اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

روایتی متفاوت از سیل/ وقتی قلب چهارمحال به عشق سیستان و بلوچستان می‌تپد

اخبار مربوط به خسارت‌های متعدد سیل در حوزه زیرساخت و کشاورزی و ... تمام روایت ماجرای سیل در سیستان و بلوچستان نیست؛ اتفاقاتی بعد از سیل رقم خورد که تا حدود زیادی هم آلام سیل‌زدگان را کاهش داد.

روایتی متفاوت از سیل/ وقتی قلب چهارمحال به عشق سیستان و بلوچستان می‌تپد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ابتدای سال بارش باران‌های سیل‌آسا در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان سبب سیل شد و عده‌ زیادی از هم‌وطنانمان خسارت مالی فراوانی دیدند و عده‌ای هم جان خود را از دست دادند.

طی روزهای اخیر هم بارش‌باران در منطقه سیستان و بلوچستان حوادث تلخ دیگری را رقم زد درست است که تاکنون خسارت جانی گزارش نشد، اما مردم به شدت آسیب دیده‌اند و تأسیسات زیرساختی و بسیاری از راه‌های مواصلاتی از بین رفته است.

از بین رفتن راه ارتباطی صدها روستا، آسیب دیدن 156 هزار نفر در روزهای ابتدایی، خسارت بیش از 3 هزار میلیارد تومانی، از بین رفتن 3700 حلقه چاه و تخریب تعداد زیادی از خانه‌های مردم در صدر اخباری بود که کام یک ملت را تلخ کرد.

 

اما این تمام روایت ماجرا نیست...

اما این تمام روایت ماجرای سیل در سیستان وبلوچستان نیست؛ اتفاقاتی بعد از سیل رقم خورد که تا حدود زیادی هم آلام سیل‌زدگان را کاهش داد و هم کام سایر مردم کشور را شیرین کرد.

آغاز بازسازی 16 هزار واحد مسکونی، کمک 10 میلیاردی آستان قدس، استقرار قرارگاه‌ها و گروه‌های جهادی مختلف در ساعات ابتدایی، جمع‌آوری میلیاردها تومان کمک مردمی و حضور به موقع دستگاه‌های متولی مانند هلال احمر روی دیگر سیلی بود که انگار آمده هم حال دل یک ملت را و هم سیستان و بلوچستان را ویرانه کند!

اشتیاق مردم در یاری سیل‌زدگان، کاهش آلام سیل زدگان

به بیان دیگر یعنی در کنار این خبرهای تلخ دیدن صحنه‌هایی تسکین آلام قلب آدمی می‌شود، مردم دیگر استان‌های کشور با شنیدن این خبر به کمک می‌شتابند، توصیف همدلی و یکرنگ شدن مردم ایران در کمک به هم‌وطنانشان در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان غیرقابل وصف است.

در کنار کمک‌رسانی‌های دولت، نیروهای مسلح و حتی نهادها و ارگان‌های غیردولتی مردم هم کمر همت بستند و به صحنه آمده‌اند و با تشکیل گروه‌های جهادی مشغول خدمت‌رسانی شده‌اند.

مردم همیشه در صحنه ایران از اولین ساعات رخداد سیل در سیستان و بلوچستان به مانند حوادث گذشته به یاری افراد آسیب‌دیده شتافتند و گروه گروه برای امور عمرانی و پزشکی عازم منطقه شدند.

این روزها در هر مسجد، مصلی، پایگاه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) و پایگاه های بسیج مکانی برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است و این نشانی از همدردی مردم برای کاستن گوشه‌ای هر چند ناچیز از دردهای محرومیت این منطقه است.

به واقع مردم همیشه و در طول تاریخ ثابت کر‌ده‌اند که هیچ‌گاه یکدیگر را در مشکلات و سختی‌ها تنها نخواهند گذاشت و همواره یار و یاور هم خواهند بود.

در کنار رخداد این چنین حوادث تلخی نمایش صحنه‌هایی از گذشت، فداکاری و کمک به هم نوع دل‌ها را گرم و امیدوار می‌کند در این میان مردم استان چهارمحال و بختیاری هم از قافله‌کمک‌ها عقب نماندند و هر یک به سهم خود در این اقدام خداپسندانه شریک شدند، از جمع‌آوری کمک‌های نقدی در نماز جمعه‌های مختلف گرفته تا حضور فیزیکی جهادگران در منطقه.

حضور آتش به اختیار گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده

هوشنگ فولادی با بیان اینکه از ساعات اولیه وقوع حادثه نیروی‌های جهادی به صورت آتش به اختیار به کمک مردم سیستان و بلوچستان شتافتند، گفت: چندین ماشین حامل کمک‌های مردمی شامل پوشاک، وسایل گرمایشی، خوراک، بسته‌های دارویی و شیرخشک به مناطق سیل‌زده ارسال شده است.

مسؤول بسیج سازندگی سپاه قمربنی هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمام این ‌لوازم از طریق پایگاه‌های بسیج در سراسر چهارمحال و بختیاری و توسط مردم جمع‌‌آوری شده است، افزود: مقداری هم وجه نقد از طریق شماره‌ حسابی که قبلا اعلام شده بود جمع‌آوری و به منظور انجام خدمات عمرانی از جمله ساخت مسکن برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در اختیار مسؤولان قرار گرفته است.

عدم موافقت با درخواست استقرار موکب قمربنی‌هاشم(ع) و طبخ غذا در مناطق سیل‌زده

بهروز مردانی‌نژاد نیز با بیان اینکه بعد از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان درخواست استقرار موکب قمربنی‌هاشم(ع) و طبخ و توزیع غذای گرم برای منطقه را به مسؤولان داده‌ایم اما تاکنون موافقت نشده است، گفت: شماره حسابی نیز به منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعلام شده است که مبالغ واریز شده توسط مردم به مراجع ذی‌صلاح تحویل خواهد شد.

بعد از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان درخواست استقرار موکب قمربنی‌هاشم(ع) و طبخ و توزیع غذای گرم برای منطقه را به مسؤولان داده‌ایم اما تاکنون موافقت نشده است

مسؤول دفتر آستان قدس رضوی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه هر زمان اعلام نیاز شود در منطقه حاضر می‌شویم، عنوان کرد: موکب قمربنی‌هاشم(ع) علاوه بر حضور در پیاده‌روی اربعین همواره آماده خدمت‌رسانی در مناطق مختلف کشور است.

 

 

ساخت منازل مسکونی تا سال آینده در منطقه آهوران نیک‌شهر

یکی از جهادگران چهارمحال و بختیاری که عازم منطقه شده است با اشاره به میزان بالای تخریب و محرومیت در منطقه آهوران شهرستان نیک‌شهر استان سیستان و بلوچستان گفت: افراد زیادی با تخصص‌های مختلف از استان‌های کشور در این منطقه  مشغول خدمت‌رسانی هستند.

احمد کرمی با بیان اینکه خیرین و افراد نیکوکار با شناسایی نقاط محروم و تخمین میزان خرابی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای ساخت منازل مسکونی هستند و نهایت تا سال آینده همین موقع بسیاری از خانه‌ها در منطقه آهوران ساخته شده و آماده تحویل می‌شود، افزود: حضور گروه‌های جهادی برای بازسازی و کمک همیشه و در همه حوادث و بلایای طبیعی موثر بوده است.

مردم ایران همواره از ابتدای انقلاب تاکنون در جریان مشکلات و سختی‌ها خودشان به داد یکدیگر رسیده‌اند با وقوع حوادثی چون زلزله و سیل جریان محبت و همدلی مردم سرازیر مناطق آسیب‌دیده می‌شود از پیر و جوان و زن و مرد و کودک گرفته همه به یاری می‌شتابند.

کودکان‌مان در مدارس برای کمک به دانش‌آموزان دست به کار می‌شوند و کمک جمع‌آوری می‌کنند در مساجد ایستگاه‌هایی برای کمک درنظر گرفته می‌شود.

هیچ کس نِق نمی‌زند؛ همه در حد وسعشان کمک می‌کنند

همه و همه به صحنه می‌آیند کسی اینجا به دولتی‌ها برای عملکردشان نِق نمی‌زند، بلکه دوش به دوش دولت و ارگان‌های مسؤول یاری می‌رسانند هر کس هر چقدر توان دارد کمک می‌کند.

 پتو، لوازم گرمایشی، خوراک و پوشاک، دارو و لوازم بهداشتی از جمله اقلام مورد نیاز آسیب‌دیدگان است این‌ها بارها و بارها از طریق رادیو و تلویزیون اعلام می‌شود و مردمی که سر از پا نمی‌شناسند برای کمک به هم‌نوع...

سیل مهربانی مردم، بخشی از خسارات بارندگی سیستان و بلوچستان را جبران می‌کند

سیل جاری می‌شود اما این‌بار سیل مهربانی مردم ایران برای کمک و یاری رساندن به مردم عزیز و نجیب سیستان و بلوچستان که داغ محرومیت را همیشه یدک می‌کشند اما این محرومیت چیزی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های غنی این منطقه نمی‌کاهد.

مردم ایران همیشه در حوادث خوش و ناخوش روزگار ثابت کرده‌اند که پشت یکدیگر ایستاده‌اند؛ این مردم همواره با عملکرد خویش پای انقلاب‌شان، پای منافع ملی‌شان، پای عشق‌شان به وطن ایستاده‌اند و با حضور همیشه در صحنه خود ثابت کرده‌اند علاوه بر حضور فیزیکی با جان و مال خویش برای ساختن وطن آماده‌اند.

 

انتهای پیام/3339/م/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول