اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

موسوی معامله قرن را خیانت قرن در حق مردم فلسطین و امت اسلامی خواند

سخنگوی وزارت خارجه ایران معامله قرن را خیانت قرن در حق مردم فلسطین و امت اسلامی خواند و خواستار مقابله دولت ها و ملت های آزاده منطقه و جهان با این طرح ننگین شد.

موسوی معامله قرن را خیانت قرن در حق مردم فلسطین و امت اسلامی خواند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به "معامله قرن" را "خیانت قرن" در حق مردم فلسطین و امت اسلامی توصیف کرد و خواستار مقابله دولت ها و ملت های آزاده منطقه و جهان با این طرح ننگین شد. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سرزمین فلسطین از آن مردم فلسطین است، گفت: رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و اشغالگر است و تنها راه حل بحران فلسطین برگزاری همه پرسی در بین ساکنان اصلی سرزمین فلسطین خواهد بود و اینگونه طرح‌های خباثت آمیز محکوم به شکست است.

*برخی کشورهای اسلامی دشمن را جای دوست نشانده‌اند

موسوی با بیان اینکه از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مسئله فلسطین و قدس شریف مسئله اول جهان اسلام است، افزود: جای تاسف است برخی کشورهای اسلامی با فراموشی این آرمان که آینده و حیثیت مسلمانان و کشورهای اسلامی را نشانه رفته است، دشمن را جای دوست نشانده و بیش از ۷۰ سال جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی را عامدانه و یا از روی غفلتی راهبردی به فراموشی می‌سپارند. 

لازم به ذکر است، سفرای بحرین، امارات متحده عربی و عمان نیز در مراسم رونمایی از این طرح حضور داشتند و ترامپ در پایان سخنرانی‌اش از این کشورها بابت کمک‌هایی که به پیشبرد این طرح انجام داده و اعزام سفرای خود به این مراسم، تشکر کرد.

*آمادگی ایران برای همکاری با برخی کشورهای منطقه 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به فوریت و اهمیت مسئله فلسطین و توطئه عظیمی که پشت سر به اصطلاح معامله قرن ضد امت اسلامی نهفته است، آمادگی دارد تا صرفنظر از اختلافات خود با برخی کشورهای منطقه که بسیاری از این اختلافات بر ساخته غاصبان قدس شریف و معامله گران حیثیت، آبرو و ناموس مسلمانان است، برای وحدت جهان اسلام و به منظور مقابله با توطئه بزرگی که کیان امت اسلامی را به خطر افکنده است در هر سطحی همکاری کند.

*رونمایی از طرح معامله قرن

به گزارش فارس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا امشب (سه‌شنبه) در یک نشست خبری همراه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ضمن رونمایی از طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن» به تشریح جزئیات این طرح پرداخت.

وی در این نشست با بیان اینکه طرح پیشنهادی او «فرصتی فوق‌العاده» برای فلسطینی‌هاست تا کشوری برای خود داشته باشند،گفت که این طرح شرق قدس را به پایتختی فلسطین به رسمیت شناخته و آمریکا در این منطقه سفارت باز می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین وعده داد با کمک کشورهای خارجی، ۵۰ میلیارد دلار در کشور فلسطین سرمایه‌گذاری شده و میزان تولید فرصت شغلی و رشد اقتصادی در فلسطین به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

ترامپ در ادامه توقف فعالیت‌های حماس و جهاد اسلامی، توقف بیان شعارهای ضداسرائیلی و همچنین توقف پرداخت غرامت به خانواده‌های شهدای فلسطینی را خواستار شد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت در حال حاضر کلیات نقشه مد نظر واشنگتن و تل‌آویو برای آینده «اسرائیل» و فلسطین مشخص شده، اما قرار است یک کمیته برای روشن کردن مرزهای دقیق، تشکیل شود. به گفته وی، فلسطینی‌ها به مدت ۴ سال برای حل و فصل اختلافات و رایزنی در این مورد با رژیم صهیونیستی، فرصت خواهند داشت و در این مدت وضعیت فعلی در اراضی فلسطینی‌نشین حفظ می‌شود.

وی سپس اظهاراتی نیز در مورد ایران مطرح کرده و مدعی شد که واشنگتن ایران را «به شدت منزوی» کرده است. ترامپ با دفاع از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدعی شد که او و «ابومهدی المهندس» معاون الحشد الشعبی در عراق «به دنبال چیز خوبی» نبوده‌اند. (اینجا بخوانید

 گفتنی است، در پی اعلام این طرح، مردم فلسطین در اعتراض به این طرح در شهر رام‌الله، مقر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین دست به تظاهرات ضد آمریکایی زدند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) این طرح را «خصمانه» و مفاد آن  را «مزخرف» خواند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول