اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

استاد دانشگاه کمبریج: معامله قرن فلسطینی‌ها را نادیده گرفته است

یکی از اساتید دانشگاهی انگلیس در مصاحبه اختصاصی با فارس گفت، طرح سازش پیشنهادی ترامپ رنج‌های فلسطینی‌ها را تکمیل می‌کند و اساسا آنها را نادیده گرفته است.

استاد دانشگاه کمبریج: معامله قرن فلسطینی‌ها را نادیده گرفته است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج می‌گوید «معامله قرن» قطعاً توسط ترامپ به منظور بهره مندی یا اجرای عدالت برای فلسطینی ها اتخاذ نشده است و در صورت اجرای آن، آسیب‌هایی را که برای ده‌ها سال به آنها وارد شده، مستحکم‌تر و تکمیل‌تر می‌کند.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری به همراه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح معامله قرن خود که مدعی است برای پایان دادن به منازعه فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، رونمایی کرد. در این طرح، شهر قدس به کلی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به این رژیم واگذار شد.

بر اساس نقشه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده دولت آینده فلسطین به شکل مجمع‌الجزایری است که پل‌ها و تونل‌ها آن را به هم وصل می‌کند.

رونمایی از این طرح در این مقطع زمانی هم هدیه‌ای به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای شانس بیشتر در انتخابات است و هم ترامپ از این موضوع برای انتخابات آینده آمریکا به نفع خود استفاده خواهد کرد.

خبرنگار فارس در گفتگویی اختصاصی با «پروفسور جان دان» استاد دانشگاه کمبریج اهداف و تبعات معامله قرن را بررسی کرده است.

جان دان استاد کنونی دانشگاه کمبریج انگلستان است. تخصص او بحث انقلابها و تغییر رژیم‌ها است و سابقه تدریس در دانشگاه هاروارد آمریکا را نیز دارد. او استاد برجسته نظریه و اندیشه سیاسی و صاحب کتاب «انقلاب‌های مدرن» است.

فارس: ترامپ در مراسم رونمایی از معامله قرن اعلام کرد این طرح، طرح صالحی عادلانه است. آیا این طرح منافع فلسطین را تأمین خواهد کرد؟

دان: این طرح قطعاً توسط ترامپ به منظور بهره مندی یا اجرای عدالت برای فلسطینی ها اتخاذ نشده است و در صورت اجرای آن، آسیب‌هایی را که برای ده ها سال به آنها وارد شده است، مستحکم‌تر و تکمیل‌تر می‌کند.

فارس: یکی از اهداف ترامپ برای رونمایی از این طرح، کمک به نتانیاهو برای رهایی از مشکلات داخلی او است. با توجه به محاکمه احتمالی او، آیا این کار به نتانیاهو کمک خواهد کرد تا در موضع قدرت در اسرائیل قرارگیرد؟

دان: زمانبندی رونمایی از این طرح ممکن است برای کمک به نتانیاهو و تحت تأثیر قرار دادن بحران‌های داخلی علیه وی باشد اما این طرح به‌طور کلی نشان‌دهنده رویکرد و رهیافت ترامپ و دامادش است.

نتانیاهو از پشتیبانی سیاسی زیادی در اسرائیل برخوردار است. در عین حال  او دشمنان سیاسی جدی زیادی نیز در اسرائیل دارد. زمان اعلام طرح معامله قرن ممکن است کمی به او کمک کند اما بعید است که به هیچ وجه بر سرنوشت نهایی او تأثیر بگذارد.

فارس: فلسطینی‌ها برای مقابله با این طرح چه اقداماتی باید انجام دهند؟

دان: فلسطینیانی که در سالهای گذشته در موارد مختلف اقدام جدی علیه اسرائیل انجام نداده‌اند در حال حاضر نیز نمی توانند کاری بر علیه این طرح انجام دهند. آنچه مسلماً موقعیت بسیار ضعیف آنها را تقویت می کند، نشان دادن ظرفیت بیشتر برای وحدت سیاسی است.

فارس: چرا کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات، عمان، بحرین، مصر با این طرح موافق کرده اند؟

دان: هیچ یک از این کشورها واقعاً از این طرح استقبال نکرده‌اند، اما همه آنها شدیداً از لحاظ سیاسی و نظامی کشورهای وابسته‌ای هستند. در خصوص مصر باید توجه داشت که این کشور به لحاظ اقتصادی نیز وابسته است. در واقع این کشورها همچنین در مقابل ترسشان از ایران به آمریکا وابسته هستند.

من بسیار شک دارم اگر هر یک از این کشورها از فلسطینیان انتظار داشته باشد یا از آن‌ها بخواهد این طرح را بپذیرند.

فارس: این طرح مغایر با قطعنامه های سازمان ملل است و در طراحی آن هیچ مشورتی با طرف فلسطینی نشده است. چگونه آمریکا و اسرائیل انتظار دارند فلسطین آنرا بپذیرد؟

دان: کمک ها و پشتیبانی ایالات متحده از فلسطین برای چند دهه بسیار ضعیف بوده است، اما رویکرد ترامپ در حمایت آشکار خود از الحاق سرزمین فلسطین توسط اسرائیل کاملاً جدید است. در طرح ترامپ اساساً فلسطینیان به عنوان مردمان آن سرزمین نادیده گرفته شده‌اند.

فارس: ترامپ در حالی این طرح را عادلانه می خواند که حقوق مردم فلسطین را زیر پا گذاشته است. آیا این طرح قابلیت اجرایی شدن دارد؟

دان: آنچه که این برنامه قطعاً به فلسطین نخواهد آورد، صلح است و بعید است که بخش بزرگی از اعضای سازمان ملل به عنوان یک اقدام مشروع مورد پذیرش قرار گیرد. این بدان معنا نیست که ممکن است به میزان بسیار زیاد در عمل اجرا نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول