اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس من| علاقه‌مندان به معلمی پشت درهای دانشگاه فرهنگیان

تعدادی از جوانان علاقه‌مند به شغل معلمی درخواست دارند که سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد تا آنها بتوانند شانس خود را برای معلم شدن امتحان کنند.

فارس من| علاقه‌مندان به معلمی پشت درهای دانشگاه فرهنگیان

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: مدتی است که تعدادی از جوانان علاقه‌مند به شغل معلمی درخواست دارند که سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا کند تا آنها بتواند با شرکت در کنکور، شانس خود را برای قبولی در این دانشگاه امتحان کنند.

وزارت آموزش و پرورش برای جذب در این وزارتخانه و به اصطلاح «معلم شدن» دو روش دارد که یکی از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و روش دوم آزمون استخدامی است.

از جذب در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین و بهترین مدل استخدام در دستگاه تعلیم و تربیت یاد می‌شود؛ این دانشگاه‌ها مزایای متعددی دارد از جمله اینکه دانشجویان از همان بدو ورود به این دانشگاه‌ها به استخدام آموزش و پرورش درآمده و حقوق می‌گیرند و دانشجویان پسر هم از خدمت سربازی معاف می‌شوند. 

در حال حاضر یکی از شرایط اختصاصی جذب در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، داشتن حداکثر سن 22 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه است.

یکی از داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان به خبرنگار فارس گفت: با تغییر شرط سنی به 24 سال فرصت بیشتری در اختیار علاقه‌مندان به این رشته و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های آینده امکان شرکت مجدد در کنکور برای ما وجود ندارد؛ به خصوص اینکه قبولی در کنکور سال‌های اخیر بسیار سخت شده و استرس و نگرانی هم برای کنکوری‌ها وجود دارد.

با تغییر شرط سنی به 24 سال فرصت بیشتری در اختیار علاقه‌مندان به شغل معلمی و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان قرار داده می‌شود

این داوطلب افزود: کنکور به طور سالانه نه ماهانه برگزار می شود و تعیین کننده زندگی افراد جامعه است؛ یکسالی که ممکن است در خلال آن اتفاقات پیش بینی نشده‌ای برای داوطلب پیش آید و او را از موفقیت در کنکور باز دارد.

تصویر زیر، شرایط اختصاصی ورود به دانشگاه فرهنگیان در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری 1398 را نشان می‌دهد و بر این اساس تمام کسانی که سن‌شان از 22 سال گذشته است، نمی‌توانند در این آزمون ورودی این دانشگاه شرکت کنند.

بر اساس اساسنامه مراکز تربیت معلم سابق، حداقل سن دانشجو 17 سال و حداکثر آن 22 سال بوده است که در اولین پذیرش دانشجوی متعهد خدمت برای دانشگاه فرهنگیان، کمیسیون توسعه منابع انسانی شورای‌ عالی آموزش و پرورش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را 24 سال تعیین کرد و در سال 1391 نیز بر این اساس اقدام شد.

این کمیسیون در سال 1392 مجدداً سن پذیرش را بازنگری و به 22 سال تقلیل داد و از سال 1392 به بعد در دفترچه شماره (2) آزمون‌های سراسری، جهت اطلاع داوطلبان درج و اقدام شده است.

حالا تعدادی از علاقه‌مندان به شغل معلمی درخواست دارند که شرایطی فراهم شود تا سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد و آنها بتوانند در کنکور، این شغل را انتخاب کنند.

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان اول شهریور امسال به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر حداکثر سن قبولی در دانشگاه فرهنگیان 22 سال است یعنی وقتی فرد در 18 سالگی دیپلم گرفت، 4 سال فرصت دارد در کنکور برای رشته‌های دانشگاه فرهنگیان شرکت کند.

وی در خصوص درخواست تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس برای افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در حال حاضر این موضوع مطرح است و شنیده می‌شود برای افزایش سن تا 24 سال رایزنی می‌کنند.

خنیفر ادامه داد: این موضوع توسط برخی نمایندگان مجلس، آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی در حال بررسی و رایزنی است.

بعد از این مدت، دو بار موضوع بررسی افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شد اما مورد موافقت قرار نگرفت.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: این موضوع در کمیسیون مربوط شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شد و مورد موافقت قرار نگرفت. 

وی ادامه داد: در گذشته سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور 24 سال بود که این سن به 22 سال تقلیل یافت، چرا که کارشناسان معتقدند هر چه سن پایین‌تر باشد، فرد آمادگی بهتر برای فراگیری دانش را دارد و هر چقدر فرد مسن‌تر شود، با مشکل مواجه می‌شویم. 

نوید ادهم تصریح کرد: معمولاً دانش‌آ‌موزان در سن هجده سالگی دیپلم خود را می‌گیرند و دو سال هم فرصت دارند که خود را برای کنکور آماده کنند و این در حالی است که تا 22 سالگی امکان شرکت در کنکور برای ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد. 

گلایه‌های علاقه‌مندان به معلمی را به دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دادیم و اینکه این افراد عنوان می‌کنند که چرا سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا نمی‌کند اما افراد با سن بالا در این وزارتخانه جذب می‌شوند یا در آزمون استخدامی، افرادی با سن بالا جذب شده‌اند؟

نوید ادهم‌ در این خصوص گفت: اگر افرادی با سن بالا جذل شدند بر اساس مصوبه مجلس بوده است و ما هم مخالف بودیم چرا که توجیه کارشناسی نداشت و درباره آزمون استخدامی نیز این افراد تحصیلات تکمیلی را طی کردند. 

وی افزود: دو بار موضوع افزایش سن داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان در کمیسیون ذیربط مطرح شد که از زوایای مختلف بررسی کردند و مخالف بودند. 

به گزارش فارس، تعدادی از مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت پویشی با عنوان «شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان در کنکور 99 چیست؟»، «مجلس و آموزش و پرورش چه موقع برای افزایش سن ورودی دانشگاه فرهنگیان تصمیم می‌گیرند؟»، «تغییر شرایط سنی جذب دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان از ۲۲ به ۲۵ سال» و «شرط سنی دانشگاه فرهنگیان ناعادلانه است» خواستار پیگیری این موضوع بودند. 

به نظر می‌آید این افراد باید موضوع افزایش سن را از مجاری دیگر پیگیری کنند و پس از دو بار مطرح شدن این موضوع در شورای عالی و رأی نیاوردن آن، پیگیری‌ها از مسیر دیگر باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول