اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: هر دستی که به قدس دراز شود را قطع می‌کنیم/ شاید مجبور به عملیات در ادلب شویم

رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در جمع حزب عدالت و توسعه، درباره مسائل مختلفی از جمله معامله قرن و فلسطین اشغالی، بحران سوریه و ادلب و همچنین بحران لیبی صحبت کرد.

اردوغان: هر دستی که به قدس دراز شود را قطع می‌کنیم/ شاید مجبور به عملیات در ادلب شویم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) در واکنش به طرح آمریکایی-صهیونیستی موسوم به «معامله قرن»، گفت قدس خط قرمز آنکارا است.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت‌وتوسعه، توضیح داد: «هدف طرح جدید آمریکایی، بلعیدن قدس است و ما به هیچ شکلی آن را نمی‌پذیریم. برای ما، قدس خط قرمز است و هر دستی که به مسجد الاقصی دراز شود را قطع می‌کنیم. اگر امروز نتوانیم حرمت مسجد الاقصی را حفظ کنیم، فردا نخواهیم توانست نگاه‌های شیطانی را از کعبه دور کنیم.».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با انتقاد از کشورهای عربی که در برابر این طرح آمریکایی سکوت کرده یا حتی از آن استقبال کردند، گفت: «اگر عربستان سعودی الان به زبان نیاید، پس کی سخن خواهد گفت؟ وقتی که به وضعیت کشورهای اسلامی، مخصوصا عربستان سعودی که هیچ اظهار نظری [در رد معامله قرن] نمی‌کنند، احساس تاسف می‌کنم. دستان خیانت‌کاری که برای طرح ترامپ کف زدند، به حساب اعمالشان رسیدگی خواهد شد».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه اگر قدس به صهیونیست‌ها واگذار شود، تمام جهان فرو خواهد ریخت، اظهار داشت: «قدس کلید صلح جهانی است، همانگونه که از هزاران سال پیش بوده است. اگر این سمبل صلح سقوط کند، مسئولیت آن بر دوش تمام جهان است. ما [قدس] را به دست اسرائیل وا نمی‌گذاریم، رها کردن قدس در پنجه‌های خونین اسرائیل، بزرگترین شرارت در تمام بشریت است. ما اجازه نمی‌دهیم فلسطینی‌ها در سرزمین مادری خود به بردگی گرفته شوند».

اردوغان ضمن اشاره به مخالفت ترکیه با راضی کردن فلسطینی‌ها به پذیرش طرح معامله قرن، تصریح کرد: «نمی‌توان طرح جدید آمریکایی‌ها را پذیرفت، اما با این حال برخی کشورهای عربی آن را پذیرفتند که خیانت است».

وی با بیان اینکه با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس درباره معامله قرن گفت‌وگو خواهد کرد، افزود: «ما به تاسیس دو دولت همسایه (راهکار دو دولتی) اعتقاد داریم، فلسطین و اسرائیل».

 

رئیس‌جمهور ترکیه با تروریست خواندن رژیم صهیونیستی، خاطر نشان کرد: «چنین دولت یاغی که مردم بی‌گناه را در خیابان به قتل می‌رساند، هیچ وقت از نظر ما یک کشور معتبر نخواهد بود... [آنها] هیچ احترامی برای ما قائل نیستند... ترکیه همواره در طرف فلسطینی‌ها و قدس خواهد بود».

اردوغان سپس به انتقاد از اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره معامله قرن پرداخته و گفت: «ما باید اسنادی را که نشان می‌دهد فرانسه 5 میلیون الجزائری را کشته، به او ماکرون نشان بدهیم تا به یاد بیاورد».

وی سپس به موضوع سوریه اشاره کرده و با تکرار ادعاهای بی‌اساس و پیشین خود، مدعی شد: «رژیم اسد هنوز هم در حال ریختن خون در ادلب است... ما طبق توافق آدانا در سوریه هستیم و به مبارزه با تروریست‌ها ادامه می‌دهیم».

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: «تحولات در سوریه، به اندازه تحولات در مرزهایمان در ترکیه اهمیت دارد. درباره وضعیت ادلب و سوریه ساکت نمی‌مانیم. با صداقت تمام می‌گویم، ما می‌خواهیم در سوریه ثبات بر قرار شود و از هیچ کاری در این مورد فروگذار نمی‌کنیم».

اردوغان با تکرار تهدید به انجام عملیات نظامی مجدد در سوریه، گفت: «اگر وضعیت در ادلب هرچه سریعتر حل نشود، شاید مجبور شویم که به عملیات نظامی دیگری متوسل شویم... کسی حق ندارد ما را مجبور کند بین چکش تروریسم و بی‌عدالتی رژیم سوریه یکی را انتخاب کنیم».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع بحران لیبی پرداخته و توضیح داد: «[خلیفه] حفتر (سرکرده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی) مزدوری است که از ابوظبی پول می‌گیرد».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه ترکیه از دولت مشروع و قانون «وفاق ملی لیبی» حمایت می‌کند، تاکید کرد: «هرگز از حفترِ کودتاچی حمایت خواهیم کرد. حفترِ کودتاچی به حملات علیه طرابلس ادامه می‌دهد و کشورهای خارجی و عربی از سودان گرفته تا روسیه هنوز هم از او حمایت می‌کنند».

اردوغان همچنین گفت تا زمانی که ثبات به لیبی باز گردد، ترکیه در این کشور باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول