اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تنها 5 درصد از واگذاری‌ شرکت‌های دولتی با مشکل مواجه شد/سود سهام عدالت از 3 اسفند واریز می‌شود

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: از 150 هزار میلیارد تومان تصدی‌های واگذار شده دولت کمتر از 5 درصد یعنی 5 هزار میلیارد تومان با چالش مواجه شده است.

تنها 5 درصد از واگذاری‌ شرکت‌های دولتی با مشکل مواجه شد/سود سهام عدالت از 3 اسفند واریز می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا صالح امروز در جمع خبرنگاران در محل سازمان خصوصی‌سازی گفت: با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 شرکت‌هایی مانند بانک، پالایشگاه، پتروشیمی، معادن سنگ آهن، فولادسازی و صنایع بزرگ خصوصی شده و در بازار سرمایه حضور پیدا کرده‌اند. 

وی گفت: از سال 80 تاکنون بیش از 150 هزار میلیارد تومان تصدی‌های دولت به بخش خصوصی واگذار شد که از این رقم حدود 5 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 4 درصد آن با چالش مواجه شده است که مربوط به حدود 9 مورد از واگذاری‌ها بوده و بقیه 95 درصد واگذاری‌ها موفق بوده است.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: در عین حال تصور جامعه از واگذاری‌ها برعکس است که 5 درصد واگذاری‌های با چالش را به کل تعمیم می‌دهند و دیدگاه عامه مردم این عدد را تأیید نمی‌کنند.

صالح گفت: حاشیه‌هایی که ظرف 16 ماه گذشته با سازمان خصوصی‌سازی کشور شده با عملکرد دولت متفاوت است مثلاً در بین واگذاری‌ها هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شده است که این هلدینگ از محل آورده خود و وام صندوق توسعه ملی 3.5 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در پروژه گاز بیدبلند انجام داده است.

* حاصل صد سال سرمایه‌گذاری کشور را برای واگذاری به ما داده‌اند

وی همچنین با بیان اینکه اموال دولت که برای واگذاری در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار می‌گیرد حق 80 میلیون ایرانی است،‌گفت: در واقع حاصل صد سال سرمایه‌گذاری کشور را به ما داده‌اند که آن را با هدف ارتقای کارآیی و ایجاد عدالت اجتماعی و دخیل کردن مردم در بازار سرمایه و واگذاری اقتصاد به دست مردم واگذار کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: ما می‌خواهیم سازمان خصوصی‌سازی به صورت یک اتاق شیشه‌ای تعریف شود به گونه‌ای که به هیچ عنوان اطلاعات محرمانه نداریم باید اطلاعات را افشا کنیم و به صورت آزاد و یکسان در اختیار مردم قرار دهیم و همه واگذاری‌ها را هم روی سایت سازمان می‌گذاریم و هم از طریق دو روزنامه و صدا و سیما در اختیار مردم قرار می‌‌دهیم.

صالح گفت: بخشنامه واگذاری‌ها برای سال آینده را با همکاری افکار عمومی و رسانه‌ها به صورت شفاف و عادلانه اطلاع‌رسانی کنیم.

*سود سهام عدالت از 3 اسفند واریز می‌شود

صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد آزادسازی سهام عدالت گفت: ارزش کل سهام عدالت در حال حاضر به 26 هزار میلیارد تومان رسیده که این سهام در اختیار 49 میلیون مشمول سهام عدالت قرار دارد. البته ارزش سهام عدالت همه مشمولان یکسان نیست.

وی افزود: برای دو دهک اول درآمدی شامل مشمولان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که 50 درصد از سهام عدالت طبق دستور مقام معظم رهبری مشمول بخشودگی و بقیه طی اقساط 10 ساله از محل سود شرکت‌ها دریافت شده، بنابراین سهام اسمی آنها همان یک میلیون تومان درج‌شده بر روی برگه‌های سهام است.

* ارزش سهام عدالت 5.5 تا 6 برابر شد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: ارزش سهام عدالت طی این حدود 12 سال به 5.5 تا 6 برابر افزایش یافته؛ یعنی ارزش سهام یک میلیونی بین 5.5 تا 6 میلیون تومان است. برخی از مشمولان سهامدار 500 هزار تومان و برخی سهامدار 50 هزار تومان هستند، مثلا مشمولی که فوت شده و سهام 500 هزار تومانی او بین ورثه تقسیم شده و به هر نفر 50 هزار تومان رسیده است، بنابراین سود سهام عدالت نیز به تناسب ارزش آن بین مشمولان توزیع می‌شود.

صالح در مورد لایحه آزادسازی سهام عدالت گفت: این لایحه هنوز از مجلس بیرون نیامده، همچنین در کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بررسی می‌شود که سهام به گونه‌ای آزاد شود که مردم بتوانند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کنند. تاکنون 10 جلسه در مورد آن برگزار شده و در مورد اینکه آزادسازی سهام عدالت چگونه باشد نیاز به قانون مجلس دارد. اگر قانون آن تصویب شود و یا اجازه جدیدی از مقام معظم رهبری گرفته شود، نحوه آزادسازی سهام عدالت یا به این صورت خواهد بود که مشمولان بتوانند از طریق بورس آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خرید و فروش کنند و یا اینکه از روش واحدهای صندوق قابل معامله بورسی موسوم به ETF سهام به مشمولان برسد.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم اختیار برای سهامداران باشد که یا از طریق شرکت‌های سهامی تعاونی استانی سهام عدالت آنها در اختیارشان قرار گیرد و یا اینکه از طریق صندوق‌های قابل معامله منطقه‌ای که مثلا سهام مشمولان چند استان با هم بتواند اداره شود. به هر حال سعی بر این است که بیشترین سود به مردم برسد.

* طراحی صندوقی برای تکمیل طرحهای نیمه تمام عمرانی

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: همچنین برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره عمرانی از طریق مشارکت عمومی ـ خصوصی و صندوق پروژه سرمایه‌گذاری سهام عدالت سعی می‌کنیم، پروژه‌های نیمه‌تمام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این طریق تامین مالی کنیم.

به گفته صالح سهام عدالت مشمولان تا آبان ماه سال 99 آزاد و قابل معامله می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه سهام 5 پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و بندرعباس به صورت صندوق قابل معامله بورسی واگذار می‌شود گفت: پالایشگاه تهران به ارزش 3000 میلیارد تومان، پالایشگاه شیراز 2000 میلیارد تومان که تاکنون دو پالایشگاه برای عرضه به مردم در بورس ارائه کرده‌ایم و اگر سهام این پالایشگاه‌ها به فروش نرسید، روش واگذاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر می‌دهیم.

* عرضه سهام خرد زیر یدرصد از طریق بورس

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: سهام خرد زیر یک درصد از اواخر هفته جاری از طریق بورس شروع به واگذاری می‌شود و به میزان صف خرید سهام عرضه می‌شود. البته سعی می‌کنیم در جایی که صف خرید تشکیل می‌شود، دچار حباب نشده و قیمت نوسان نکند تا زیر یک درصد سهام در بورس عرضه کنیم.

* آگهی واگذاری 2500 میلیارد تومان سهام دولتی در بورس

صالح همچنین گفت: در حال حاضر 2500 میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای واگذاری آگهی کرده‌ایم، همچنین پالایشگاه لاوان به ارزش 1100 میلیارد تومان به صورت بلوک 20 درصدی عرضه می‌شود و پس از آن پالایشگاه تبریز به ارزش 3200 میلیارد تومان هفته آینده برای واگذاری آگهی می‌شود و در مجموع در بهمن‌ماه امسال 5000 میلیارد تومان سهام شرکت‌های بزرگ دولتی از طریق بورس عرضه می‌شود. همچنین بیمه البرز به ارزش 370 میلیارد تومان، بیمه اتکایی ایرانیان 170 میلیارد تومان عرضه شد و طی بهمن و اسفند امسال 6000 میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی از طریق بازار سرمایه عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه از اول سال جاری تاکنون فقط 2 میلیارد تومان واگذاری دولتی انجام شده است، گفت: تا ابهامات برطرف نشود ورود به عرضه سهام درست نیست و در روزهایی که آگهی واگذاری سهام به مطبوعات ارائه می‌شود، از طریق شبکه خبر نیز به صورت زیرنویس اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین درباره واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها گفت: در قالب صندوق قابل معامله بورسی، سهام بانک‌ها و در صندوق دیگری سهام فولادی‌ها و فلزی به صورت صندوق قابل معامله ارائه می‌شود.

* واگذاری 150 هزار میلیارد تومان سهام دولت

صالح با بیان اینکه واگذاری‌ها به دو طریق عرضه به عموم متقاضیان و همچنین در قالب رد دیون بوده است، گفت: از ابتدای سال 80 تاکنون 140.1 میلیارد تومان سهام دولتی واگذار شده که 91 هزار میلیارد تومان به عامه مردم واگذار شده، حدود 26.5 هزار میلیارد تومان برای سهام عدالت واگذار شده که آن هم مربوط به عامه مردم است و در مجموع 117 هزار میلیارد تومان سهام دولتی به عامه مردم واگذار شده است. همچنین در قالب رد دیون 31.5 هزار میلیارد تومان به طلبکاران از دولت واگذار شده و سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم سعی می‌کنیم از طریق صندوق‌های قابل معامله به بورس بیاوریم.

به گفته وی 51.5 هزار میلیارد تومان از واگذاری‌ها در بورس، 4.7 هزار میلیارد تومان فرابورس، 22 هزار میلیارد تومان از طریق مزایده و 0.3 درصد از واگذاری‌ها نیز از طریق مذاکره واگذار شده است.

* واریز سود سهام عدالت از شنبه سوم اسفند

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در مورد میزان سود سهام عدالت گفت: هنوز رقم سود جمع‌بندی نشده و تا پایان هفته آینده میزان وصولی سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشخص می‌شود و از روز شنبه 3 اسفندماه یعنی روز بعد از انتخابات سود سهام عدالت ابتدا برای دو دهک حمایتی واریز و به تدریج تا آخر اسفند برای همه مشمولان سهام عدالت سود واریز می‌شود.

صالح گفت: سود سهام عدالت برای عملکرد سال 95 برای هر سهم یک میلیون تومانی 150 هزار تومان، سود عملکرد سال 96 برای هر سهم کامل 175 هزار تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال سود هر سهم عدالت از 200 هزار تومان هم بالاتر باشد.

وی ادامه داد: شرکت‌های بورسی طبق قوانین فرصت دارند تا 31 تیرماه مجمع عمومی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کنند و 8 ماه فرصت دارند سود تصویب‌شده مجمع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واریز کنند که سعی می‌کنیم قبل از عید سهام این شرکت‌ها دریافت کرده و برای سهامداران عدالت واریز کنیم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در مورد مجموع شرکت‌های واگذارنشده دولتی گفت: 300 بنگاه قابل واگذاری مانده است که غیر از آن مقداری اموال و دارایی دولتی است، اما ما نمی‌خواهیم پمپ بنزین بفروشیم، بلکه اگر قرار به واگذاری است شرکت‌های بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مردم واگذار کنیم و در حال حاضر 30 درصد از تصدی‌های دولت باقی مانده است که باید واگذار شود. در واگذاری سعی می‌کنیم شرایط رقابتی برقرار شود که بخش خصوصی و شبه دولتی بتوانند در یک شرایط برابر رقابت کنند و برای کسی رانت و اطلاعات نهانی ایجاد نمی‌کنیم.

* تخفیف در سود اقساط برای بخش تعاونی و خصوصی

صالح همچنین در مورد چه امتیازی برای بخش تعاونی و خصوصی در واگذاری‌ها در نظر گرفته‌اید گفت: برای بخش خصوصی 2 درصد نرخ سود اقساط کم می‌شود و برای تعاونی‌ها 3 درصد کاهش نرخ سود اقساط خواهد بود. همچنین دوره بازپرداخت بخش خصوصی و تعاونی بیشتر از بخش شبه دولتی خواهد بود.

*هپکو باید یک دوره بازسازی حداقل دو ساله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کند

وی همچنین در پاسخ پرسش خبرنگار فارس که در مورد آذرآب و هپکو چه تدبیری اندیشیده‌اید که واگذاری آنها دچار مشکل نشود، اضافه کرد: شرکت‌ هپکو با چالش‌هایی مواجه بود که بعد از واگذاری به دولت برگشت. در حال حاضر برنامه بازسازی ساختاری آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده می‌کنیم و این برنامه از 2 هفته قبل به وزارت صنعت داده شده است. باید مشکلات ساختاری این شرکت حل شود. مطالبات بازنشستگان رفع شود و هپکو یک دوره بازسازی حداقل دو ساله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کند، چون حتی اگر بخواهیم واگذاری هپکو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به روش پیمان مدیریتی هم بدهیم باید بخش خصوصی بتواند مدیریت موثر اعمال کند. نمی‌توان بعد از واگذاری به بخش خصوصی 6 ماه بعد این شرکت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واگذار کرد. بنابراین باید اصلاح ساختار آن طی دو سال انجام شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در مورد آذرآب گفت: شرکت آذرآب ارتباطی به واگذاری سازمان خصوصی‌سازی ندارد و اکثریت سهام آن در اختیار بانک کشاورزی است که باید این بانک در مورد آن تعیین تکلیف کند.

* 5 میلیون مشمول سهام عدالت هنوز شبای خود را اعلام نکرده‌اند

صالح همچنین در پاسخ به این سوال که چرا 5 میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت شماره شبای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام نکردند، آیا از سهام خود اطلاعی ندارند و یا فکر کرده‌اند شماره شبای سرپرست خانوار کافی است، گفت: شاید مشمولان یادشان رفته باشد که دارای سهام عدالت هستند. ما به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم اگر کسی سهامدار عدالت است و شماره حساب دارد به او پیامکی بدهیم که شماره شبای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کند که بتوانیم سود سال‌های 95، 96 و 97 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکجا در اسفندماه واریز کنیم.

* ما تاجر نیستیم

وی همچنین در مورد اینکه سود سهام عدالت مردم آیا در بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده است، افزود: ما که تاجر نیستیم. من به عنوان کارمند دولت نمی‌توانم سپرده‌گذاری کنم و نه می‌توانم از پول مردم استفاده کنم که این کار شرعی و قانونی نیست.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: مشمولانی که تاکنون شماره شبا نداده‌اند، سریعا شبای بانکی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کنند تا سود سهام به همان شماره حساب واریز شود.

* سامانه نظارت بر واگذاریها

صالح همچنین در مورد نظارت پس از واگذاری‌ها گفت: یکی از آسیب‌ها همین ضعف نظارت پس از واگذاری‌ها هست که در این زمینه سامانه نظارتی راه‌اندازی می‌کنیم که بنگاه‌های واگذارشده مرتب گزارش بدهند. الان گفته‌ایم نظارت به صورت آنلاین انجام شود و گزارش ماهانه بدهند. اگر مثلا می‌گویند حقوق کارمند داده‌اند، باید لیست بیمه کارمندان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم اعلام کنند. همچنین گزارش تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بدهند.

وی گفت: ممکن بود در برخی موارد مثلا 3 شرکتی که در یک زنجیره بودند و زنجیره وسط دولتی مانده و 2 زنجیره دیگر واگذار شده‌اند، گاهی ممکن بود این 2 زنجیره قبل و بعد زد و بندهایی داشته باشند و زیان‌هایی متوجه شرکت دولتی کنند که از طریق نظارت جلوی این کارها هم گرفته می‌شود.

* سامانه‌ای در معرض هکرها

به گفته صالح سامانه نظارت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به زودی آماده می‌کنیم و حتی در معرض هکرها قرار می‌دهیم تا ایرادهای سامانه برطرف شود و ابتدا از شرکت‌های واگذار شده دارای چالش شروع می‌کنیم که مثلا چرا شرکت واگذارشده دو ماه حقوق کارکنان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداده و اگر داده لیست بیمه بدهد و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بیمه تامین اجتماعی اعلام وصول می‌کنیم. یا اگر برنامه تولید مثلا 100 ماشین دارد، چرا 60 درصد آن محقق شده و این سامانه مرتب هشدار می‌دهد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه عامه مردم با سرمایه‌های 2 تا 5 میلیون تومانی نمی‌توانند به صورت موثر سرمایه‌گذاری کنند سعی می‌کنیم با راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله بورسی به ازای هر کد ملی تا 2 میلیون تومان سهام با تخفیف 15 درصد خریداری کنند و بالای 2 میلیون تومان تا سقف معینی بدون تخفیف باشد که به این طریق بتوانیم سرمایه‌های خرد مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب بازار بورس و تولید در کشور کنیم.

صالح همچنین اضافه کرد: سعی می‌کنیم شرکت‌هایی مانند ایمیدرو وارد بورس شود که مردم با خرید سهام این شرکت بتوانند شرکت‌های زیر مجموعه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به صورت موثر اداره کنند و در آن صورت اطلاعات ایمیدرو مرتب به سهامداران ارائه می‌شود.

* استقلال و پرسپولیس امسال واگذار نمی‌شوند

وی همچنین در مورد واگذاری دو باشگاه فوتبالی استقلال و پرسپولیس گفت: یک بحث فنی در مورد سرخابی‌ها این است که 2 باشگاه فرهنگی و ورزشی موسوم به سرخابی‌ها باید از نظر فنی و ساختار مالی آماده شوند. این دو شرکت به دلیل بدهی‌های انباشته مشمول ماده 141 قانون تجارت یعنی زیانده بودند. باید این دو باشگاه آماده‌سازی شود. در حال حاضر این دو باشگاه حتی زمین چمن مربوط به خودشان ندارند. قرار بود زمین چمن مرغوب‌کار و درفشی‌فر هر کدام به یک باشگاه واگذار شوند که هنوز اسناد آن کامل نشده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اخیرا از حالت زیاندهی خارج شده‌اند و منتظریم بعد از برگزاری مجمع این دو باشگاه از حالت زیاندهی خارج شده و قابل واگذاری شوند، اما قطعا تا آخر سال جاری امکان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وجود ندارد.

صالح این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: باید برند دو باشگاه و صورت‌های مالی آنها مشخص شود و وقتی واگذار می‌شوند بتوان بر روی آن قاعده‌گذاری انجام داد و مالکیت معنوی برند آنها مشخص باشد.

* دشت مغان در انتظار هیات داوری

وی همچنین در مورد واگذاری دشت مغان و اینکه آیا امکان برگشت دشت مغان به دولت وجود دارد، افزود: مرجع رسیدگی به مشکل واگذاری هیات داوری است که رئیس آن یک قاضی قوه قضائیه و اعضای هیات داوری مشخص هستند و ما منتظر رای هیات داوری هستیم و در قانون پیش‌بینی شده است، اگر هر یک از طرفین دعوایی داشتند، در هیات داوری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و ابهامات به هیات داوری ارجاع می‌شود که در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول