اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

آنهایی که رانت دارند تصمیم‌گیر هم هستند/حل معضلات اقتصادی نیازمند تصمیم سیاسی است

نماینده سابق مجلس گفت: الان خود آنهایی که رانت دارند تصمیم‌گیر هم هستند که اجازه دهند کارآفرینی شکل بگیرد یا نه و برای حل این معضلات نه تنها مباحث کارشناسی بلکه تصمیم و اراده سیاسی لازم است.

آنهایی که رانت دارند تصمیم‌گیر هم هستند/حل معضلات اقتصادی نیازمند تصمیم سیاسی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، الیاس نادران عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق تهران، ری و شمیرانات در نشست پوشش اقتصادی راه نو که با موضوع اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم برگزار شد؛ گفت: ما باید بپذیریم که در انقلاب یک انتقال بین نسلی باید اتفاق بیفتد زیرا دیگر نسل اول انقلاب آن ابتکار عمل لازم برای اداره امور را ندارند. بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد به دلیل مشکلات نهادی و ساختاری ما کاستی‌های فراوانی داشتیم.

وی ادامه داد: علت اصلی هم تناقضات درونی در حوزه نظام رانتی است. زیرا الان خود آنهایی که رانت دارند تصمیم‌گیر هم هستند که آیا اجازه دهند کارآفرینی شکل بگیرد یا نه. اصلاح چنین وضعیتی واقعا کار سختی است و عزم و اراده جدی می‌طلبد.

نادران افزود: ما 3 دوره هر چه تلاش کردیم تا قانون انتخابات اصلاح شود اما نشد زیرا از رئیس مجلس تا مابقی افراد مانع آن شدند. یعنی می‌خواهم بگویم جمعی از افراد با اتصال به منابع رانت و قدرت معلوم است که اجازه نفی موجودیت خود را نمی‌دهند. ولی بنده نسبت به آینده بدبین نیستم و باید برای اصلاح این وضعیت حرکتی انجام شود.

*گروه‌هایی در نهادهایی سیاسی نفوذ کردند که اقدامات خرابکارانه اقتصادی انجام می‌دهند

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: در حال حاضر گروه‌هایی شکل گرفتند که در نهادهای سیاسی هم نفوذ کردند و دارند اقدامات خرابکارانه در اقتصاد انجام می‌دهند. بدین صورت ما باید اصلاحات را از داخل به گونه‌ای انجام دهیم که مردم کمتر آسیب ببینند.

وی تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی به شدت افزایش پیدا کرده است و راه‌حل آن هم درونی است. برای حل این معضلات نه تنها مباحث کارشناسی بلکه تصمیم و اراده سیاسی لازم است و ما نیازمند به یک اراده ملی و تصمیم جدی هستیم.

نادران در پایان گفت: مسئله معیشت و حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی با اصلاحات ساختاری صرف هم حل نمی‌شود. زیرا این راهکارها بلندمدت هستند که به انتهای خود برسند ممکن است اصلا مردمی دیگر وجود نداشته باشند که حالا وضع معیشت‌شان خوب یا بد باشد. در کنار اصلاحات ساختاری ما باید به تناسب نسخه‌های کوتاه مدت را هم در نظر بگیریم تا وضع معیشت مردم بهبود یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول