اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

جولان شایعات در روزهای انفعال رسانه‌های داخلی

روزهای اخیر فرصت مناسبی برای رسانه‌ها و کاربران دشمن فراهم آورد تا با ساخت و انتشار شایعات و اخبار منفی فضای جامعه را به التهاب‌ بکشانند.

جولان شایعات در روزهای انفعال رسانه‌های داخلی

از شایعه تا واقعیت: رسانه‌های فارسی زبان بیگانه و کاربران ضدانقلاب شبکه‌های اجتماعی پس از مشخص شدن علت سقوط بوئینگ اکراینی از فضای به وجود آمده در رسانه‌های داخلی سوءاستفاده کردند و اقدام به ساخت و شایعه و انتشار مطالب منفی‌ کردند که صحت و سقم آن‌ها مشخص نبود.

این جریان سعی کرد تا با در دست گرفتن فضای رسانه‌ای، موجی از نارضایتی و احساس منفی را در مخاطبان ایرانی افزایش دهد. مرور اخبار منفی و شایعات روزهای گذشته به وضوح چنین روندی را نشان می‌دهد.

شایعات روزهای گذشته را می‌توان در 3 موضوع کلی خلاصه کرد: شایعاتی که  سعی دارد تا با ایجاد ناامیدی، بین مردم با حکومت  فاصله بیاندازد. بخش دیگر شایعات و اخبار منفی جعلی‌ای که با هدف تشویش اذهان عمومی منتشر می‌شود و شایعاتی که القای ترس می‌کنند.

در ادامه شایعات روزهای گذشته را با هم مرور می‌کنیم:

* شایعه ساخت مدرسه در سوریه

یکی از پرتکرار ترین شایعاتی که در موضوع بازسازی کشورهای منطقه(بخصوص عراق، سوریه و افغانستان و ...) توسط جریان رسانه‌ای ضدانقلاب مطرح می‌شود این است که جمهوری اسلامی سعی دارد با بودجه مردم ایران، این کشورها را بازسازی کند، این درحالی است که اینگونه نیست بلکه بازسازی کشورهای منطقه توسط پیمانکاران ایرانی انجام خواهد شد که به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم کشور کمک می‌کند.

در تازه‌ترین شایعه در این باره هم برخی‌ها پس از سفر حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ایران به سوریه از قول وی نوشتند که ایران  بازسازی ۲۵۰ مدرسه را با هزینه مالی بیش از ۱۲ میلیارد لیره برعهده گرفته است. 

 

اما وزیر آموزش و پرورش با تکذیب کمک مالی برای بازسازی مدارس سوریه تصریح کرد: در دیدار با  عماد موفق الغرب همتای سوری‌ام گفتم با توجه به تجربه کشورمان در زمینه بازسازی و تجهیز واحدهای آموزشی در جنگ تحمیلی، آماده انتقال تجربه و دانش فنی‌مان برای بازسازی مدارس سوریه هستیم.

 

* خوابیدن مادر و فرزند کف خیابان مطهری

تصویری روزهای گذشته از خوابیدن یک مادر و فرزند در گوشه خیابان منتشر شد که در توضیح آن نوشته شده بود: خیابان شهید مطهری تهران، فاصله تا مجلس شورای اسلامی ۲۰۰۰ متر فاصله با دفتر ریاست جمهوری ۲۵۰۰ متر، دمای هوا ۳ درجه بالای صفر!

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تصویر اصلاً متعلق به ایران نیست و رسانه های سوری سال ۲۰۱۶ آن را منتشر کرده بودند.

 

به تازگی و با فرارسیدن فصل سرما مکان‌هایی از جمله امامزاده‌ها و مدارس در کنار گرمخانه‌ها برای اسکان دادن به افراد بی‌خانمان تدارک دیده شده است. (اینجا، اینجا و اینجا را بخوانید)

 

* کرونا در بیمارستان‌های پایتخت!

درحالی که هنوز هیچ موردی از وجود فرد مبتلا به ویروس کرونا در ایران به صورت رسمی گزارش نشده و مسئولان وزارت بهداشت در حال ارائه تمهیداتی برای مقابله با این ویروس در داخل کشور هستند برخی کانال‌های تلگرامی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار شایعات هستند. در یکی از این موارد یکی از کاربران مدعی بستری 2 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری پایتخت هستند. 

 

این شایعه درحالی دست به دست می‌شود که یکی از مسئولان وزارت بهداشت تصریح کرد که اصلا چنین موردی در بیمارستان مسیح دانشوری گزارش نشده و اساسا این بیمارستان، بیمارستان معین(درنظرگرفته شده) برای این بیماری نیست.

 

* خواب کودک بلوچ در میان گل‌ولای

انتشار تصویری دردناک از یک کودک گرفتار در گل و لای ناشی از سیل، احساسات بسیاری را برانگیخت و برخی از کاربران با مقایسه این کودک بلوچ با کاستی‌های موجود در کشور، سعی کردند تا عملکرد مسئولان را در طول این سال‌ها زیر سوال ببرند.

 

یک جست‌وجوی کوتاه اما نشان داد که اصلا این  فیلم کوتاه مربوط به ایران نیست و مربوط به سال 2017 در جنوب آسیا است.

در همین راستا بسیاری از رسانه‌های ضدانقلاب هم سعی کردند تا حضور نیروهای امدادی و مردمی را در سیل اخیر کشورمان کمرنگ نشان دهند اما واقعیت با آنچه این رسانه‌ها منتشر می‌کنند متفاوت است.

 

 

* شایعه پلمب منزل مسکونی مداح معروف!

در این ایام خبر پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان معروف (م - ک) در رابطه با پرونده حسن میرکاظمی منتشر شده بود.

 

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار فارس، موضوع منزل مسکونی نامبرده مربوط به یک روال معمول بانکی بوده است و نه تنها ربطی به پرونده اتهامات حسن میرکاظمی و دیگر شایعات فضای مجازی ندارد، بلکه طرف حساب بانک نیز فرد دیگری است نه مداح معروف.

به نظر می‌رسد تا زمانی که مخاطبان و کاربران فضای مجازی خودشان را به سلاح «سواد رسانه‌ای» تجهیز نکنند و اخباری که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند را بدون تحقیق باور کنند، فضای مجازی سرشار از این شایعات خواهد بود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول