اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

80درصد کیفیت آموزشی با جهش انقلابی علمی کاربردی/شغل پایدار یعنی داشتن مهارت

میزگرد بررسی «کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی» با حضور دانشجویانی از واحدهای مختلف این دانشگاه‌ برگزار شد که ارزیابی علمی مدرسان، بکارگیری اساتید با تجربه و فعالیت‌های کاربینی از موارد قابل تأمل در این نشست بود.

80درصد کیفیت آموزشی با جهش انقلابی علمی کاربردی/شغل پایدار یعنی داشتن مهارت

 گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت عابدی اصل- اگر محور همه فعالیت‌های علمی مقوله پژوهش و کار تحقیقاتی قرار بگیرد بدون شک نتیجه آن دستاورد تازه و قابل دفاع است برای پیشرفت علمی و آموزشی و رسیدن به حداقل­‌های توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ بنای اولیه به شمار می رود و از همین رو است که همواره می­‌توان میان کم و کیف عملکرد پژوهشی در هر جامعه و میزان توسعه یافتگی آن جامعـه رابطه مستقیمی برقرار کرد.

پژوهش و فعالیت های تجربی دانشجویان در قالب تحقیقات در واقع کلید حل مشکلات مختلف کشور است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در توصیه های ۷ گانه خود فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی را در راستای فناوری و نوآوری علمی مورد تأکید قرار داده اند در این رابطه برای بررسی وضعیت کنونی کیفیت آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی و فعالیت های آموزشی میزگردی را با حضور تعدادی از دانشجویان ممتاز و برتر این دانشگاه برگزار کردیم.

آنچه در گفت وگوی ما با حسین گودرزی ، جلال وکیلی ، فاطمه صالحی منفرد و راضیه حسن پور می خوانید:

*علم اساتید در تربیت دانشجویان کارآفرین نقش محوری دارد

* خلاء نداشتن تجربه اساتیداز بزرگترین مشکلات در حوزه کیفیت آموزشی 

* کیفیت آموزشی به بیش از ۸۰ درصد رسیده است

* قدرت فن بیان و انتقال مطالب جدید به دانشجویان

* دانشجوی علمی کاربردی مدرکی که دریافت می‌کند کاملاً کاربردی است

* تحول در نظام  آموزشی با مقوله مهارت‌افزایی و کارآفرینی

* مطالب علمی اساتید با اتفاقات جامعه متفاوت است

* نیروی انسانی متخصص بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف می کند

*دانشگاه کاربردی شدن دانشجویان را بیش از گذشته در دستور کار قرار دهد 

*دانشگاه از کارورزی دانشجویان پشتیبانی کند

*علمی کاربردی عنصری برای رونق تولید در راستای اقتصاد مقاومتی است

*  ۴ معیار برای ارزیابی اساتید دانشگاه علمی کاربردی

* ملاک ارزیابی اساتید دانشگاه علمی  کاربردی داشتن مدرک نیست

سکانس اول، علم اساتید در تربیت دانشجویان کارآفرین نقش محوری دارد

حسین گودرزی ۴۲ ساله از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در رشته حقوق است که تا قبل از این در مقطع کاردانی در همین رشته تحصیل می‌کرده است. او به عنوان یکی از دانشجویان ممتاز این دانشگاه درباره کیفیت آموزشی می‌گوید: اساتید دانشگاهی که در هر رشته و حوزه‌ای که تدریس می‌کنند باید دارای تجربه و اطلاعات کافی باشند به طوری که در حال حاضر برخی از اساتید در کنار تدریس شغل‌شان نیز در همان رشته است که این موضوع می‌تواند کمک بسیار زیادی به فهم دانشجو و اشرافیت بر موضوع را داشته باشد.  اینکه هر استادی به طور صد درصد در رشته تدریس خود تسلط داشته باشد به یک نوع کار آموزشی انجام می‌دهد و هم کار عملی که مبتنی بر فعالیت‌های کارآموزی است.

اساتید دانشگاهی در هر رشته و حوزه‌ای که تدریس می‌کنند باید دارای تجربه و اطلاعات کافی باشند.

* خلاء نداشتن تجربه اساتیداز بزرگترین مشکلات در حوزه کیفیت آموزشی 

وی افزود: در حال حاضر با توجه به ارزیابی که از سوی سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال گذشته بر روی اساتید و مدرسان این دانشگاه انجام شده است کیفیت آموزشی را افزایش داده و همچنین اطلاعاتی که توسط اساتید به دانشجویان منتقل می‌شود همه آنها از آخرین اطلاعات به روز دنیا و جامعه است. از طرفی برخی از اساتید و مدرسان این دانشگاه نیز بر اساس مطالعه یک یا چند کتاب اطلاعات محدودی داشته و به تدریس می‌پردازد که در اینجا خلأ نداشتن تجربه کافی یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه کیفیت آموزشی است.

 از زمانی که دانشگاه جامع علمی کاربردی به ارزیابی اساتید و مدرسان خود پرداخته است کیفیت آموزشی در این دانشگاه به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

* کیفیت آموزشی به بیش از ۸۰ درصد رسیده است

گودرزی تصریح کرد: باید اساتید نه تنها دارای تجربه و تخصص کافی باشند بلکه باید مراکز علمی کاربردی نیز در قالب همکاری دو سویه با نهادها و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی فضای کاربینی، کارآموزی و کارورزی را برای دانشجویان در رشته‌های مختلف مهیا کنند. این در حالی است که از زمانی که دانشگاه جامع علمی کاربردی به ارزیابی اساتید و مدرسان خود پرداخته است کیفیت آموزشی در این دانشگاه به بیش از ۸۰ درصد رسیده که این موضوع در اشتغال دانشجویان تأثیر بسیار زیادی دارد. 

سکانس دوم: قدرت فن بیان و انتقال مطالب جدید به دانشجویان

جلال وکیلی ۳۴ ساله از دیگر دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته حقوق ثبت، گرایش خدمات قضایی است او به عنوان یکی از دانشجویان برتر این دانشگاه درباره کیفیت آموزشی می‌گوید نظارت بر فعالیت‌های آموزشی مدرسان و  اساتید دانشگاهی زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که به طور مستمر نحوه تدریس آنها مورد بررسی قرار گیرد. البته از سال گذشته نیز سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی با راه‌اندازی سیستم ارزیابی اساتید دانشگاهی باعث افزایش کیفیت تدریس مدرسان شده است. به طوری که آنها خودشان علاوه بر امتیاز دانشجویان اساتید را در قالب یک مصاحبه مورد ارزیابی قرار می‌دهند که این خود به تنهایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بخشی از زندگی فرد بستگی به  مدرک  تحصیلی که دریافت می‌کند دارد.

* دانشجوی علمی کاربردی مدرکی که دریافت می‌کند کاملاً کاربردی است

 

وی افزود: وقتی دانشجو بر اساس استانداردهای آموزشی تربیت شود و در کنار آموزش تئوری فعالیت‌های عملی و تجربی را نیز کسب کند می‌تواند بگوید مدرکی که دریافت می‌کند کاملاً کاربردی است در واقع بخشی از زندگی فرد بستگی به مدرک تحصیلی که دریافت می‌کند دارد چرا که به او اعتماد به نفس می‌دهد و می‌تواند با فن بیان وارد شغل آینده خود شود.

بزرگترین اتفاقی که می‌توان در حوزه افزایش کیفیت آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی از آن یاد کرد مقوله ارزیابی اساتید دانشگاهی است.

* تحول در نظام  آموزشی با مقوله مهارت‌افزایی و کارآفرینی

وکیلی ادامه داد: من معتقدم باید برای تحول در نظام آموزشی مقوله مهارت‌افزایی و کارآفرینی به معنای واقعی در سطوح مختلف در همه دانشگاه‌ها و به خصوص دانشگاه جامع علمی کاربردی که شعار «علمی‌ شو و کاربردی شو» را برای خود در نظر گرفته بیش از دیگران در دستور کار قرار دهد. این در حالی است که بزرگترین اتفاقی که می‌توان در حوزه افزایش کیفیت آموزشی از آن یاد کرد مقوله ارزیابی اساتید دانشگاهی بود که خوشبختانه از سال گذشته عملیاتی شد. به طور مثال اگر استاد دانشگاه بتواند محیط دادگاه را برای دانشجو ترسیم کند می‌تواند قدرت فن بیان دانشجو را افزایش داده و بر اساس واقعیاتی که در دادسرا اتفاق می‌افتد او را برای ورود به محیط کاری خود آماده کند.

سکانس سوم: مطالب علمی اساتید با اتفاقات جامعه متفاوت است 

فاطمه صالحی منفرد ۲۹ ساله از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد املاک است او به عنوان دانشجوی ممتاز این دانشگاه که در رشته حقوق تحصیل می‌کند درباره کیفیت آموزشی این دانشگاه معتقد است یکی از مهمترین راهکارهایی که می‌تواند به افزایش کیفیت آموزشی کمک کند این است که کلاس‌های عملی در کنار فعالیت‌های آموزش تئوری انجام شود. به طوری که اگر هر یک از دانشجویان دوره‌های کاربینی، کارآموزی و کارورزی خود را بتوانند در محیط‌های کاری همسو با رشته تحصیلی خود بگذرانند می‌توانند بدون شک به عنوان یک نیروی مهارتی وارد بازار کار شده و کارنامه درخشانی را در فعالیت‌های خود نشان دهند. در واقع اگر کلاس‌های آموزشی این دانشگاه علمی کاربردی از آموزش صرفاً تئوری به آموزش مهارتی و کارآفرینی تبدیل شود می‌تواند نه تنها رشد علمی را به وجود بیاورد بلکه نتایج حاصل از فعالیت‌های آموزشی باعث دستاوردهای علمی بزرگی می‌شود.

* نیروی انسانی متخصص بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف می کند

مطالبی که مدرسان و اساتید دانشگاهی در کلاس‌های درس به صورت تئوری به دانشجویان انتقال می‌دهند ۵۰ درصد واقعیت‌های جامعه است.

وی افزود: آن مطالبی که مدرسان و اساتید دانشگاهی در کلاس‌های درس به صورت تئوری به دانشجویان انتقال می‌دهند ۵۰  درصد واقعیت‌هایی است که در سطح  جامعه و در عمل در شغل‌های مختلف در رشته‌های متنوع می‌بینیم که این مستلزم  این است که اساتید از اطلاعات به روز برخوردار بوده و خودشان نیز در همان رشته اشتغال داشته باشند. به طور مثال اگر دانشجویان در کنار کلاس‌های آموزشی بتوانند در محیط کار قرار گیرند مطمئناً بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به عنوان یک نیروی انسانی متخصص بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کنند و در واقع تنها به عنوان یک نیروی صرفاً دارای مدرک بدون تجربه نخواهند بود.

*دانشگاه کاربردی شدن دانشجویان را بیش از گذشته در دستور کار قرار دهد

دانشگاه  علمی کاربردی به  همه  اقشار مختلف  جامعه که تصمیم به تحصیل گرفته‌اند کمک کرده   تا بتوانند در هر شرایطی که هستند تحصیل کنند.

صالحی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات مهم جامعه دانشگاهی ما این است که فارغ‌التحصیلان تنها توانسته‌اند مدرک تحصیلی‌شان را دریافت کنند اما هیچ‌گونه مهارت و کارآفرینی لازم را برای ورود به بازار کار ندارند و این موضوع تازه اول راه است.  چرا  که باید آنها پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به دنبال کار بگردند و تجربه‌های لازم را کسب کنند.در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی به همه اقشار مختلف جامعه که تصمیم به تحصیل گرفته‌اند کمک کرده تا بتوانند در هر شرایطی که هستند تحصیل کنند اما اگر این دانشگاه طبق شعاری که برای خود انتخاب کرده مقوله کاربردی شدن دانشجویان را بیش از گذشته در دستور کار قرار دهد بدون شک با نتایج و دستاوردهای خوبی در ایجاد تحول بنیادی در حوزه‌های اقتصادی روبرو خواهیم بود. 

سکانس چهارم: دانشگاه از کارورزی دانشجویان پشتیبانی کند

راضیه حسن‌پور ۳۲ ساله یکی دیگر از دانشجویان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی است که در واحد ۳۵ این دانشگاه تحصیل می‌کند او کیفیت آموزشی در این دانشگاه را بسیار مطلوب می‌داند و می‌گوید در حال حاضر کیفیت آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی به طور میانگین بیش از ۷۰ درصد در شرایط کاملاً ایده‌آل و مطلوبی قرار دارد. چرا که امروز تنها به دست آوردن مدرک دانشگاهی هیچ گونه کاربردی برای افراد ندارد. اما اگر دانشجویان بتوانند مهارت حرفه‌ای را در دوران تحصیل یاد بگیرند می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شده و در رشته تخصصی خود که هم تجربه عملی و هم تخصص علمی دارند را انجام دهند.

* علمی کاربردی عنصری برای رونق تولید در راستای اقتصاد مقاومتی است

دانشگاه علمی کاربردی در راستای اقتصاد مقاومتی و در شرایط تحریم کشور می‌تواند عنصری برای رونق تولید با تربیت نیروهای انسان تخصصی باشد.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که دارد این است که این موقعیت را برای دانشجویان، جوانان، میانسالان و همه افراد از طبقات مختلف جامعه مهیا کرده است که بتواند در هر مقطع تحصیلی و در هر رشته‌ای که دارای تجربه هستند یا علاقه دارند بتوانند تحصیل کنند. این در حالی است که هیچ یک از دانشگاه‌های دیگر در سطح کشور از ویژگی‌های دانشگاه علمی کاربردی برخوردار نیستند. در حال حاضر ما در این دانشگاه شاهد وجود افراد مختلفی هستیم که در رشته‌های مختلف تحصیلی با هر موقعیت شغلی و فردی تحصیل می‌کنند که این به تنهایی یک امتیاز است و در واقع در راستای اقتصاد مقاومتی و در شرایط تحریم کشور می‌تواند عنصری برای رونق تولید با تربیت نیروهای انسان تخصصی باشد.

 

سکانس پنجم:دانشگاه علمی کاربردی در مرحله پوست‌اندازی است

 محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره کیفیت آموزشی در این دانشگاه گفت: دانشگاه علمی کاربردی در مرحله پوست‌اندازی است؛ چراکه مسیر حرکت خود را اصلاح کرده که این امر باعث شده تعداد قابل توجهی از قشر دانش‌آموز کشور متقاضی رشته‌های مهارتی این دانشگاه شوند و معتقدند اگر دانشگاه خودش را به معنای واقعی همان‌گونه که هست و رسالتش ایجاب می‌کند نشان دهد شاهد رشد علمی و همچنین افزایش دانشجو خواهد بود.در واقع دانشگاه علمی کاربردی امسال باید جهش کند. در این رابطه جوانان ما درس خواندن را در جایی ادامه می‌دهند که برایشان کار وجود داشته باشد. درواقع می‌توان گفت اکثر جوانان ما به دنبال رشته‌های مهارتی هستند. پیش بینی من برای سال تحصیلی جدید این است که ما با یک موج جدیدی از دانشجو مواجه خواهیم بود که این افراد از استعداد و انگیزه بالایی برخوردار هستند، وظیفه ما برای آنها این است که تقویم آموزشی هفتگی را تهیه و تنظیم کنیم، به طوری که آنها بتوانند تمام زمان خود را در طول هفته در دانشگاه به تحصیل بپردازند.

 مدرسان دانشگاه علمی کاربردی اگر شرایط ‌‌‌‌جذب ‌‌‌این دانشگاه را طی نکنند حضورشان در کلاس درس در سال تحصیلی جدید ممنوع است.

* همه مدرسان این دانشگاه شرایط جذب را پشت سر گذاشته‌اند

امید با بیان اینکه مدرسان دانشگاه علمی کاربردی اگر شرایط ‌‌‌‌جذب ‌‌‌این دانشگاه را طی نکنند حضورشان در کلاس درس در سال تحصیلی جدید ممنوع است، گفت: امسال همه مدرسان این دانشگاه شرایط جذب را پشت سر گذاشته و اگر مدرسی این شرایط را طی نکرده باشد، حضورش در کلاس درس ممنوع است. به طور میانگین دانش‌آموختگان این دانشگاه به نسبت سایر دانشگاه‌ها از اشتغال‌پذیری بیشتری برخوردار هستند.امسال باید دانشگاه علمی کاربردی بر محور آموزش، مهارت و محیط کار متمرکز شود و باید در قالب توسعه کمی هدفمند و با برنامه مشخص ماموریت دانشگاه را در مهارت‌افزایی و کارآفرینی دانشجویان به جلو ببریم.

* شغل پایدار به معنی داشتن مهارت است

وی گفت: شغل پایدار به معنی داشتن مهارت است که در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف به رسالت دانشگاه علمی کاربردی پی برده‌اند، به طوری که آنها یکی پس از دیگری درخواست دادند دانشجویانشان را در طول سال تحصیلی به مراکز کارگاهی واحدهای دانشگاهی ما بفرستند تا بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند.

سکانس ششم: ۴ معیار برای ارزیابی اساتید دانشگاه علمی کاربردی

حجت رسولی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت میزان توانمندی علمی اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در ارزیابی مجدد اساتید این دانشگاه با توجه به تفاوت ماموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی با دیگر مراکز علمی ۴ معیار را مورد توجه قرار داده ایم که می تواند نه تنها باعث رشد علمی دانشجویان شود بلکه کیفیت آموزش افزایش خواهد یافت.

ملاک ارزیابی اساتید دانشگاه علمی کاربردی داشتن مدرک نیست.برخوردار بودن از عمق علمی در تخصص آنها مورد اهمیت و توجه است که می‌تواند دانشجو را در زمان فارغ التحصیلی به یک فرد کاردان و کارآفرین واقعی همراه با آخرین اطلاعات علمی تبدیل کند.

* ملاک ارزیابی اساتید دانشگاه علمی  کاربردی داشتن مدرک نیست

رسولی درباره نخستین معیار ارزیابی اضافه کرد: ملاک ارزیابی اساتید دانشگاه علمی کاربردی داشتن مدرک نیست زیرا برخوردار بودن از عمق علمی در تخصص آنها مورد اهمیت و توجه است که می تواند دانشجو را در زمان فارغ التحصیلی به یک فرد کاردان و کارآفرین واقعی همراه با آخرین اطلاعات علمی تبدیل کند.همچنین دومین معیار تجربه کاری مفید است اما سومین سنجش ما در ارزیابی اساتید دانشگاه علمی کاربردی میزان قدرت بیان و قدرت انتقال مطالب به دانشجویان بوده که تاثیر مستقیم بر یادگیری دانشجویان دارد.چهارمین معیار ارزیابی، داشتن انگیزه کار در محیط دانشگاه علمی کاربردی است که با چه نگاهی وارد دانشگاه می شوند آیا به تدریس خود اولویت می دهند  یا به عنوان چندمین شغل تنها به دنبال درآمد هستند.

رسولی در پایان افزود: هر یک از معیارهای مورد توجه در ارزیابی اساتید دانشگاه علمی کاربردی دارای وزن هستند به طوری که از نظر اهمیت به ترتیب می‌توان توانمندی علمی متناسب با شرایط، تجربه کاری، قدرت بیان و انگیزه کار است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول