اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازخوانی گروگان‌گیری در مسجدالحرام؛ الجزیره: عربستان آمار غلط داد؛ 3 هزار حاجی جان باختند

شبکه تلویزیونی الجزیره با بازخوانی پرونده گروگان‌گیری سال 1979 در مسجدالحرام و افشای جزئیات بیش‌تری از این حادثه به نقل از افسر فرانسوی گفت: بر خلاف ادعای عربستان این حادثه با کشته شدن پنج هزار نفر از جمله سه هزار حاجی همراه شد.

بازخوانی گروگان‌گیری در مسجدالحرام؛ الجزیره: عربستان آمار غلط داد؛ 3 هزار حاجی جان باختند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه تلویزیونی الجزیره جزئیاتی را از حادثه موسوم به شورش مکه و اشغال مسجد الحرام در نوامبر ۱۹۷۹ به دست گروهی سلفی موسوم به «جهیمان» منتشر کرد و گفت که حکومت سعودی جزئیات این حادثه و شمار کشته‌ها در آن را کتمان می‌کند.

کاپیتان پل باریل افسر سابق فرانسوی و فرمانده تیم فرانسوی نیروهای یگان مداخله سریع در گارد ملی فرانسه که به درخواست عربستان برای مشارکت در سرکوب عناصر جهیمان به مکه اعزام شده بودند در این باره تایید کرد که آنها به استفاده از بمب‌های گاز شیمیایی ویژه‌ای  به وزن هفت تن که از فرانسه آورده شده بود، متوسل شدند.

باریل در گفت‌وگو با برنامه «ما خُفی أعظم» شبکه الجزیره گفت که سعودی‌ها به دنبال وقوع این حادثه  در وضعیت اضطراب و سردرگمی زیادی به سر می‌بردند و حتی اطلاعاتی در مورد افراد مسلح  یا تعداد و تجهیزات آنها نداشتند.

باریل می‌گوید که با همراهانش آموزش ارتش سعودی را که وضعیت روحی خوبی نداشتند، آغاز کردند زیرا سعودی‌ها  نحوه استفاده از ماسک گاز را هم بلد نبودند، بنابراین نظامیان فرانسوی آنها را آموزش دادند و به آنها جلیقه‌های محافظتی دادند تا این امر باعث افزایش اعتماد به نفس و توانایی مقابله آنها با شورشیان شود.

افسر فرانسوی ادامه داد وقتی بزرگی و ابعاد حادثه تخمین زده شد از مقامات کشورش خواست که دو هزار بمب گاز  سمی به وزن هفت تن ارسال کنند. توانایی این گاز در نابینا کردن سریع هدف و تمایل وی برای فرار است؛ اما مقامات فرانسوی در ابتدا درخواست او را رد کردند و نامه‌ای را برای وی ارسال کردند که در آن  کاپیتان باریل را به خاطر این درخواست دیوانه خواندند و از او خواستند به محض خواندن نامه، آن را از بین ببرد.

باریل افزود: اما رئیس جمهور فرانسه در مورد شانس موفقیت این عملیات سؤال کرد و ما پاسخ دادیم  ۸۵ درصد احتمال موفقیت است، بنابراین وی دستور داد آنچه خواستیم، تهیه کنند.

باریل می‌گوید سعودی‌ها می خواستند ده برابر مقدار گاز شیمیایی وارد مکه شود تا به خیال خودشان محاصره را سریع‌تر پایان دهند و به هر قیمتی حکومت پادشاهیشان نجات پیدا کند.

بر اساس طرح هیئت فرانسوی در ابتدا زمین حرم  را سوراخ کردند و با  ایجاد روزنه‌ای در سقف تونل‌هایی که شورشیان در آن مستقر شده بودند(تونل‌هایی که عربستان برای انتقال مصالح ساختمانی مربوط به توسعه حرم مکی در زیر مسجد الحرام حفاری کرده بود) بمب‌های حاوی مواد سمی با حالت انفجار به داخل تونل‌ها تزریق شد تا  این گاز جلوی تنفس  شورشیان را بگیرد و  شورشیان را مجبور کنند که از تونل‌ها خارج شوند یا در اثر  خفگی جان خود را از دست بدهند،اما خیلی از شورشیان به محوطه‌های دورتر از محل انفجار رفتند.  

طبق این گزارش، در ادامه عربستان مجبور شد نیروهای پاکستانی  و نیروهای ویژه خود را با تجهیزات و ماسک ضد گاز به داخل تونل ها بفرستد تا بتوانند با شلیک گازهای سمی عناصر شورشی را تسلیم کنند که این امر با خفه شدن شمار زیادی از آنها و همچنین تعداد زیادی از حجاج به گروگان گرفته شده در آنجا همراه شد.

در مورد پاداشی که فرانسه دریافت کرد باریل می‌گوید که این پاداش شامل معاملات تسلیحاتی و قراردادهای بزرگ با فرانسه بود و در عوض عربستان در برابر آنچه اتفاق افتاد، سکوت پیشه کند.

باریل در پاسخ به سوالی درباره هتک حرمت حرمی مکی توسط نظامیان فرانسوی گفت: نیروهای فرانسوی در همه جای حرم تردد داشتند. آنها دقیقاً نمی‌دانستند کجا هستندو  هیچ یک از سعودی‌ها از آنها درباره دینشان سؤال نکردند و تنها سوال از آنها درباره دقت و سالم بودن سلاح‌های نزدشان بوده است.

افسر فرانسوی عملیات نیروهای سعودی در حمله به مسجد الحرام را فاجعه خواند و گفت: با وجود اینکه عملیات موفق بود، فاجعه‌ به بار آورد. آمار ۳۰۰ کشته که مقامات سعودی اعلام می‌کنند درست نیست. شمار کشته‌ها در این حادثه قریب به پنج هزار نفر است که از این تعداد سه هزار نفرشان حجاج به گروگان گرفته شده بودند.

اول محرم سال ۱۴۰۰ هجری قمری یعنی چهل و یک سال پیش (۲۰ نوامبر ۱۹۷۹ - ۲۹ آبان ۱۳۵۸) گروهی که «جماعت سلفی محتسبه» نامیده می‌شدند مسجد الحرام را در کنترل و اختیار خود گرفتند. شمار آنان حدود دویست تا سیصد نفر و به فرماندهی جهیمان العتیبی اعلام شده است که گفته می‌شود با فردی موسوم به محمد عبدالله القحطانی، شخصی که او را مهدی موعود می‌خواندند، بیعت کردند.

این اقدام به مقابله مسلحانه با آل سعود منجر شد و درگیری حدود یک هفته طول کشید. سعودی‌ها برای بازیابی کنترل بر مسجدالحرام از غربی‌ها کمک گرفتند و سرانجام پس از دو هفته بعد از کشته شدن تعداد خیلی زیادی از حجاج مسجدالحرام به کنترل آل سعود در آمد.

دولت سعودی پس از این واقعه شمار جان باختگان از نیروهای خود را ۱۲۷ نفر و شمار کشته شدگان از گروه مسلح جهیمان را ۱۱۷ نفر اعلام کرد. در ژانویه ۱۹۸۰، حکومت سعودی ۶۳ نفر از دستگیر شدگان از جمله جهیمان العتیبی را در میادین چند شهر عربستان گردن زد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول