اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بررسی نقشه راه بانوی مسلمان در مکتب فاطمی

استاد دانشگاه گفت: زن نباید بعد زنانگی خود را وارد جامعه کند بلکه با انسانیت خود حضور و بروز اجتماعی داشته باشد و در تمامی عرصه‌ها نقش‌آفرینی کند و اصلاً قابل تصور نیست که بگوییم یک زن وارد جامعه نشود چرا که در سیره حضرت زهرا(س) این‌گونه نبوده است.

بررسی نقشه راه بانوی مسلمان در مکتب فاطمی

مسعوده فاضل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با تبیین وجود حضرت زهرا(س) به‌عنوان الگوی بشریت اظهار کرد: گاهی مطرح می‌شود که معصومین (ع) و حضرت زهرا (س)، الگوهایی مربوط به ۱۴۰۰ سال گذشته هستند، در حالی که خداوند حضرت فاطمه زهرا (س) را به‌عنوان یک الگوی کامل معرفی می‌کند، یعنی به لحاظ زمانی، محدود به زمان خودش نیست، مانند قرآن‌که به‌عنوان کتاب هدایت، محدود به زمان خاصی نبوده و تا روز قیامت هدایتگر تمام انسان‌ها است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هنگانی که خداوند پیامبر (ص) را به‌عنوان الگو معرفی می‌کند و می‌فرماید «لکم فی رسول‌الله اسوه الحسنه» و پیامبر اکرم نیز حضرت زهرا (س) را به‌عنوان الگو معرفی می‌کنند، یعنی ایشان تا روز قیامت نه‌ فقط برای زنان بلکه برای مردان و به عبارتی برای همه انسان‌ها الگو هستند و همان‌طوری که در یک روایت از امام زمان (عج) نقل‌شده که ایشان حضرت زهرا (س) را به‌عنوان الگو برای خودشان معرفی می‌کنند.

وی افزود: یکی از چیزهایی که می‌توانیم به‌عنوان الگو ترسیم و از آن استفاده کنیم، نگاه کردن به روابط حضرت با دیگران و با خداوند متعال است.

فاضل با اشاره به نام‌ها و القاب حضرت زهرا (س) ادامه داد: اسم‌هایی که برای معصومین گذاشته می‌شود وجه تسمیه دارد و همچون برخی نام‌گذاری‌های ما نیست که بعضا معنا و مفهومی ندارد بلکه اسامی معصومین وجه‌تسمیه دارد، بنابراین با نگاهی به اسامی حضرت می‌توانیم ببینیم چه روابطی داشته است.

وی عنوان کرد: روابط ایشان با خداوند، همسر، خانواده و مردم برای ما الگو است، مثلاً رابطه ایشان با پدرشان‌که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «من و علی پدران امت هستیم» و یکی از اوصافی که برای حضرت زهرا (س) می‌فرمایند «ام‌ابیها» است که نشان می‌دهد چه رابطه‌ای بین ایشان و حضرت زهرا (س) وجود دارد و گویی حضرت زهرا (س) جای مادر ایشان است و این نشان از صمیمیت و دلسوز بودن ایشان نسبت به پدرشان است، یا رابطه حضرت زهرا (س) با امیرالمؤمنین (ع) و فرزندانشان و همچنین مردم و همسایگان به‌طوری است که در روایات می‌بینیم ایشان نیمه‌های شب برای همسایگان خود دعا می‌کنند.

بانوان ما باید خودشان ولایت را بشناسند و هم اینکه به روشنگری بپردازند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روابط اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) ابراز کرد: رابطه‌ای که ایشان با مردم، به‌خصوص پس از رحلت پیامبر (ص) به جهت روشنگری مردم و دفاع از ولایت داشتند و درب خانه‌های انصار را می‌زدند و از آن‌ها مطالبه دفاع از حق کرده و روشنگری می‌کردند، الگوی مناسبی برای زنان امروز جامعه ما است که آن‌ها را موظف می‌کند همچون حضرت زهرا (س) هم خودشان ولایت را بشناسند و هم اینکه به روشنگری بپردازند.

وی با بیان اشعار و توصیفات ادیبان و اندیشمندان مختلف جهان از شهید سپهبد قاسم سلیمانی اذعان داشت: یکی از شعرهایی که خیلی جالب است، شعر یکی از شاعران الجزایری است که در وصف دختر سردار شعر گفته و توصیف می‌کند «چقدر رفتارت مقتدرانه و عزتمندانه است، و چقدر افکارت پخته و هوشمندانه است»، بنابراین می بینیم زمانی که یک نفر تربیت‌شده مکتب حضرت زهرا (س) است و در زمان خود ما حضور دارد و صدایش به دیگر ملت‌ها می‌رسد، این‌گونه برای دیگر ملت‌ها الگو قرار می‌گیرد، بنابراین اگر ما به شناخت درست و کاملی از حضرت زهرا (س) برسیم، می‌توانیم از ایشان الگو بگیریم.

فاضل همچنین عنوان داشت: برای رسیدن به شناخت حضرت فاطمه زهرا(س)، باید نشست‌ها و مطالعات مستمری وجود داشته باشد و این مطالعات را با زمان خودمان مطابقت دهیم، اما باید یقین پیدا کرد که از این الگو می‌توان استفاده کرد، باید روشن شود قرآن از جانب خداوند رسیده و قرآن پیامبر (ص) را به‌عنوان الگو معرفی می‌کند و پیامبر (ص) هم حضرت زهرا (س) را به همین عنوان الگو معرفی می‌کند، اگر این مطلب را در نظر بگیریم، بامطالعه، بحث و گفت‌وگو می‌توان به نتیجه مطلوب رسید، به‌طوری که می‌بینیم یکی از رازهای ماندگاری نهضت عاشورا، یادآوری و تکرار مداوم و بررسی این واقعه از ابعاد مختلف است و اگر این یادآوری‌ها نبود یقیناً چیز دیگری جایگزین آن می‌شد.

آیا در جامعه امروز می‌شود بانوان حضور اجتماعی نداشته باشند؟

استاد حوزه و دانشگاه با مطرح کردن این‌که اگر ابعاد زندگی حضرت زهرا (س) مطالعه و بررسی شود، می‌تواند تأثیر خود را در جامعه اسلامی داشته باشد بیان داشت: برای مثال روایتی از حضرت زهرا (س) نقل‌شده است که می‌فرماید: «بهترین زنان شما، زنانی هستند که هیچ مردی او را ندیده باشد و او هم هیچ مردی را ندیده باشد»، اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا اصلاً در جامعه امروز چنین چیزی امکان‌پذیر هست؟

وی در پاسخ به پرسش بالا یادآور شد: اگر این متن را کامل بررسی کرده و به زندگی اجتماعی ایشان بپردازیم می‌بینیم ایشان سخنرانی‌هایی داشته و خطبه می‌خواندند، درب خانه انصار می‌رفتند و روشنگری می‌کردند و یا برای جابر و سلمان حدیث نقل می‌کنند اما از طرف دیگر با این حدیث مواجه می‌شویم، بنابراین باید گفت ما یک شخصیت انسانی داریم و یک شخصیت جسمی، آن‌که حضرت می‌گویند زن نباید مرد را ببیند، شخصیت جسمی است، یعنی ما وقتی در قالب فرد در جامعه حضور داریم، تذکراتی که نسبت به آرایش و نوع پوشش و... داده می‌شود برای آن است که مردان ما را نه به‌عنوان یک زن، بلکه به‌عنوان یک انسان ببینند.

اصلاً قابل تصور نیست که بگوییم یک زن وارد جامعه نشود

فاضل اضافه کرد: بنابراین این حدیث اشاره به این مطلب دارد که زن نباید بعد زنانگی خود را وارد جامعه کند بلکه با انسانیت خود حضور و بروز اجتماعی داشته باشد و در تمامی عرصه‌های تحصیلی، اجتماعی، سیاسی و... حضور داشته و تأثیرگذار باشد، به‌طوری که می بینیم از گذشته، انسان‌های بسیاری در جایگاه انسانی خود به‌درستی فعالیت کرده و تأثیرگذار هم بوده‌اند و اصلاً قابل تصور نیست که بگوییم یک زن وارد جامعه نشود و در سیره حضرت زهرا (س) این‌گونه نبوده است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: ارتباطی که حضرت فاطمه (س) با فضه، خادمه خود داشتند هم خیلی زیبا است به‌طوری که یک روز ایشان کارهای خانه را انجام می‌دادند و یک روز فضه که این نشان می‌دهد ایشان به‌درستی از جایگاه خود در همه ابعاد استفاده می‌کردند، در جایگاه مادری، جایگاه مادر را داشتند و در دفاع از ولایت، جایگاه مدافع ولایت داشتند و این نقش‌های ترکیبی هم برای زنان و هم برای مردان ما بسیار مهم است.

انتهای پیام/63106/آ 30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول