اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

بازارچه‌های محلی؛ گمشده‌ای در لرستان

از قدیم‌الایام بازارها نقشی مهم و اساسی در معاملات تجاری و رونق اقتصادی داشته‌اند و در گذر زمان دچار تحولاتی شده‌اند. در این میان بازارچه‌های محلی به عنوان شکلی از انواع این اماکن با هدف تمرکز زدایی از محدوده مرکزی شهر همواره مورد توجه بوده‌اند.

بازارچه‌های محلی؛ گمشده‌ای در لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، دسترسی آسان و عرضه مستقیم بدون واسطه محصولات با قیمت مناسب از مهم‌ترین و عمده‌ترین اهداف اجرایی کردن این طرح‌ها (ایجاد بازارچه‌های محلی) محسوب می‌شود.

همچنین با عملیاتی شدن آنها می‌توان شاهد کاهش رفت و آمدهای غیرضروری و ترافیک بود و اشتغال‌زایی، کارآفرینی و افزایش کسب و کارهای خرد را نیز به همراه دارد برای همین همواره مورد توجه بوده‌اند.

در لرستان و به طور ویژه شهر خرم‌آباد نیز این طرح از قبل‌ها مدنظر مسوولان بوده و متاسفانه تنها در قالب جلساتی که بیان شده، باقی مانده است و در این میان می‌توان به صحبت‌های مهرداد غضنفری معاون اسبق هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان استناد کرد که در جلسه کمیته ارتقای مشارکت‌های اقتصادی استان گفته بود: طی سال‌های گذشته در حواشی شهر به علت وجود فضاهای نامناسب اقتصادی شاهد فقر فرهنگی و اقتصادی و به دنبال آن بزه‌کاری‌های اجتماعی بودیم.

بر این اساس ‌ایجاد بازارچه‌های محلی را اقدامی موثر در راستای ارتقای مشارکت‌های اقتصادی مردمی در مناطق آسیب دیده برای جلوگیری از بزه کاری‌های اجتماعی، فرهنگی و... بوده و از طرفی ایجاد مشاغل در این بازارچه‌های دائمی بایستی بر اساس توانایی‌های مردم آن منطقه باشد.

 

نمی‌توانیم تمام مایحتاج خود را در زمان کوتاهی تهیه کنیم

در این باره پروانه صالحی، یک شهروند خرم‌آبادی با اشاره به موضوع بازارچه‌های محلی به خبرنگار فارس اظهار کرد: هم‌اکنون برای خرید با مشکلاتی روبرو هستیم و نمی‌توانیم تمام مایحتاج خود را در زمان کوتاهی تهیه کنیم.

وی پراکندگی اماکن تهیه اقلام مورد نیاز را مشکل اساسی عنوان کرد و افزود: اگر بازارچه‌های محلی ایجاد شوند می‌توان راحت‌تر آنها را تهیه کرد.

صالحی بیان کرد: همچنین در این اماکن باید کالاها و اقلام ضروری عرضه شود؛ هم‌اکنون در هفته‌بازارها بیشتر محصولات پلاستیکی و غیرضروری را ارائه می‌دهند که خیلی مورد نیاز نیستند.

این بانوی خانه‌دار اظهار کرد: امیدواریم بازارچه‌های محلی احداث شوند و زیرنظر بهداشت اقدام به عرضه محصولات ضروری از جمله پروتئینی و لبنی با نرخ دولتی کنند.

اهمیت بازارچه‌های محلی به لحاظ اشتغال‌زایی و کارآفرینی بر کسی پوشیده نیست و این طرح نه تنها باعث عرضه کالاها و اقلام مورد نیاز می‌شود بلکه سبب ساماندهی دست‌فروشان نیز خواهد شد که به عنوان طبقه‌ای از بازیگران غیررسمی اقتصادی، کسب و کار رسمی ندارند؛ می‌شود.

ایجاد بازارچه محلی می‌تواند باعث رونق کارمان شود

در این رابطه علی رضایی، یک دست‌فروش خرم‌آبادی به خبرنگار فارس گفت: ما از سر اجبار و برای تامین رفاه حال خانواده مجبور به این کار هستیم.

وی بیان کرد: اگر کار دیگری باشد انجام می‌دهیم اما با این وضعیت شغل اول و آخرمان همین است.

رضایی با بیان اینکه ایجاد بازارچه محلی می‌تواند باعث رونق کارمان شود و افراد بیشتری برای خرید مراجعه می‌کنند، افزود: البته این مکان‌ها باید با قیمت کمی در اختیار ما قرار گیرد چراکه ما از دست‌فروشی سود زیادی نمی‌کنیم.

 

این شهروند خرم‌آبادی با اشاره به تجربه هفته‌بازارهای سطح شهر گفت: برای فروش هر بار به یک منطقه می‌روند و این جابجایی‌ها مشکلاتی به همراه دارند.

بازارهای محلی می‌توانند مناسب‌ترین مکان جهت فروش محصولات و تولیدات کشاورزی، بومی و صنایع دستی در راستای رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی مولد باشند و احداث آنها نباید بیش از این با وقفه همراه باشد.

پنج نقطه شهری برای احداث بازارچه‌های محلی مشخص شده است

در این خصوص محمد شریفی‌مقدم، شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه پنج نقطه شهری را برای احداث بازارچه‌های محلی مشخص کرده‌ایم، اضافه کرد: همچنین فراخوانی در حال پیگیری است تا جهت ساخت به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی ادامه داد: زمین‌ها معین شده و پروانه هم به طور کامل مجانی صادر می‌شود اما سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

شریفی‌مقدم بیان کرد: هم‌اکنون در نقاط مختلف هفته‌بازارها برپا می‌شوند و مشکلی به وجود نیامده است.

شهردار خرم‌آباد اظهار کرد: همچنین ۱۵۰۰ متر سوله در خیابان گلستان ششم خرم‌آباد داریم که می‌توانیم در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا بازارچه محلی را احداث کنند.

وی افزود: حاضریم تا دو سال مجانی قرارداد مجانی ببندیم.

با توجه به شرایط کنونی جامعه، ضروری است که نظارت ویژه‌ای بر روی کالا و خدمات ارائه شده انجام شود که وجود بازارچه‌های محلی می‌تواند این مهم را تسهیل ببخشد.

اگر به دنبال یافتن سرمایه‌گذار باشیم این طرح عملی نمی‌شود‌

بهرام براری، مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان نیز گفت: در استان‌های مجاور شهرداری‌ غرفه‌هایی را با هزینه خود ایجاد کرده‌اند و اجاره می‌دهند.

وی بیان کرد: اگر بحث پیدا کردن سرمایه‌گذار مطرح باشد عملی نمی‌شود‌.

براری عنوان کرد: هم‌اکنون بازارچه‌های هفتگی کالاهای اساسی را عرضه نمی‌کنند و تنها اقلام غیرضروری را می‌فروشند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان اظهار کرد: باید بازارچه‌هایی با چند غرفه جهت عرضه محصولات پروتئینی ایجاد و با قیمت عادلانه بین مردم توزیع شوند.

وی با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی بهتر و سریع‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرند، افزود: همچنین اقلام توسط معتمدین عرضه می‌شوند و دیگر نیازی به بازرسی هر روزه نیست.

براری ادامه داد: بازارچه‌های محلی در اکثر استان‌ها وجود دارند و اینجا هم نیاز است.

 

ایجاد طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی نقش عمده‌ای در توسعه بخش‌های مختلف دارد اما برای تحقق این طرح با توجه به نظر مسوولان نمی‌توان از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد چراکه این بخش به سمتی می‌رود که سود و درآمد بیشتری نصیبش شود.

موضوع بازارچه‌های محلی، جهادگونه حل و فصل شود

حسن ابراهیمی، معاون دادستان خرم‌آباد نیز با تاکید بر اینکه باید بحث بازارچه‌های محلی به صورت جهادگونه حل و فصل شود، افزود: نباید این موضوع در پروسه اداری قرار بگیرد.

وی بیان کرد: یک روز بحث زمین و روزی دیگر پیمانکار را داریم که باید این مسائل حل شوند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت حاضر جامعه احتمال هر گونه تنشی وجود دارد و باید این بازارچه‌ها سریع‌تر پیگیری شوند.

معاون دادستان خرم‌آباد ادامه داد: می‌توان با احداث داربست و چادرهایی به صورت موقت این اماکن را ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیمانکار برای احداث بازارچه محلی رغبتی ندارد چراکه از کاسبی که ماهی یک میلیون درآمد دارد نمی‌توان اجاره زیادی گرفت.

ابراهیمی گفت: نباید انتظار پیدا کردن پیمانکاری که از این طریق کسب منفعت کند را داشت.

باز هم مسوولان بر این موضوع تاکید دارند که برای هر محله زیرساختی باید در نظر گرفته شود تا مردم ملزومات و نیازهای خود را در همان محل بتوانند تأمین کنند اما سوال اینجاست که در نهایت باید این مهم توسط چه کسی ایجاد شود؟

شهرداری همت کند و متولی طرح باشد 

اسد عبدالهی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز با اشاره به بحث بازارچه‌های محلی گفت: در شهر تهران حدود ۲۵۰ بازارچه با بزرگترین گردش مالی وجود دارد که درآمد آن تقریبا سالی ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه حدود یک تا یک و نیم میلیون نفر از این بازارچه‌ها خرید می‌کنند، افزود: باید از این تجربه‌ها به خوبی استفاده کرد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در نزدیکی فروشگاه رفاه و میدان کیو غرفه‌هایی احداث کرد که کار زیادی از پیش نبرد چراکه به دنبال منافع شخصی خود است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بیان کرد: اکنون شرایط خاصی بر جامعه حکم‌فرماست و راه‌اندازی بازارچه محلی کار مشکلی بوده اما شدنی است.

وی عنوان کرد: اگر شهرداری همت کند و متولی طرح باشد قطعا موفق‌تر خواهد بود چراکه زمین و نیروی آن را دارد و می‌تواند کالاهای مورد نیاز مردم را از سراسر کشور تامین کنند.

عبدالهی افزود: با این کار مردم در هر نقطه که قیمت مناسب باشد خرید خود را انجام می‌دهند.

در صحبت مردم و مسوولان لزوم تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این موضوع و اجرای بازارچه‌های محلی مورد تاکید قرار گرفت اما نهایتا این اقدام که برای کمک به معیشت مردم است تنها با همکاری‌های فراسازمانی و مشارکت چندین نهاد اجرایی انجام شدنی است و امید می‌رود شاهد عملیاتی شدن این طرح نه تنها در خرم‌آباد بلکه تمامی استان باشیم.

گزارش از سمیرا عزیزی

انتهای پیام/ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول