اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

سامانه گرمسیری کرمانشاه به 750 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ افتتاح و کلنگ‌زنی 1166 پروژه در دهه فجر

استاندار کرمانشاه از افتتاح و کلنگ‌زنی یک‌هزار و 166 پروژه به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: این تعداد پروژه اشتغالزایی برای بیش از 7 هزار نفر را به‌دنبال دارد.

سامانه گرمسیری کرمانشاه به 750 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ افتتاح و کلنگ‌زنی 1166 پروژه در دهه فجر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هوشنگ بازوند امروز در جمع اصحاب رسانه، ریشه انقلاب اسلامی را برگرفته از عاشورای حسینی دانست و اظهار داشت: انقلاب جمهوری اسلامی ایران تنهای انقلابی بود که شعار و حرکت آن با رهبری امام راحل(ره) تبدیل به گفتمان و یک فرهنگ عمومی شد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه با فراز و نشیب‌های بسیار 40 سال از انقلاب را پشت‌سر گذاشتیم، تصریح کرد: امروز در خاورمیانه یک جزیره امنی و از امنیت بالایی برخوردار هستیم و این امنیت مدیون خون شهدایی است که در طول این چهل سال تقدیم انقلاب کردند.

محرومیت‌زدایی، اصل پایدار و ماندگار انقلاب اسلامی

وی به وضعیت بودجه کشور و محرومان در زمان رژیم طاغوت اشاره کرد و گفت: بودجه کشور در آن دوران حدود 9 میلیارد دلار بود که عموما صرف یک‌سری کارهای فانتزی می‌شد به‌طوری که بدنه جامعه به‌خصوص محرومان و مستضعفان از آن بی‌بهره بودند.

بازوند، یکی از سیاست‌های مهم انقلاب را رسیدگی در به بخش محرومیت‌زدایی توصیف کرد و افزود: بحث محرومیت‌زدایی و توجه به قشر مستضعف جزء شاکله و اصل ماندگار و پایدار انقلاب بود و هست، حضرت امام(ره) بعد از انقلاب با تغییر یک سری ساختار اداری، نهادهای مختلفی از جمله کمیته امداد، بنیاد مسکن، جهادسازندگی و... محرومیت‌زدایی و حرکت به سوی خودکفایی را در صدر برنامه‌های نظام قرار دادند.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به سران سه قوه در حوزه‌های فرهنگی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی همواره تاکید بر محرومیت‌زدایی و رسیدگی به محرومان است.

ایران جزء 10 کشوری است که دانش سدهای بزرگ را در اختیار دارد

این مقام عالی دولت در استان کرمانشاه، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در مردم را از دیگر نتایج انقلاب دانست و گفت: امروزه شاهد هستیم زندگی شهری و روستایی از لحاظ امکانات چندان تفاوتی با هم ندارد و این نشان از یک توسعه همه‌جانبه دارد.

بازوند از یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در زمینه «سدسازی» یاد کرد و افزود: قبل از انقلاب در کشور هفت سد داشتیم که امروز به بیش 190 سد رسیده‌ایم و جزء 10 کشوری هستیم که دانش سدهای بزرگ را در اختیار داریم و این مورد نیز با توجه به وضعیت نیمه‌خشک کشور نشان از این دارد که سیاست‌ نظام سیاست‌های درستی است.

یکی از پروژه‌های بزرگ عمرانی تاریخ ایران «سامانه گرمسیری» است

وی در ادامه سخنان خود به سامانه گرمسیری اشاره و بیان کرد: طرح کنترل آب‌های مرزی یکی از طرح‌های بسیار ارزشمند است که تاریخ از آن یاد خواهد کرد و در چارچوب قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.

بازوند با بیان اینکه سامانه گرمسیری بخشی در استان کرمانشاه و بخشی در استان ایلام است، ادامه داد: در مجموعه حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان تاکنون هزینه شده که در تاریخ 40 ساله انقلاب، جمهوری اسلامی طرحی عمرانی به این میزان هزینه نداشته یا اگر داشته خیلی نادر بوده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه آب در قالب این سامانه از یک حوزه به حوزه دیگر منتقل می‌شود، افزود: قرار است از ازگله در استان کرمانشاه تا ایلام رودخانه‌ای بزرگ با قدرت 45 مترمکعب در ثانیه ایجاد کنیم یعنی در اینجا یک محور توسعه با محوریت آب ایجاد کنیم.

وی با اشاره به یک‌سری طرح‌های توسعه‌ای در شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در قالب طرح سامانه گرمسیری،گفت: برای تکمیل این سامانه در کرمانشاه به 750 میلیارد تومان اعتبار نیازمند است، البته در استان ایلام خیلی بیشتر از این میزان اعتبار می‌خواهد.

بازوند خاطرنشان کرد: در این راستا اخیر مکاتباتی را با شخص رئیس جمهور داشته‌ایم که وی نیز دستور پیگیری را به وزیر نیرو داده تا از محل صندوق توسعه ملی این کسری جبران شود.

به گفته این مقام ارشد اجرایی در استان کرمانشاه، اگر این 750 میلیارد تومان هزینه شود در استان کرمانشاه 20 هزار شغل در حوزه کشاورزی ایجاد می‌شود.

پروژه سامانه سردسیری را با جدیت پیگیری می‌کنیم

وی به طرح سامانه سردسیری کرمانشاه نیز اشاره‌ای داشت و تاثیرگذاری آن را برای توسعه استان بیش از طرح گرمسیری دانست و افزود: فعلا در این رابطه اختلاف‌نظرهای با وزارت نیرو داریم.

بازوند اضافه کرد: وزارت نیرو معتقد است سامانه سردسیری را از پلنگان کردستان شروع کنیم و ما معتقدیم در خروجی سد داریان این آب برای ما قابل برداشت است، اما هزینه اجرایی آن از مسیر پلنگان بیشتر است هر چند مسیر کوتاه‌تر است، نیاز به پمپاژهای قوی یا ساخت تونل‌های مختلفی دارد همین موارد هزینه آن را بالا می‌برد، ولی با جدیت این پروژه را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو یک شرکت آب نیرو را مامور بررسی این دو مسیر کرده و همچنین اعلام کنند که این مسیرها آب چند هکتار از اراضی دشت سنجابی، ماهیدشت و سرفیروزآباد را می‌توانند تامین کنند.

بازوند خاطرنشان کرد: ما متقعدیم از مسیر سد داریان به راحتی بیش از 800 میلیون مترمکعب آب برای انتقال وجود دارد، به هر حال منتظر نظرات کارشناسان وزارت نیرو هستیم.

می‌خواهیم کرمانشاه را به جایگاه واقعی خود برسانیم

وی از تلاش مسؤولان استانی برای رساندن کرمانشاه به جایگاه واقعی خود خبر داد و گفت: در مقطعی از زمان کرمانشاه به چهار استان اطراف (کردستان، ایلام، لرستان و همدان) خدمات ارائه می‌داد بعد از انقلاب این چهار استان به‌دنبال توسعه بودند که هشت سال جنگ‌تحمیلی متاسفانه مقداری از فرصت توسعه را از استان کرمانشاه گرفت که با هزینه ملی باید جبران شود.

استاندار کرمانشاه به بحث توسعه راه‌های زمینی، ریلی و هوایی استان اشاره و بیان کرد: برای اینکه مرکز ثقل کشور و هاب غرب کشور شویم باید بتوانیم به سایر استان‌ها خدمات ارائه دهیم که در این راستا حمل و نقل یک پایه اساسی است.

وی با اشاره به بحث آزادراه‌ها، اضافه کرد: آزادراه کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب و سپس به خسروی را به مبلغ یک‌هزار و 500 میلیارد تومان با بخش خصوصی در مشارکت هستیم و دنبال واگذاری آزادراه همدان تا پلیس‌راه بیستون به بخش خصوصی هستیم که بیش از 3 هزار میلیارد تومان نیاز دارد، البته در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم.

وی ریل را برای استان یک فرصت بی‌نظیر دانست و گفت: بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال فرصتی بسیار ارزشمند بود که کرمانشاه را به گذشته خود که میزبان زائران بود، بازگرداند.

بازوند به دوبانده کردن فرودگاه نیز اشاره کرد و افزود: در بحث فرودگاه توجه خاصی به زیرساخت‌ها شده است.

این مقام عالی دولت در استان کرمانشاه، از افتتاح و کلنگ‌زنی یک‌هزار و 166 پروژه در حوزه اقتصادی و عمرانی در ایام‌الله دهه فجر امسال در استان خبر داد و گفت: این تعداد پروژه با سرمایه‌گذاری 10 هزار و 287 میلیارد تومان سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای بیش از 7 هزار نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

وی در تفکیک پروژه‌های اقتصادی و عمرانی، اضافه کرد: پروژه‌های حوزه اقتصادی 170 پروژه با سرمایه‌گذاری 9 هزار و 52 میلیارد تومان است که 141 پروژه از آن کلنگ‌زنی و 29 پروژه افتتاح خواهد شد.

بازوند یادآور شد: 996 پروژه در حوزه عمرانی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 235 میلیارد تومان داریم که 996 پروژه از آن کلنگ‌زنی و 738 پروژه دیگر آن افتتاح خواهد شد.

وی کرمانشاه را در پایان قطب پتروشیمی معرفی کرد و گفت: سه پتروشیمی که در حال فعالیت داریم که ان‌شاءالله پتروشیمی چهارم در اسلام‌آباد غرب با سرمایه‌گذاری 7 هزار میلیاردی توسط خود دولت ساخته خواهد شد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول