اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

اخذ مالیات از سود سپرده‌ها منجر به رواج دوباره سفته‌بازی می‌شود

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم رونق تولید در کشور گفت: اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی پول را به جای حرکت به سمت تولید به سمت سفته‌بازی حرکت می‌دهد.

اخذ مالیات از سود سپرده‌ها منجر به رواج دوباره سفته‌بازی می‌شود

ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی گفت: بسیاری از مردم از سود حاصل از سپرده‌های بانکی امرار معاش می‌کنند بنابراین با وضع مالیات بر سپرده‌های بانکی ممکن است قشر زیادی از مردم پول‌های خود را از بانک ها خارج کنند و به سمت فعالیت سفته‌بازی ببرند. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تولید در کشور ما سودآور نیست، بیان داشت: این به آن دلیل نیست که سود سپرده‌ها بیشتر از تولید است بلکه بخاطر آن است که بخش خدمات و دلالی سود بیشتری نسبت به تولید دارد. 

وی افزود: واقعیت آن است که پول همیشه به دنبال سود بیشتر است بنابراین پول به سمتی حرکت می‌کند که سود بیشتری داشته باشد و اگر سود بیشتر در خرید و فروش سکه و ارز و مسکن باشد پول به آن سمت حرکت می‌کند. 

حکیمی‌پور با بیان اینکه اقتصاد ایران در دست خط مشی‌گذاران اقتصادی ما نیست بیان داشت: دولت باید سعی کند به جای اخذ مالیات از سرمایه، جاذبه بخش تولید را افزایش دهد. 

وی افزود: برای افزایش جاذبه بخش تولید باید با انجام اقداماتی مانند اینکه  از سرمایه گذار در تولید به مدت 5 سال مالیات و هزینه‌های آب و برق و ... را اخذ نکرد تا با این اقدامات فضای کسب و کار کشور رونق بگیرد. 

این استاد دانشگاه بیان داشت: بنابراین بهتر است بجای اخذ سود از سپرده‌های بانکی به دنبال معافیت‌های مالیاتی رفع معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی باشیم زیرا ثروتمندانی هستند که به دلیل برخورداری از رانت‌ هرگز مالیات نپرداخته‌اند. 

وی با بیان اینکه نسخه‌های اقتصادی که در کشورهای توسعه یافته بکار گرفته می‌شود حتما در کشور ما همان نتایج را نخواهد داشت، گفت: در کشورهای توسعه یافته تولید رونق دارد و مردم پول را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند و قاچاق و فساد گسترده ندارند زمین اینکه تورم آنها اغلب کمتر از 6 درصد است. 

حکیمی‌پور بیان داشت: این در حالی است که در کشور ما تورم بیش از 40 درصد است و تولید هم رونق ندارد بنابراین این احتمال وجود دارد که با وضع مالیات بر سود سپرده‌ها مردم اقدام به خروج سپرده‌های خود از بانک‌ها کنند و با توجه به اینکه تولید رونق ندارد ممکن است از پول‌ها به سمت بازارهای مثل سکه و مسکن حرکت کند. 

وی گفت: اگر گفته می‌شود بیش از 90 درصد سپرده‌ها زیر یک میلیارد است بنابراین با اخذ مالیات از سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان درآمد زیادی حاصل نمی‌شود که جایگزین درآمدهای نفتی یا کسر بودجه شود بلکه بهتر است واقعا برای جبران کسری بودجه به ابعاد دیگر توجه شود و همانطور که گفتم جلوی فرارهای مالیاتی و همچنین معافیت‌های مالیاتی گرفته شود. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول