تاجیکستان برای ساخت نیروگاه برق آبی در حالی است که از زمان استقلال تا دو سال گذشته طرفین برای ساخت نیروگاه با یکدیگر مشکل داشتند و تاشکند نسبت به ساخت هر گونه نیروگاه بر مسیر رودخانه ها در تاجیکستان واکنش نشان می داد.

 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول