اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ساخت واکسن بالقوه علیه عفونت‌های تنفسی شایع

دانشمندان آمریکایی در مطالعات اخیر خود به این دانش که چگونه یک ویروس رایج موفق به فرار از سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود دست یافته‌اند، بنابراین واکسن بالقوه‌ای را برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی گاه مرگبار در انسان ارائه می‌دهند.

ساخت واکسن بالقوه علیه عفونت‌های تنفسی شایع

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، دانشمندان آمریکایی در مطالعات اخیر خود به این دانش که چگونه یک ویروس رایج موفق به فرار از سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود دست یافته‌اند، بنابراین واکسن بالقوه‌ای را برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی گاه مرگبار در انسان ارائه می‌دهند.

مطالعه منتشر شده در روز دوشنبه در مجله «Nature Microbiology» نشان داده است که metapneumovirus انسان (HMPV) از اصلاح متفاوتی از RNA خود استفاده می‌کند تا از پاسخ ایمنی ذاتی پنهان شود.

HMPV عامل شماره ۲ عفونت‌های تنفسی است که می تواند به ویژه برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است؛ همچنین، HMPV در همان خانواده با ویروس همگام سازی تنفسی (RSV)، عامل شماره یک عفونت‌های تنفسی انسان قرار دارد.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو از اصلاح RNA ویروس بنام متیلاسیون m۶A استفاده کردند، بنابراین به نوعی به جهش ویروس منجر شد. براساس این مطالعه، ویروس جهش یافته به طور غیر منتظره واکنش ایمنی ذاتی قوی‌تر از حد طبیعی را که اولین خط دفاع بدن در برابر هر مهاجم خارجی است، فعال کرد.

پاسخ قوی ذاتی برای ایجاد یک پاسخ ایمنی تطبیقی و تولید آنتی بادی‌های بدن در برابر یک پاتوژن خاص مهم است.

آزمایش روی موش‌ها نشان داد که ویروس جهش یافته به عنوان یک واکسن در برابر HMPV عمل می‌کند و هنگامی که به سلول‌های انسانی معرفی شد، ویروس جهش یافته باعث تولید پروتئینی به نام اینترفرون نوع I شد و این نشان م‌ دهد که پاسخ ایمنی ذاتی فعال شده است.

این واقعیت که ویروس فاقد متیلاسیون ممکن است یک پاسخ ایمنی ذاتی بسیار بالاتر تولید کند، سرنخ‌هایی برای پیشرفت واکسن فراهم می‌کند.

لی Jianrong، استاد ارشد این مطالعه از دانشگاه اوهایو گفت: اکنون ما یک فشار جهش یافته HMPV داریم که می‌تواند پاسخ ایمنی بیشتری را ایجاد کند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول