اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

وام بلاعوض برای دوگانه‌سوز کردن یک و نیم میلیون خودرو/ اختلاف قیمت بین بنزین و CNG باقی بماند

سرپرست مدیریت طرح احداث جایگاه های CNG‌ گفت: فعلا بین قیمت بنزین و گاز پنج برابر اختلاف است و امیدواریم این اختلاف قیمت باقی بماند تا به توسعه صنعت CNG‌ کمک کند. در این راستا برای ساخت مخازن با اتحادیه سوخت های جایگزین هم هماهنگی صورت گرفته است.

وام بلاعوض برای دوگانه‌سوز کردن یک و نیم میلیون خودرو/ اختلاف قیمت بین بنزین و CNG باقی بماند

حسن قلی‌پور، سرپرست مدیریت طرح احداث جایگاه های CNG‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح تخصیص 6.5 هزار میلیارد تومان برای دوگانه‌سوز کردن رایگان CNG گفت: بعد از اعلام دو نرخی شدن قیمت بنزین و سهمیه‌­بندی آن، هیات دولت، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد گزارشی توجیهی درباره مصرف و توسعه صنعت CNG ارائه کند. ظرف یک ماه این گزارش آماده و برای شورای اقتصاد فرستاده شد تا برای توسعه این صنعت تصمیماتی اخذ شود.

وی ادامه داد: بر این اساس شورای اقتصاد مصوب کرد که انواع و اقسام وانت‌­های سنگین و تاکسی‌ها با اولویت اول و همچنین مسافربرهای شخصی دوگانه‌سوز شوند. طبق این مصوبه قرار است یک میلیون و 464 هزار خودرو با بودجه‌ای که از محل صرفه‌جویی دوگانه‌سوز کردن خودروها به دست می­‌آید، یعنی از محل نصف شدن سهمیه بنزین‌شان تامین ­شود. مبلغ بودجه مصوب برای دوگانه‌سوزی رایگان، 6 هزار و 500 میلیارد تومان است.

قلی‌پور گفت: این مبلغ بلاعوض داده می‌­شود یعنی تا سقفی که شورای اقتصاد برای ما اعلام کرده ما پول این را بلاعوض برای دوگانه‌سوزی خودروها تخصیص می‌­دهیم. پیش بینی ما این است که این مبلغ کفاف کار را می‌­دهد. الان هم با یکی از بانک‌ها مذاکره کردیم تا این مبلغ را تخصیص دهد و بعد ما این پول را به بانک برمی‌گردانیم؛ زیرا طبق ماده 12 قانون صرفه‌جویی باید اول کار انجام شود بعد ما هزینه کنیم. با یک بانک قرارداد ما نهایی است. منوط شده برای شروع، بانک پول را پرداخت ­کند و بعد ما اصل و سود پول را به بانک پرداخت خواهیم کرد.

* برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای نو به خودروسازها سهمیه داده‌ایم

سرپرست مدیریت طرح احداث جایگاه های CNG‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اتمام این طرح و دوگانه‌سوز کردن این تعداد خودرو بستگی به روند ساخت مخزن‌­ها دارد. ما 6-7 تا کارخانه سازنده مخزن داریم. کسی که می­‌خواهد مخزن را بسازد، اگر ورق بسازند ماده اولیه‌اش در داخل هست ولی مابقی باید مواد اولیه را وارد کنند. حالا این پروسه اگر با شرایط ارزی مشکلی برایش پیش نیاید امیدواریم این طرح تا پایان 1401 اجرایی شود.

وی اظهار داشت: برای ساخت مخازن با اتحادیه سوخت‌های جایگزین هم هماهنگی صورت گرفته است. اما چون کار شروع نشده طبیعی هست که استقبال صورت نگیرد؛ چون هنوز مردم انتظارات‌شان آن طور که باید شکل نگرفته است. این مصوبه به محض اینکه آغاز شود قطعا با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. چون متقاضی بدون پرداخت پولی ماشینش دوگانه‌سوز می‌­شود و حداقل اینکه روی قیمت ماشین اضافه می‌­شود.

قلی‌پور خاطرنشان کرد: هدف طرح این است که خودروهای جدید و خودروهای در حال تردد دوگانه‌سوز شود. هر دو شرکت خودروساز در قرارداد یک بند اضافه از بقیه دارند که ما این اجازه را به آنها دادیم هم تبدیل کارخانه‌­ای و هم تبدیل کارگاهی را انجام دهند. برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای نو ما سهمیه دادیم. در فاز اول 150 هزار سهمیه به ساپیا و 200 هزار سهمیه به ایران خودرو؛ کار که پیشرفت کرد و تعهداتشان را عمل کردند به قراردادشان اضافه می‌­کنیم.

* اختلاف قیمت بین بنزین و CNG به توسعه صنعت CNG‌ کمک می‌کند

سرپرست مدیریت طرح احداث جایگاه های CNG‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره ضرورت اختلاف قیمت بنزین و CNG‌ برای توسعه این صنعت گفت: فعلا بین قیمت بنزین و گاز پنج برابر اختلاف است و امیدواریم این اختلاف قیمت باقی بماند تا به توسعه صنعت CNG‌ کمک کند. البته در این حوزه ما مجری قانون هستیم. الان قیمت گاز حدود 600 تومان است و قیمت بنزین سهمیه‌ای 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد 3 هزار تومان. این اختلاف قیمت باعث شده استقبال خوبی بشود و فعالان بازار CNG دوباره به بازار برگردند.

وی افزود: ما فعلا بر روی اجرای طرح تخصیص 6.5 هزار میلیارد تومان داریم کار می‌کنیم. برای خودروهای سواری و موتورسیکلت هم پیشنهادهایی داریم که باید جوانب آن را بسنجیم. برای خودروهای سواری با یکی از بانک های خصوصی مذاکره کردیم که حداقل 500 هزار خودرو سواری بتوانند وام بگیرند. برای موتورسیکلت‌ها با چند تا از بانک‌های قرض الحسنه صحبت کردیم که با سود کم وام بدهند. خلاصه تا جایی که بتوانیم پیگیری می‌کنیم.

قلی‌پور در پایان توضیح داد: در مصوبه شورای اقتصاد سایتی معرفی شده که مربوط به وزارت صمت است. وزارت صمت باید پیش بینی لازم را بکند و جلساتی با اتحادیه سوخت‌های جایگزین داشتیم. هفته گذشته 200 هزار نفر ثبت نام کردند. اینکه الان تعداد ثبت نام ما کم است به خاطر این است که کار شروع نشده است. تجربه نشان می‌­دهد به محض اینکه کار شروع شود استقبال خوبی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول