اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

ایجاد اقلیم سنی در عراق؛ طرحی آمریکایی برای دور کردن بغداد از تهران

یک اندیشکده آمریکایی، طرح ایجاد اقلیم سنی در عراق، را کاملا آمریکایی دانست که با هدف اعمال فشار بر بغداد، دور کردن آن از دوستی با تهران و جلوگیری از اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه ارائه شده است.

ایجاد اقلیم سنی در عراق؛ طرحی آمریکایی برای دور کردن بغداد از تهران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اریک زویس» نویسنده و تحلیلگر آمریکایی با تبیین این مسئله که پروژه ایجاد اقلیم سنی در عراق یک پروژه کاملا آمریکایی است، می‌گوید واشنگتن، بغداد را بر سر دوراهی پیوستن به دولت آمریکا علیه ایران یا نابودی عراق قرار داده است.

وی طی یادداشتی در اندیشکده «اوراسیا ریویو» می‌نویسد: «مقامات مسئول آمریکا می‌گویند اگر قرار باشد ایالات متحده - همانگونه که پارلمان و نخست‌وزیر عراق می‌خواهند- نیروهای خود را از این کشور خارج سازد، باید طرح تقسیم این کشور به سه اقلیم جداگانه سنی، شیعی و کردی را اجرا کند. در این صورت بر بخشی که شیعیان حکومت خواهند کرد، تحریم‌های اقتصادی اعمال و این بخش تخریب خواهد شد.»

بر اساس این یادداشت که پایگاه خبری «المعلومه» عراق آن را به عربی ترجمه کرده، ایالات متحده طی چند هفته اخیر، ایده ایجاد منطقه خودگردان سنی در غرب عراق را ترویج می‌‌دهد و مقامات مسئول می‌گویند که تلاش‌های آمریکا در این مسیر، در پاسخ به تلاش‌های احزاب شیعی عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی از خاک کشورشان است.

در این یادداشت آمده است: «این پروژه کاملا آمریکایی است نه سنی. زیرا حضور نیروهای آمریکایی ضامن کردها و اهل سنت است، لذا اگر قرار باشد آمریکا، عراق را ترک کند، ایجاد یک منطقه سنی در غرب عراق، طرحی برای مهار ایران و سلاح آن در خاورمیانه خواهد بود. برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] به رهبری عربستان و امارات و حتی برخی از مقامات مسئول شیعی و سنی در عراق از این پروژه حمایت می‌کنند.»

این نویسنده به نقل از یک قانون‌گذار سنی برجسته و مطلع عراق می‌نویسد: «تأمین مالی این طرح، فشارهای بین‌المللی و نیروی نظامی مورد نیاز برای ایجاد چنین اقلیمی در عراق، کاملا فراهم است. پول و سرمایه زیادی از سوی کشورهای سنی [حاشیه] خلیج [فارس]  برای این امر تامین خواهد شد و صحرای الانبار به بخش‌های سرسبزی تبدیل خواهد شد و مناطق تخریب شده در موصل و صلاح‌الدین نیز بازسازی خواهند شد. چه کسی به نفت اهمیت می‌دهد؟»

در این یادداشت آمده است: «این جنگ، جنگ آمریکا، عربستان، سایر کشورهای نفت‌خیز عربی و اسرائیل علیه ایران است و به جنگ میان آمریکا و روسیه نیز تبدیل خواهد شد مگر اینکه مسکو به خواست آمریکا، از آن دور بماند و از ایران دفاع نکند.

در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا  بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه)، پارلمان عراق در روز (۵ ژانویه)، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد و دولت را به تدوین ساز و کار لازم برای اجرای این طرح ملزم کرد.

واشنگتن در راستای اعمال فشار بر بغداد و منصرف کردن آن از تصمیم اخراج نظامیان آمریکایی ابتدا تلاش کرد با تحریک احزاب سیاسی کرد و سنی و ترغیب آنها به عدم شرکت در نشست پارلمان، مانع تصویب طرح مذکور شود اما پس از تصویب این طرح، پروژه تشکیل اقلیم سنی را کلید زد و در همین راستا نیز چندین نشست در خارج از عراق با حمایت ابوظبی و واشنگتن برگزار شد.

چند روز پیش نیز، وبگاه «میدل ایست آی» در گزارشی از تلاش‌ها و هزینه‌کردهای دولت سعودی و امارات برای تجزیه عراق و تشکیل منطقه سنی‌نشین به مثابه کردستان پرده برداشت و از برگزاری سه نشست محرمانه در راستای اجرای پروژه ایجاد اقلیم سنی در عراق در خارج از این کشور با حضور شماری از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی عراق و مقامات عالی‌رتبه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرده برداشت.

پیشتر روزنامه لبنانی الاخبار، در یادداشتی درباره تحرکات جاری برای تجزیه عراق هشدار داده و نوشته بود: «افرادی که اخیرا در ابوظبی تشکیل جلسه دادند، «آمادگی خود برای حمایت لجستیک از تشکیل اقلیم سنی» در هر لحظه، را بررسی کردند و گفتند که این طرح، محیطی را فراهم می‌کند که حامی حضور نظامی آمریکا در عراق است.»

در همین چارچوب است که از تابستان گذشته، آمریکا جوانانی از استان الانبار (غرب عراق) را به بهانه مبارزه با داعش تحت آموزش قرار داده است؛ اقدامی که دار الافتاء عراق، آن را رد کرده است و شیوخ و سران قبایل و عشایر استان‌ غربی همه آن را رد کرده‌اند و گفته‌اند که حاضر نیستند حضور نیروهای نظامی را بپذیرند و مقوله تشکیل اقلیم نیز خیانت به تاریخ عراق است

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول