اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سفیر سوئیس: امروز ۱۸۰ هزار بسته از داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضا وارد ایران شد

سفیر سوئیس در تهران با بیان اینکه دو سه هفته آینده کانال مالی سوئیس به طور کامل عملیاتی می شود، گفت: امروز ۱۸۰ هزار بسته از داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضا وارد ایران شد.

سفیر سوئیس: امروز ۱۸۰ هزار بسته از داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضا وارد ایران شد

گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس - اکرم شریفی: «مارکوس لایتنر» سفیر سوئیس در تهران بعدازظهر امروز (یکشنبه) در نشستی خبری در محل سفارتخانه کشورش به تشریح جزییات کانال مالی جدید برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه به ایران پرداخت.

وی گفت: هدف این تمهید تجاری انسان دوستانه سوئیس این است که اطمینان حاصل کند که صادرکنندگان و شرکت های مستقر در سوئیس که یا دفاتر مرکزی یا شعب آنها در سوئیس است در حوزه دارویی، پزشکی و بخش های غذایی بتوانند یک کانال مالی ایمنی را با کمک یک بانک سوئیسی داشته باشند و به صادراتشان به ایران ادامه دهند.

وی گفت:با ایجاد این کانال سوئیس سهم خیلی مهمی خواهد داشت که جمعیت ایران به لحاظ دارویی و غذایی تامین شود که کاملا در راستای سنت انسان دوستانه سوئیس است. 

سفیر سوئیس عنوان کرد: این کانال تنها ابزار انسان دوستانه نیست، می توان به عنوان نشانه سیاسی نیز از آن یاد کرد.

*این تمهید را نشانه ای از تشنج زدایی به حساب می آوریم

لایتنر گفت: به برکت اعتمادی که سوئیس در ایران و آمریکا دارد، توانستیم کانال مالی را ایجاد کنیم نا بتواند اقلام انسان دوستانه را برای بیماران و مصرف کنندگان ایرانی فراهم کند. ما این تمهید را نشانه ای از تشنج زدایی به حساب می آوریم.

 

 

سفیر سوئیس با بیان اینکه محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی و اقلام غذایی همواره از تحریمها معاف بوده اند، اظهار داشت: با آغاز مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸، موسسات مالی که فقط هم در سوئیس نبودند تمایلشان نسبت به فعالیت های تجاری و مالی با ایران کم شد و دیگر کانال های پرداختی باقیمانده گران و پیچیده هستند و در اغلب موارد چندان قابل اعتماد نیستند و از این رو این کانال را ایجاد کردیم تا بتوانیم این راهکار را ادامه دهیم.

لایتنر گفت: برای اجرای این تمهید انسان دوستانه سوئیس ما همکاری خیلی نزدیکی با مقامات ایرانی و آمریکایی و شرکت ها و بانک های سوئیسی داشتیم و این مسئله مهم بوده که رو به جلو حرکت کنیم و معامله آزمایشی هفته گذشته را قطعی و ایمن تر کنیم.

به گزارش فارس، سفیر سوئیس ادامه داد: از طریق این تمهید وزارت خزانه داری آمریکا به بانک های مشارکت کننده در این کانال تضمین می دهد که چنین معاملاتی را انجام دهند و مطمئن شوند این معاملات در راستای تحریم های آمریکا علیه ایران است.

*به اندازه قابل ملاحظه ای در این سازوکار سرمایه گذاری کرده ایم

وی گفت: ما به اندازه قابل ملاحظه ای در این سازوکار سرمایه گذاری کرده ایم که تعهد بسیار قوی را در بردارد و میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که اقلامی که از طریق این کانال برای آن اعتبار مالی تامین می شود  به دست بیماران و مصرف کنندگان ایرانی برسند. 

سفیر سوئیس خاطرنشان کرد: بانک ها و شرکت های مشارکت کننده در این سازوکار اطلاعات دقیق و جزیی درباره فعالیت ها و شرکای بازرگانی خود در ایران و معاملاتی که با آنها انجام داده اند را تامین و آن را به مقامات سوئیسی خواهند داد. 

وی ادامه داد: بعد از معامله موفق سیاسی هفته گذشته، لازم است به شماری از جزییات فنی بپردازیم که این کانال را نهایی کنیم. 

*دو سه هفته آینده فعالیت کانال به طور کامل شروع خواهد شد/ورود ۱۸۰ هزار بسته داروی پیوند اعضا

لایتنر گفت: انتظار دارم دو سه هفته آینده این کانال فعالیتش را به طور کامل شروع کند و عملیاتی شود. اعتقاد راسخ دارم این کانال آثار مثبتی بر دیگر کانال ها هم خواهد داشت. نقش پیشرویی که سوئیس در این زمینه بازی کرد به سایر نقش آفرینان این حوزه نشان داد که  این کار امکانپذیر است. 

 

 

*سه پرداخت توسط بانک مستقر در ژنو به نام BCP 

سفیر سوئیس درباره معامله آزمایشی هفته گذشته نیز گفت: سه پرداخت توسط بانک مستقر در ژنو به نام BCP انجام شد. این معاملات شامل تامین داروهای متفاوت از شرکت دارویی سوئیسی هستند که ارزش تقریبی آنها ۲.۳میلیون یورو است. دو بخش از این معامله وارد ایران شدو امروز ۱۸۰ هزار بسته از داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضا وارد ایران شد.

این دیپلمات ارشد سوئیس در پاسخ به سوالی درباره میزان سرمایه گذاری ها در این کانال گفت: یک بخش سرمایه گذاری در زمینه سرمایه سیاسی، فناوری و افرادی که در این زمینه کار کردند، است. به عنوان مثال شاهد بودید اعضای دولت سوئیس و در اجلاس داووس با مقامات آمریکایی مذاکره کردند. ما برای تعهد کاری خیلی قوی که در این زمینه وجود دارد، بسیار تلاش کردیم، برای اینکه مطمئن شویم تمام محصولاتی که از طریق این کانال وارد ایران می شود به بیماران و مصرف کنندگان ایرانی برسد.

وی درباره به طول انجامیدن عملیاتی شدن این کانال، خاطرنشان کرد: این بخشی است که زمانگیر بوده و کار زیادی صورت گرفته که نتیجه آن حاصل شود. ما باید با تمام دست اندرکاران صحبت و مذاکره می کردیم و همه را به یک سطح تعهد می رساندیم که این کار را همگی با هم انجام دهند.

سفیر سوئیس درباره میزان سرمایه گذاری های بعدی در این کانال نیز بیان کرد: معامله ای که هفته گذشته انجام شد، آزمایشی است و باید جزییاتی نهایی شود و پس از آن می توانیم مقیاس و حوزه عمل تعاملات را افزایش دهیم که نه تنها در زمینه سلامت باشد بلکه بتواند اقلام غذایی را نیز در برگیرد. 

 

 

* سازوکار ما فراتر از اقلام انسان دوستانه نخواهد رفت

لایتنر در پاسخ به سوالی درباره اینستکس گفت: من در جایگاهی نیستم که درباره اینستکس صحبت کنم، ما عضو اتحادیه اروپا  نیستیم و بخشی از سازوکار اینستکس به شمار نمی آییم. طبیعتا تفاوت هایی بین سازوکار سوئیس و اینستکس وجود دارد. ما از ابتدا سعی کردیم بر روی مسائل بانکی و درباره جریان مالی در این حوزه ها، تمرکز کنیم ولی اینستکس درباره بر تبادلات متمرکز است. از ابتدا بر کالاها و اقلام انسان دوستانه تمرکز کردیم و سازوکار ما به هیچ وجه فراتر از اقلام انسان دوستانه نخواهد رفت.

این دیپلمات ارشد سوئیس بیان کرد: این نخستین معامله نشانه خیلی مثبتی بود برای اینکه دیگر افراد نگاه کنند و دنبال راهکاری باشند و این سازوکار نشان داد این کار امکانپذیر است. رقابتی در اینجا بین اینستکس و سازوکار سوئیس وجود ندارد. برای کشوری مثل ایران و اقتصادی به اندازه ایران نیازمند سازوکارهای متفاوت هستیم و کسان دیگر می توانند از این نمونه فراگرفته و قدم پیش پا بگذارند.

* اطمینان داریم خواهیم توانست منابع مالی ایران را به حساب های مورد نظر در سوئیس منتقل کنیم

سفیر سوئیس در تهران درباره اینکه عنوان شده ۲.۳ میلیون یورو از منابع بلوکه شده ایران برای تامین مالی این کانال برداشت شده و درباره تضمین این کانال هم گفت: گام های فنی نیاز است که برداشته شود. برنامه ما این است که سازوکاری را شروع کنیم که در طی زمان پایدار بماند. اطمینان داریم که خواهیم توانست منابع مالی ایران را به حساب های مورد نظر در سوئیس منتقل کنیم تا بتوانیم در طی زمان حرکت پایداری را در این زمینه صورت دهیم. در این راستا به طور موازی با همه مشارکت کنندگان گفتگو می کنیم. اطمینان داریم این سازوکار خواهد توانست راهکار پایداری در این راستا باشد.

*استفاده از این کانال برای همه شرکت ها داوطلبانه است/بخش بزرگی از این پول از طریق ارز یارانه ای فراهم شده

سفیر سوئیس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آنگونه که در بیانیه سفارت سوئیس آمده است مشخصات شرکت ها در اختیار وزارت خزانه داری آمریکا قرار می گیرد و آیا امکان دارد که این تبادل اطلاعات باعث شود برخی شرکت ها حاضر به حضور در این مکانیسم نباشند، گفت: برای تمام شرکت ها این حرکتی داوطلبانه است یا می توانند از این مکانیسم استفاده یا اگر مایل نیستند از راهکارهای دیگر استفاده کنند.علاقه مندیم کانال شفاف باشد و فراموش نکنیم این پول ایرانی است و بخش بزرگی از این پول از طریق ارز یارانه ای فراهم شده است و این مرتبط به دولت ایران است که اطمینان دهد که چگونه این پول تهیه شده و منابعش کدام هستند و از کجا می آیند. 

وی درباره اظهارات برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص اینکه قرار است سه محموله دارویی برای مبارزه با سرطان در اختیار سوئیس قرار بگیرد و آیا این محموله ها در اختیار سوئیس قرار گرفته؟ گفت:با محموله ای که امروز وارد ایران شد بحث تحویل داروها به ایران تکمیل شده است.

 

 

*کانال را ایجاد نکردیم که فقط برای چند هفته باشد

سفیر سوئیس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اینکه با توجه به اینکه عنوان شده کانال مورد موافقت وزارت خزانه داری آمریکاست، آیا شما تضمینی از آمریکایی ها گرفته اید که در میانه راه مانعی بر سر کانال مزبور ایجاد نکنند؟ نیز گفت: ما این کانال را ایجاد نکردیم که برای چند هفته باشد، بلکه می خواهیم این کانال برای مدت طولانی به کار خود ادامه دهد. 

*این کانال برای شرکت های سوئیسی و شرکت های مستقر در سوئیس است

لایتنر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره اینکه آیا دیگر کشورها و شرکت ها هم می توانند از این کانال برای ارسال کالاهای مذکور به ایران استفاده کنند؟ اظهار داشت: این سازوکار سوئیسی فقط برای شرکت های سوئیسی و شرکت های مستقر در سوئیس است و کشورها و نهادها و موسسات دیگر می توانند از سازوکارهای دیگری استفاده کنند. باید حلقه ارتباط سوئیسی در صورت استفاده از این سازوکار موجود باشد ولی بخش دیگری از این برنامه این است که تلاش می کنیم مجموعه ای از شرکت ها را فراهم کنیم که آنها هم بتوانند در این سازوکار فعالیت کنند و محدود به این چند شرکت نباشند.

این دیپلمات ارشد سوئیس خاطرنشان کرد: از آنجا که سوئیس می خواهد تضمین کننده این تعهد کاری قوی باشد باید حلقه سوئیسی داشته باشیم که این نظارت را انجام دهیم و بحث تعهد کاری بحث خیلی مهمی است. اما به این مفهوم نیست که فقط محصولات سوئیسی می توانند از این کانال استفاده کنند، برخی از شرکت های سوئیسی در خارج از سوئیس داروهایشان را تهیه می کنند و این امکان وجود دارد که آنها از این کانال استفاده و محصولاتشان را به ایران صادر کنند.

*خوراک دام هم در آینده بخشی از معاملات خواهد بود

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره اینکه آیا این کانال شامل خوراک دام هم خواهد شد؟ گفت: این مورد هم در آینده بخشی از معاملات خواهد بود و ما با شرکت های مختلف صحبت خواهیم کرد تا مواد مربوط به غذا را در این چارچوب قرار دهند و این فرآیند گام به گام خواهد بود و باید در آینده درباره آن مذاکره کنیم. 

*چه شد آمریکا رضایت داد که این کانال راه اندازی شود؟

سفیر سوئیس در پاسخ به این سوال که چه شد آمریکا رضایت داد که این کانال راه اندازی شود؟ خاطرنشان کرد: من فرد درستی برای پاسخ به این سوال نیستم، ولی اصل مسئله این بود که آمریکایی ها همیشه می گفتند کالاها و اقلام انسان دوستانه معاف از تحریم ها هستند و باید به راحتی به ایران ارسال شوند و همچنین در کنار آن علاقه شماری از شرکت های دارویی آمریکا بود که علاقه مند بودند بتوانند اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را به ایران صادر کنند. بحث انسان دوستانه هم برای آمریکایی ها مطرح بود و به ویژه در این شرایط می توان از آن به عنوان نشانی یاد کرد که در شرایط فعلی فرستاده شد که این کانال بتواند کارش را آغاز کند.

*داروها باید به ایران بیاید و در ایران استفاده شود نه در کشورهای همسایه

لایتنر همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفتید باید اطمینان حاصل کنید دارو به بیماران ایرانی برسد به چه مفهوم است؟ گفت: باید بیمار از دارو استفاده کند و این داروها به ایران بیاید و در ایران بماند و در ایران استفاده شود و نه اینکه در کشورهای همسایه با بهای خیلی گزاف و در بازار سیاه فروخته شود. 

وی افزود: می خواهیم روند منظمی باشد و از صادرکنندگان سوئیسی خواستیم راه هایی که علاقه مند هستند تضمین شود این داروها در ایران می مانند به ما پیشنهاد دهند. مهم این است که داروها به داروخانه ها برود و مردم از آن استفاده کنند.

* این سازوکار سوئیسی است

سفیر سوئیس در پایان در پاسخ به این سوال که آیا با کشورهای اروپایی گفتگو می کنید که در تمهیدات شما مشارکت داشته باشند؟ عنوان کرد: ما نیازمند کشورهای مشارکت کننده بیشتری در این کانال نیستیم ولی اگر شعب برخی شرکت های اروپایی علاقه مند باشند در آینده جزو این سازوکار باشند می توان بررسی کرد ولی این مکانیسم مالی سوئیسی است.

به گزارش خبرنگار فارس، در پایان این نشست خبری سفیر سوئیس چند جعبه از داروهای وارد شده را به خبرنگاران حاضر در این نشست خبری نشان داد.

 

 

 

 

 

به گزارش فارس، آمریکا و سوئیس روز پنجشنبه دهم بهمن ماه از اجرایی شدن ساز و کار مالی جدیدی برای ارسال اقلام‌ انسان‌دوستانه به ایران خبر دادند. 

در بیانیه‌ای که سفارت سوئیس در تهران منتشر کرد آمده است: «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس (SHTA)، ساز و کاری مالی با هدف ممکن ساختن تحویل کالاهای انسان‌دوستانه به ایران، در آستانه اجرایی شدن است.روز ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰ (برابر با ۷ بهمن ۱۳۹۸) یک پرداخت اولیه برای محموله‌ای از دارو به مقصد ایران، به طور آزمایشی مورد تأیید قرار گرفت.»

بر طبق این بیانیه، به عنوان یک معامله آزمایشی، نخستین پرداخت برای محموله‌ای از دارو به مقصد ایران توسط یک شرکت دارویی سوئیسی در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰ (برابر با ۷ بهمن ۱۳۹۸) مورد موافقت قرار گرفت. این محموله شامل داروهای سرطان و نیز داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضاء می‌گردد. ارزش این داروها تقریبا ۲.۳ میلیون یورو است. از آنجا که تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس(SHTA) هنوز اجرایی نشده، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، به منظور این معامله مشخص، تضمین‌های لازم را به بانک سوئیسی دست‌اندرکار ارائه کرده است.

 «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی یک روز بعد در واکنش به خبر ایجاد کانال مزبور اعلام کرد: داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و در حد ۲.۵ میلیون یورو، آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی و از طریق شرکت‌های سوئیسی بوده است. اگر آمریکایی‌ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیسم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.

گزارش از اکرم شریفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول