اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خانه‌دار شدن شورای شهر با بی‌خانمانی هنر/ انتقال مطالبه عمومی از میدان‌ ساعت به باغ‌ گلستان

در حالی که محدودیت سرانه فرهنگی، از چالش‌های اساسی تبریز و آذربایجان شرقی است، شورا و شهرداری تبریز، عزم خود را برای تصاحب خانه هنر و حذف یکی از کانون‌های اصلی تاریخ، فرهنگ و هنر آذربایجان جزم کرده‌اند.

خانه‌دار شدن شورای شهر با بی‌خانمانی هنر/ انتقال مطالبه عمومی از میدان‌ ساعت به باغ‌ گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  سال‌ها پس از مطالبه عمومی در مورد ضرورت خروج اعضای شورای اسلامی شهر از موزه شهر یا همان عمارت تاریخی شهرداری تبریز، حال اعضای شورای شهر و شهرداری تبریز، بدون در نظر داشتن علایق و دلبستگی‌های تاریخی و فرهنگی مردم، تصمیم گرفته‌اند کارزار شورای شهر را به خانه هنر باغ گلستان منتقل کنند.

خروج شورا از عمارت تاریخی بلدیه، از نخستین روزهای فعالیت شورای چهارم توسط اصحاب فرهنگ و رسانه، دائماً پیگیری می‌شد اما اغلب اعضای شورای چهارم، گویا حضور در «عمارت ساعت» را کلاس نمایندگی خود می‌دانستند و در برابر این مطالبه عمومی، مقاومت می‌کردند.

در شورای چهارم، ساختمان قدیمی یکی از مناطق شهرداری و بخشی از تاسیسات خاوران، از گزینه‌هایی بود که برای انتقال محل جدید شورا، مدام مطرح می‌شد. اما در نهایت، قانونی در شورا مصوب شد مبنی بر اینکه ساختمان جدید شورا باید در منطقه دوکمال طراحی و احداث شود. با این حال، این مصوبه هم مانند بسیاری از مصوبات شورا به محاق رفت، تا بحث انتقال محل شورا، به دوره پنجم برسد.

در اوایل شورای پنجم نیز انتقال جلسات شورا به معاونت شهرسازی شهرداری تبریز در مراحل نهایی بود اما این انتقال با کارشکنی یکی از اعضای شورا به نتیجه نرسید.

حال شورا و شهرداری، از میان گزینه‌های مختلف روزی میز(!) تصمیم گرفته خیلی راحت و بی‌دغدغه، از فرهنگ و تاریخ مردم مایه بگذارند و شورا را به خانه هنر باغ گلستان انتقال دهد؛ به نام مردم و به کام شورانشینان!

اخیراً محمدحسین اسحقی معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز در مصاحبه‌ای، گفته حضور فیزیکی شهرداری و شورای شهر تبریز در باغ گلستان، فضایی اداری در آنجا ایجاد می‌کند و این امر موجب می‌شود تا ناهنجاری‌های باغ گلستان از میان رفته و زمینه‌های بازگشت دوباره خانواده‌ها به این محل فراهم شود.

محمدحسین اسحقی اشاره‌ای نکرده که چه عاملی باعث ناهنجاری‌های باغ گلستان شده و از سوء‌مدیریت در حفظ وجهه اجتماعی این باغ سخن به میان نیاورده‌‌‌است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اخیراً سرانه فضاهای فرهنگی استان را «2سانتی‌مترمربع» خوانده و تاکید کرده است، برای رسیدن به حداقل استانداردها نیازمند ۳۵ برابرِ فضاهای موجود هستیم. حال با اقدام ناگهانی شهرداری و شورا، این سرانه، بیش از پیش تصعیف خواهد شد.

خانه هنر تبریز علاوه بر شاخص‌های عددی سرانه فرهنگی، دارای وجهه ارزشمند فرهنگی و تاریخی است. این بنا با گستره طولی و نمای کم‌نظیر سنگی، همزمان با عمارت تاریخی شهرداری تبریز احداث شده و روزگاری، بستر نخستین انجمن شهری در کشور بود. یکی از غنی‌ترن کتابخانه‌های تاریخی ایران نیز ریشه در حیات همین بنای سنگی دارد. با انتقال کتابخانه به محل جدید، این ساختمان، به عنوان یکی از معدود موزه‌های تخصصی کاریکاتور در جهان مطرح شد.

خانه هنر سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و حالا با انتقال شورا به آن، و تعمیرات اساسی در طراحی و فرم داخلی، بیم آن می‌رود که وجهه تاریخی بنا، آسیب جدی ببیند، کما اینکه معاون فنی و عمرانی شهرداری، از همین حالا برای تدارک اساسی این اثر مظلوم تاریخی، خط و نشان می کشد.

مروری کوتاه بر کارنامه شهرداری در حفظ آثار تاریخی نشان می‌دهد این مجموعه، در اغلب موارد، در بحث‌های تاریخی، مستقل عمل می‌کند و آن‌چنان که باید، به جنبه‌های کارشناسی، نظارت‌های میراثی و مطالبه عمومی اعتنا ندارد.

با انتقال شورا به باغ گلستان، طبیعی است که روح و هویت تاریخی اثر، دستخوش بروکراسی اداری شورا و شهرداری خواهد شد. علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ تبریز و آذربایجان، سال‌ها است از وضعیت عمارت تاریخی ساعت دل‌نگرانند، اما شهرداری و شورای شهر تبریز در واقع، به جای انکه به این مطالبه فرهنگی پاسخ دهند، این مطالبه را از میدان ساعت، به میدان گلستان انتقال می‌‌دهد. 

 

انتهای پیام/60002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول