اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تشدید نظارت بر عملیات خاک‌برداری بافت‌های تاریخی گیلان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی گیلان از افزایش نظارت بر عملیات خاک‌برداری بافت‌های تاریخی این استان خبر داد.

تشدید نظارت بر عملیات خاک‌برداری بافت‌های تاریخی گیلان

ولی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه گیلان در بردارنده آثار فراوان به‌ویژه در بافت‌های تاریخی است، اظهار کرد: بررسی‌های میدانی قدمت کهن‌ترین بناها در جلگه‌های گیلان را به بیش از هزار و ۲۰۰ سال می‌رساند.

وی با بیان اینکه شهرهایی همچون بندرانزلی زمانی به‌عنوان دروازه اروپا شناخته می‌شد، افزود: گیلان در شهرها و روستاهای رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، املش، بندر انزلی، ماسوله، انبوه رودبار و امام املش دارای بافت تاریخی بوده که پاسخ به استعلام‌ها در داخل بافت‌های مذکور بر اساس ضوابط و مقررات مصوب میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی گیلان با بیان اینکه متأسفانه در بعضی از موارد مشاهده‌شده که برخی از شهرداران به صدور مجوز بدون استعلام در داخل بافت مبادرت می‌ورزند، افزود: در برنامه طرح پایش میدانی بافت‌های تاریخی این مسئله رصد شده و در صورت عدول از ضوابط، علیه متخلفان در محافل قضایی اقامه دعوی صورت خواهد پذیرفت.

جهانی با بیان اینکه نظارت بر عملیات‌های خاک‌برداری در داخل بافت‌های تاریخی که مجوز آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی صادرشده باشد، توسط باستان‌شناسان آزاد مورد تائید این اداره کل و با نظارت عالیه یگان حفاظت انجام می‌شود، تصریح کرد: شهرداران موظف هستند مراتب را به مسؤولان فنی شهرداری‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا برای نظارت بر عملیات خاک‌برداری توسط کارشناسان باستان‌شناس، تمهیدات لازم صورت پذیرد.

وی با تأکید بر تشدید نظارت بر عملیات خاک‌برداری بافت‌های تاریخی گیلان بیان کرد: بدیهی است نظارت اولیه بر خاک‌برداری و پی‌کنی ساختمان الزامی بوده و در صورت برخورد به آثار فرهنگی بلافاصله عملیات متوقف و نظر اداره کل اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول