اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

«ایران 2020»؛ ناگفته‌هایی از حاج قاسم؛ از توصیه رهبری درباره داعش تا نظر سردار درباره عربستان

در ویژه‌برنامه شبکه المیادین درباره شهید سپهبد قاسم سلیمانی ناگفته‌هایی از جمله توصیه رهبری درباره جنگ با داعش، نظر سردار درباره سعودی‌ها و تمایل نخست‌وزیر پیشین لبنان مطرح شد.

«ایران 2020»؛ ناگفته‌هایی از حاج قاسم؛ از توصیه رهبری درباره داعش تا نظر سردار درباره عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین، در ادامه مصاحبه خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره سردار شهید قاسم سلیمانی، با «امیر موسوی» دیپلمات سابق نیز گفت‌وگو کرد. 

موسوی در این گفت‌وگو به سوالات مختلف شبکه المیادین درباره ابعاد مختلف شخصیتی و سیاسی و نظامی سردار شهید سلیمانی پاسخ داد و ناگفته‌هایی درباره ایشان ذکر کرد. 

تمایل سعد الحریری برای دیدار با سردار

موسوی در خصوص عملکرد سردار سلیمانی گفت، او شخصی بود که با همه طرف‌ها در منطقه روابط خوبی داشت. مثلا در عراق بر خلاف آنچه که گفته می‌شود که فقط با یک گروه خاص ارتباط داشت اصلا اینطور نبود. او در عراق با همه طرف‌ها مرتبط بود. در کردستان یا در الانبار اگر مشکلی پیش می‌آمد، حضور می‌یافت. مثلا با عشایر سنی در الانبار در جنوب در کردستان ارتباط داشت و گاهی اگر مشکلی پیش می‌آمد او برای حل آن تلاش می‌کرد. فقط اینطور نبود که منحصر به یک گروه باشد. در لبنان هم همینطور بود. مثلا زمانیکه سعد الحریری به تهران سفر کرد خیلی دوست داشت که با سردار سلیمانی حتما دیدار کند. نمی‌توانم انجام شدن یا نشدن این دیدار را در اینجا تایید یا رد کنم اما به هر حال وی خیلی مایل بود که با ایشان دیدار کند. در لبنان حتی کسانی که مواضعی تند علیه جمهوری اسلامی ایران دارند وقتی می‌شنیدند که شهید سلیمانی در جایی در این نزدیکی است، دوست داشتند که با او جلسه‌ای داشته و او را ببینند.


امیر موسوی

 

 

فرامذهبی و فراقومیتی برای اهداف بزرگ‌تر؛ 

موسوی در پاسخ به این سوال که این تمایلات چه معنایی دارد، گفت، این نشان می‌دهد که هر کس که با او دیداری داشته یا زندگی کرده می‌داند که او دو مشخصه داشت. اول اینکه او فرامذهبی یا فراقومی بود. دوم اینکه فراسیاسی و فراحزبی بود چه در عراق، چه در لبنان یا فلسطین یا حتی در ایران. همیشه می‌گفت که باید بر مسائل اصلی و مرکزی تفاهم کنیم. این دیدگاه راهبردی سبب شده بود که از مسائل کوچک عبور کند. او به دنبال ایجاد تفاهم میان طرف‌ها بود. هیچ مانعی برای تفاهم نمی‌دید و تنها هدفش مبارزه با طرح صهیونیستی آمریکایی ارتجاعی در منطقه بود. برای همین بر خلاف آنچه فکر می‌کنند،‌ دسترسی به او آسان بود. مثلا یادم می‌آید یکی از شخصیت‌های عراقی به فرودگاه تهران آمده بود و شهید وقتی شنید غافلگیر شد و به او خبر دادند که فلانی الان فرودگاه است و می‌خواهد شما را ببینید و به بغداد برگردد. با آنکه خارج از تهران بود، به تهران و به نزدیکی فرودگاه رفت و دیدار کرد. این ارتباط برای حل مشکلات امت بود. 

حل یک مشکل هیأت فلسطینی در چند دقیقه؛

در مسئله فلسطین هم همینطور بود. خب البته گاهی مشکلاتی بین برادران فلسطینی به وجود می‌آمد در غزه یا میان غزه و کرانه باختری. او با همه روابط خوبی داشت حتی با طرف‌ها در کرانه باختری. زمانیکه عزام الاحمد با هیأتی از جانب محمود عباس به تهران آمد تمایل داشتند که با سردار شهید دیدار کنند. نمی‌گویم دیدار انجام شد یا خیر، اما مشکلی که بود، بسادگی با حضور سردار سلیمانی در چند دقیقه حل شد. هیأت فلسطینی هم غافلگیر شد که چطور مشکل در چند دقیقه حل شد. خب آنها فکر می‌کردند که او علیه محمود عباس موضع دارد . گفت خیر. مهم این است که با همه از جمله فلسطینی‌ها باید تعامل کرد چرا که مسئله بزرگ‌تر از این چیزهاست و آن مقابله با رژیم صهیونیستی و ایجاد بازدارندگی مقابل آن است. هر کس که از نزدیک او را می‌شناخت، می‌دانست که این رفتارهای عاقلانه و سادگی و تواضعش از مشخصات او بود. او حتی در برخی دیدارها دوست داشت که مترجم نباشد و ارتباط مستقیم برقرار شود هر چند که سختش بود در [تکلم به] زبان عربی. اما دوست داشت که مترجم گاهی اجازه دهد که مستقیم ارتباط برقرار کند. 

 

سردار صرفاً مردی امنیتی نبود؛

وفا سرایا مجری المیادین گفت، آقای ظریف گفت، شهید سلیمانی بیش از ژنرال سلیمانی اثرگذار خواهد بود. مقصود از این سخن چیست، گفت: این به دلیل مظلومیت اوست. او به شیوه خائنانه‌ای ترور شد و به شکل مستقیم در میدان نبرد نبود. ما در ایران و در کشورهای منطقه شاهد برگزاری مراسم برای ایشان بودیم حتی در ونزوئلا و روسای احزاب و مردم که عشق عجیبی به شهید سلیمانی داشتند. آنطور که آقای وزیر [ظریف] گفت، در کشورهای مختلف ما شاهد این موضوع بودیم. او فقط مردی نظامی نبود بلکه فردی بود که در دل مردم جای گرفته بود و اثر گذار شده بود. خون او و ابومهدی المهندس و رفقایشان سبب ایجاد شوری در میان مردم شد. موسوی گفت، بر خلاف آنچه که گفته می‌شود وی مردمی امنیتی بود اما او در سطح دیپلماتیک هم فعال بود و بر مسئولان کشورهای مختلف در سطوح مختلف دیدار می‌کرد.

نظر سردار درباره عربستان؛

مثلا در موضوع عربستان سعودی نکته مهمی‌ هست که خوب است اشاره شود. او برنامه‌ای برای داشت برای خلاص کردن عربستان سعودی از توهماتی که [آل سعود] دارد. او همیشه می‌گفت که آنها [سعودی‌ها] را باید کمک کنیم چون توهم‌های خطرناکی دارند که سبب آسیب زدن به خودشان و جامعه و منطقه می‌شود. چون دچار اشتباه هستند و نمی‌توانند نگاه درستی به امور داشته باشند. او دوست داشت به آنان کمک کند. حتی زمانیکه هیأت‌های امنیتی از امارات، عربستان یا بحرین می‌آمد دوست داشت با آنان ارتباط بگیرد و نظراتشان را بداند و برخی مشورت‌ها به آنها بدهد. 

 

او دوست داشت که محور مقاومت در منطقه قوی باشد. او وقتی با سران کشورهای منطقه دیدار داشت و از او نظری می‌خواستند، او یادآوری می‌کرد که من مشاور هستم در محور مقاومت، تصمیم با خود شماست. شما فلسطینی هستید و تصمیم با خود شماست یا شما لبنانی هستید و هر چه برای کشورتان مناسب است تصمیم بگیرید. بر خلاف اتهاماتی که مطرح می‌کنند، چیزی را دیکته نمی‌کرد. 

توصیه رهبری درباره جنگ با داعش؛

المیادین در ادامه از ابعاد انسانی شخصیت سردار سلیمانی پرسید و گفت،‌آقای ظریف در مصاحبه با ما گفت که بارها پیش آمده بود که عملیات را به خاطر مسائل انسانی متوقف کرده بود. موسوی گفت: من هم به سخن آقای ظریف چیزی اضافه کنم و می‌گویم که او این رفتار را حتی در قبال جنگجوها و حتی [عناصر] داعش داشت. می‌گفت امام خامنه‌ای به سپاه و دوستان ایران گفته که حتی در جنگ با داعش در سوریه و عراق، تا جایی که می‌شود آنان را [نکشید و] به اسارت بگیرید. چون آنان جوانانی هستند که فریبشان داده‌اند. با فتواهایی از جانب مفتی‌های سعودی و غیره... اغفال شده‌اند و سبب شده که چنین جنایاتی را در سوریه و عراق و دیگر نقاط مرتکب شوند. همیشه توصیه می‌کرد که تا جایی که می‌شود آنها را نکشند و اسیر بگیرند و بیاورندشان افکار آنان را اصلاح کنند چرا که افکارشان به دلیل وعاظ درباری در بحرین و عربستان و دیگر نقاط، تکفیری شده است و اندیشه‌هایی جنایتکارانه در ذهن آنان کاشته‌اند.

نتیجه توصیه رهبری؛ جذب عناصری از داعش

لذا ایشان رسالتی انسانی داشت نه فقط اسلامی. سعی او بر این بود که این افراد را تا جایی که می‌شود توجیه کند و من در اینجا فقط یک نمونه ساده آن را ذکر می‌کنم. برخی از اسرای داعش که نزد جوانان سوری بودند، در نهایت آمدند [در صفوف ارتش سوریه] در یکی از نبردهای آزادسازی دیرالزور شرکت کردند تا کفاره گناهانشان شود. یعنی تا اینجا رسیدند فقط به این دلیل که متوجه شدند که اشتباه می‌کردند. بنابراین کار به جایی رسید که از این نیروها برای آزادسازی خاک سوریه استفاده کردند و با همان‌ها تکفیری‌های دیگر را می‌زدند. لذا فکر می‌کنم که این نوعی مکتب است و در تاریخ خواهد ماند. 

ترور سردار پیگیری حقوقی می‌شود

المیادین گفت، نکته مهم دیگر،‌ پیگرد قانونی عامل ترور سردار سلیمانی است. در این خصوص چه نظری دارید که موسوی گفت،‌آقای ظریف با حقوقدان‌های بین‌المللی جلسه دارد و آنها مستنداتی دارند از جمله اعتراف دونالد ترامپ رئیس جمهور عراق و دیگر وزرای او. خانواده شهید هم گفته که در ایام چهلم ایشان رسما از رئیس جمهور آمریک و وزرایش شکایت خواهند کرد. کمیته‌ای مشترک میان وزارت خارجه و دستگاه قضای ایران هم تشکیل شده که موضوع را دارد به شکل حقوقی و قانونی پیگیری می‌کنند و قرار است از دولت آمریکا در محاکم بین‌المللی شکایت کنند چرا که ایران ادله محکمی دارد. سه اتهام متوجه ترامپ است.

 

سفر سردار به دو کشور اروپایی

المیادین در ادامه به این سخن ظریف اشاره کرد که ظاهرا سردار سلیمانی به اروپا سفر نکرده اما آن را خوب می‌شناسد. موسوی گفت،‌ خیر. من فکر می‌کنم که ایشان سفرهای مهمی به اروپا و کشورهای آمریکای لاتین کرده است بخصوص به آمریکای لاتین که طبق اطلاعات من حداقل دو بار رفته است. حداقل به دو کشور اروپایی هم سفر کرده است بخصوص در یکی از سفرهای اروپایی مشکلاتی به وجود آمد که بعد از آنکه از آنجا بازگشتند متوجه شدند که ایشان که بود.

وفا سرایا در پایان این برنامه خبر داد که شبکه المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود در ایام دهه فجر و ایام قبل از انتخابات مجلس، با دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری  اسلامی مصاحبه کرده و این مصاحبه، اولین مصاحبه مطبوعاتی ویژه فرمانده سپاه است.

انتهای پیام/ص  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول