اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

از تلخی قهوه عربی تا شیرینی صلوات‌ با یاد حاج قاسم/ عطر «قیمه نجفی» در بندرعباس+فیلم و عکس

بندرعباس الحق و الانصاف شهر محبین حضرت عباس (سلام الله علیه) است. شهری که باید جلوه دریایی‌اش را در آخرین شب فاطمیه و یا روز عاشورا دید که چگونه دل‌های عاشق اهل‌بیت (علیهاالسلام) بی‌قرار و شیدایی می‌شوند.

از تلخی قهوه عربی تا شیرینی صلوات‌ با یاد حاج قاسم/ عطر «قیمه نجفی» در بندرعباس+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس، بندرعباس - مهدی خسروی: ساعت از 10 شب چهارشنبه 9 بهمن، روز شهادت فاطمه زهرا (س) گذشته است و مراسمات عزاداری ایام فاطمیه در همه جای شهر پایان یافته اما موکب باب‌الحوائج خوزستانی‌های ساکن بندرعباس همچنان گرم و پرشور مشغول میزبانی از مردم پرمهری است که به یاد دخت رسول الله (ص) رو به سوی این موکب می‌آورند، چای یا شربتی می‌نوشند و گاه با صلواتی به یاد حاج قاسم و ابومهدی المهندس سرداران مقاومت، میهمان نگاه پرجذبه تصویر باشکوه آنان می‌شوند که دست راست موکب خودنمایی می‌کند.

از دود و آتش مقابل موکب تا استکان‌های چای شیرین و آن سوتر تا قهوه‌ریز‌های طلایی‌رنگ عربی با چاشنی صدای نزار القطری، تو را می‌برد به موکب‌های پیاده‌روی اربعین حسینی. درست آن موکب‌هایی که دیگر خستگی را از تو با سلامی به ارباب می‌گیرند و قوت حسینی‌ات می‌بخشند. چشمانم را که می‌بندم انگار خیلی نزدیکم به بین‌الحرمین.

نگاهم آن طرف که می‌چرخد، می‌بینم کودکی خم شده و با مادرش بر پرچمی از حسین (ع) که بر سر در موکب نصب شده، بوسه ارادت می‌زنند. عجب جاذبه‌ای دارد حسین (ع). پیرمرد نابینای باصفایی مسن‌ترین چهره موکب است که سال‌هاست با عشق بی‌پایان به سالار شهیدان، شب و روزش را در موکب، غلامی ارباب عالمین را می‌کند و این روزها برای مادر سیدالشهدا، نذر ارادت کرده که تا موکب هست او هم باشد. نمی‌بیند اما از هر بیننده‌ای زیباتر به میهمانان موکب سلام و احترام می‌فرستد.

*عطر «قیمه نجفی» در بندرعباس

پیرمرد نابینا از ما قول گرفت که ظهر عاشورای سال بعد به شرط حیات، پس از عزاداری حسین(ع) به صرف ناهار به موکبشان برویم و «قیمه نجفی» معروفی که هرساله خود پخت می‌کند را میل کنیم. او نمی‌بیند اما به محض ورودمان به موکب از جای برخاست و ما را به سنت عربی به آغوش کشید.

خوزستانی‌های مقیم بندرعباس که سابقه مهاجرت‌‌شان به هرمزگان به دوران جنگ تحمیلی و آغاز هجوم رژیم بعثی عراق به این استان باز می‌گردد، امروز جمعیت قابل توجهی از این شهر را تشکیل می‌دهند که جدای از پیوندهای عمیق و اصیلی که با مردمان این استان یافته‌اند، همچنان سنت‌های باارزش خود را نیز حفظ کرده و بر پایه عقاید خود پایه‌گذار برنامه‌های باشکوهی در مراسمات مذهبی هستند.

*گپی با کربلایی فرج ناصری خادم ویژه حرم مطهر حضرت عباس(س)

موکب باب‌الحوائج را در محله 600 دستگاه بندرعباس، خوزستانی‌های مقیم این شهر برپا می‌کنند اما به گفته کربلایی فرج ناصری که خود بانی این موکب است، حضرت عباس (س) می‌گرداند.

او می‌گوید: 8 سال است که این موکب در بندرعباس و 15 سال است که این موکب برای پیاده‌روی اربعین در مرز شلمچه برپا می‌شود و میزبان قدوم زائرانی است که به عشق اهل بیت (علیهاالسلام) پای در رکاب می‌نهند و راهی مراسم عزای حسینی می‌شوند. او این موکب را 14 روز است به پا کرده تا هم در عزای حاج قاسم، بیرقش استوار بماند و هم ایام فاطمیه با شکوه ویژه‌ای برگزار شود.

کربلایی فرج ناصری که افتخار خادمی ویژه حرم مطهر حضرت عباس (س) را نیز دارد، شرط بقای موکب باب‌الحوائج را اخلاص و صفای دل گردانندگان آن می‌داند که اگر اخلاص به میان آید، دیگر هیچ گره‌ای بسته نمی‌ماند بخصوص آنجا که موکب به نام حضرت عباس باشد و برای حضرت زهرا(س).

کربلایی فرج اما می‌گوید: غم فراق حاج قاسم برای او سخت‌تر از هر غم دیگری بوده. او می‌گوید امسال اربعین بدون حاج قاسم برپایی‌ و شکوهش واجب است اما مگر راه را می‌شود رفت بی‌یار... اینجا نزار القطری هم انگار دارد برای حال ما می‌خواند: یاحسین یاحسین گفتن و مردن خوش است؛ اجر این نوکری از او گرفتن خوش است...

*اکنون بزرگترین میراث و ثروت دنیا نزد من است

او خاطرات چگونه خادم شدنش را اینگونه بیان کرد: توسط یکی از دوستان عراقی‌ام به مسؤول حرم مطهر حضرت عباس(س) معرفی شدم، باورش سخت و در پوست نمی‌گنجیدم، البته حضرت مرا به دعوت پذیرفته بود، 12 روز به‌عنوان خادم ویژه به خدمت زوار بیت‌الحرمین مشغول بودم، خاطرم نمی‌آید خواب بر چشمانم چیرگی کرده باشد. مگر عشق ابوالفضل خواب و خوراک می‌شناسد.

کربلایی فرج ناصری می‌گوید: در حرم حضرت عباس(س) وظیفه‌ام حضور در صحن و اطراف ضریح مطهر بود که نشانه آن لباس مشکی بلند و چوب پر سیاه رنگ است. ارتباط با مردم برایم سخت نبود چراکه به زبان عربی کاملأ مسلط بودم و از آنجاکه بیش از 70 درصد زائرین از کشورهای ایران و عراق بودند به راحتی با زوار دو بلاد، اخت و در خدمت به ایشان پیشدستی می‌کردم.

سرانجام در پایان خدمتم به زائرین مرقد مطهر حضرت عباس(س) بهترین و باارزش‌ترین پاداش دنیا را دریافت کردم. مقداری آب از چاه مشرف به داخل حرم و مقادیری خاک از قبر مطهر مولایم عباس بن علی(ع). اکنون بزرگترین میراث و ثروت دنیا نزد من است.

 

 

و در آخر؛ بیان مشکلات

کربلایی ناصری که از بیان مشکلات سر باز می‌زد سرانجام با ترفندهای خبرنگاریمان، سختی‌های پیش رو را از زبانش بیرون کشیدیم، عمو فرج گفت: آب موکب را شهرداری منطقه 3 بندرعباس تأمین می‌کند اما عمده مشکلمان برق است و هر بار مبلغی را پرداخت می‌کنیم. این بار توان پرداخت نداشتیم و مجبور به استفاده از برق مدرسه مشرف به موکب شدیم. مدیر این مدرسه و شهردار منطقه 3 هر دو شایسته تقدیرند.

انتهای پیام/3264/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول