اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

برای نخستین بار به کمک «هوش مصنوعی» دارو تولید شد

به تازگی یک دارو توسط هوش مصنوعی توسعه داده شده که قرار است به زودی روی انسان‌ها نیز آزمایش شود.

برای نخستین بار به کمک «هوش مصنوعی» دارو تولید شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از بی‌بی‌سی، یک دارو توسط پژوهشگران استارت‌آپ انگلیسی «اکساینتیا» (Exscientia) و شرکت داروسازی ژاپنی «داینیپون سومیتومو فارما» (Sumitomo Dainippon Pharma) و با کمک سیستم هوش مصنوعی ایجاد شده و قرار است در آینده نزدیک بر روی انسانها آزمایش شود.

به گفته پزشکان، به طور معمول تولید دارو حدود ۵ سال زمان می‌برد، اما هوش مصنوعی این دارو را تنها در ۱۲ ماه تولید کرد.

«اندرو هاپکینز»(Andrew Hopkins) مدیر استارت آپ «اکساینتیا» این عملیات را گام بزرگی در صنعت تولید دارو توصیف کرد.

 وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اظهار داشت: تاکنون از سیستم هوش مصنوعی به دفعات متعددی برای آنالیز بیماری‌ها و اسکن بیماران استفاده شده، اما تولید دارو به کمک این سیستم گامی نوین است که پیش از این رخ نداده بود.

این مولکول که با نام DSP-۱۱۸۱ شناخته می‌شود با استفاده از الگوریتم‌هایی که از طریق ترکیبات بالقوه غربال می‌شوند، ایجاد می‌شود و آنها را در برابر یک بانک اطلاعاتی عظیم از پارامترها بررسی می‌کند.

این شرکت در حال حاضر مشغول تهیه داروهای بالقوه برای معالجه سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی است و امیدوار است که تا پایان سال یک مولکول دیگر آماده آزمایشات بالینی باشد.

هاپکینز گفت: امسال نخستین دارو توسط هوش مصنوعی توسعه داده شد، اما تا پایان دهه تمام داروهای جدید به طور بالقوه توسط هوش مصنوعی ساخته می‌شدند.

این دارو در آینده‌ای نزدیک در ژاپن بر روی انسان‌ها آزمایش خواهد شد و اگر همه آزمایش‌ها موفقیت آمیز باشد بر روی انسان‌ها در دیگر مناطق جهان نیز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

پل کارمن، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات سرطان در مورد این موفقیت گفت: من فکر می‌کنم هوش مصنوعی پتانسیل عظیمی برای تقویت و تسریع روند تولید دارو دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول