اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دولت جدید ازبکستان؛ حفظ اعتماد با تأیید ترکیب قبل

استعفای دولت ازبکستان در پایان ماه ژانویه بر اساس مقررات و قانون اساسی این کشور برنامه ریزی شده بود اما انتظار می‌رفت تغییرات زیادی اتفاق افتد.

دولت جدید ازبکستان؛ حفظ اعتماد با تأیید ترکیب قبل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در پایان ماه ژانویه کابینه وزرای ازبکستان پس از انتخابات پارلمانی این کشور استعفا داد.

استعفای دولت ازبکستان بر اساس مقررات و قانون اساسی کشور برنامه ریزی شده بود اما انتظار می‌رفت تغییرات زیادی اتفاق افتد.

تکنوکرات‌ها در کابینه موقعیت خود را در تمام سمت‌های کلیدی حفظ کردند و باید تداوم رشد اقتصادی کشور را تامین کنند.

«بختیار ایرگاشف» رئیس مرکز ابتکارات مطالعاتی «معنی» ازبکستان در گفت‌وگو با مرکز اطلاع رسانی تحلیلی دانشگاه دولتی «مسکو» در مورد کابینه جدید، گفت: وقتی بیش از 90 درصد ترکیب قبلی وزرا مجددا در کابینه جدید نیز حضور دارند، نشان دهنده این است که رئیس جمهور به این تیم اعتماد دارد.

ایرگاشف در پاسخ به سوالی در مورد رضایت رئیس جمهور از فعالیت «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر تصریح کرد: میرضیایف به وی اعتماد داشته و معتقد است برای اجرای اصلاحات در دست انجام در کشور مفید است و اگر رئیس جمهور ازبکستان در مورد کارآیی فعالیت نخست وزیر تردید کوچکی داشت، وی را دوباره منصوب نمی کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور از فعالیت 3 سال اخیر عارف اف راضی است و طی سال‌های اخیر استراتژی جامع اصلاحات در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آغاز و در سیاست خارجی نیز دست آوردهای بزرگی حاصل شد.

ایرگاشف افزود: نخست وزیر یک مهره کلیدی است و انتصاب مجدد عبدالله عارف اف گواهی می‌دهد که رئیس جمهور به توان کابینه و نخست وزیر برای اجرای اصلاحات در آینده نیز اعتماد دارد در مجموع تیم رئیس جمهور شکل گرفته و تغییرات بزرگی در آینده نزدیک نمی‌توان انتظار داشت.

وی اظهار داشت: وقتی در مورد وزرایی که مهره‌های با اهمیت می‌باشند سخن می‌گوییم می‌توان «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه را نیز در ترکیب این گروه قرار دارد.

ایرگاشف در پاسخ به این سؤال که «باتر خواجه اف» وزیر اقتصاد و صنعت، «بهزاد موسی اف» رئیس کمیته دولتی مالیات و در کل دولت جدید ازبکستان می‌تواند توسعه تولید صنعتی کشور را انجام  دهد، گفت: این سوال درست نیست چون این ترکیب کابینه طی 3 سال اخیر برای اجرای موثر برنامه‌های صنعتی کردن سریع کشور شکل گرفت.

وی افزود: شاخص‌های سال 2019 میلادی نشان میدهند که دولت کاملا از عهده وظایف خود برآمده و سهم صنعت در درآمد ناخالص ملی در سال گذشته میلادی از 26.4 درصد تا 29 درصد افزایش یافته است.

این کارشناس ادامه داد: سیاست صنعتی کردن سریع و افزایش سهم صنعت در درآمد ناخالص ملی برای دولت هدف کلیدی است و آمار از این گواهی می‌دهند که دولت در این زمینه به طور موفقیت آمیزی فعالیت دارد.

وی در پاسخ به سوالی که آیا می‌توان گفت تکنوکرات‌ها موقعیت خود در کابینه را تقویت کردند، گفت: ترکیب کابینه مانند گذشته از متخصصین تشکیل شده و همه وزرا و رؤسای سازمان‌های دولتی حرفه‌ای هستند.

ایرگاشف ادامه داد: بدین دلیل در مورد تقویت تکنوکرات‌ها نمی‌توان صحبت کرد چون خود دولت اینگونه بوده و وزرا هم با توجه به تخصص حرفه‌ای انتخاب شدند.

وی در پایان گفت: به طور مثال، انتصاب «الیار غنی‌اف» معاون نخست وزیر به عنوان وزیر حمل و نقل از این گواهی می‌دهد که وزارت‌خانه جدید در اقتصاد کشور نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول