اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ریه‌ها به طرز جادویی آسیب ناشی از استعمال سیگار را برطرف می‌کنند

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ریه‌ها به طرز جادویی آسیب ناشی از استعمال سیگار را برطرف می‌کنند.

ریه‌ها به طرز جادویی آسیب ناشی از استعمال سیگار را برطرف می‌کنند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از بی‌بی‌سی،‌ نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ریه‌ها به طرز جادویی آسیب ناشی از استعمال سیگار را برطرف می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند: ریه‌های توانایی ترمیم برخی از آسیب‌های ناشی از استعمال دخانیات را دارند، اما در شرایطی که فرد دیگر سیگار نکشد و برای همیشه استعمال دخانیات را متوقف کند.

پژوهش‌های اخیر حاکی از آن است، تورم در سطح ریه‌ها و راه‌های هوایی فروکش می‌کند و سلول‌های ریه مخاط کمتری ایجاد می‌کنند و مژه  جدید می‌تواند رشد کند و این باعث می شود که ترشحات مخاطی بهتر زدوده شود.

این تحقیق همچنین تأکید می‌کند، جهش‌هایی که منجر به سرطان ریه می‌شوند، دائمی در نظر گرفته شده و حتی پس از ترک آن نیز ادامه دارد؛ اما یافته‌های غافلگیرانه که در مجله Nature منتشر شده است، تعداد معدود سلول را نشان می‌دهد که پس از آسیب دیدن می‌تواند ریه‌ها را ترمیم کند.

به گفته کارشناسان علمی، هزاران ماده شیمیایی موجود در دود تنباکو، دی‌ان‌ای را در سلول‌های ریه شما فاسد و جهش می‌دهد؛ به آرامی آنها را از حالت سالم به سرطان تبدیل می‌کند.

محققان تأکید می‌کنند، هنوز هم نیاز به ارزیابی برای میزان ترمیم ریه‌ها دارند؛ راشل اریتت از  موسسه تحقیقات سرطان انگلیس گفت: خیلی عجیب است که برخی از آسیب‌های وارد شده به ریه پس از استعمال دخانیات جبران می‌شوند؛ گرچه این جبران بسیار محدود است و افراد باید به طور کلی از استعمال دخانیات فاصله بگیرند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول