اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

ماهی‌گیری دلالان از آب گل‌آلود بازار شیلات لرستان

فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در حوزه شیلات لرستان سبب شده که پرورش دهندگان ماهی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کنند، در این میان اما دلالان از فضای موجود نهایت استفاده را کرده و بازارماهی را به دست گرفته‌اند.

ماهی‌گیری دلالان از آب گل‌آلود بازار شیلات لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، وجود 3 هزار و 39 دهنه چشمه، بیش از 3 هزار و 250 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، هزار و 527  رشته قنات و 2 هزار و 450 کیلومتر مسیر رودخانه و آبراهه موجب شده که لرستان در زمینه شیلات بین استان‌های غیر ساحلی کشور به یک قطب تبدیل شود.

با وجود ظرفیتی لرستان در پرورش ماهیان سردآبی، اما مشکلات متعددی دست به دست هم داده تا این ظرفیت همچنان مغفول بماند.

عدم ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، گران بودن خوراک ماهی و بچه ماهی، عدم نظارت بر بازار خوراک ماهی تنها گوشه‌ای از چالش‌های پرورش دهندگان ماهی بوده که کار را برای آنها دشوار کرده است.

مشکلات پیش‌روی پرورش دهندگان باعث شده تا در نهایت دست پرورش دهندگان ماهی خالی بماند و دلالان از خلا نظارت‌ها و کمبودها، استفاده و سودهای آنچنانی به جیب بزنند.

بالا نبودن سرانه مصرف ماهی نیز از دیگر مواردی است که می‌توان مطرح کرد طبق آمار سرانه مصرف ماهی در استان 7 کیلو و 500 گرم است.

به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت پرورش ماهیان سردآبی در لرستان، دولت و متولیان این بخش می‌بایست با ارائه راهکارها و برنامه‌ریزی مدون از این پتانسیل در راستای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی استان استفاده کنند.

 

افزایش قیمت خوراک ماهی

یکی از پرورش دهندگان ماهی در شهرستان دورود با اشاره به اینکه توسعه شیلات می‌تواند اشتغال و درآمد زایی قابل توجهی داشته باشد، عنوان کرد: در حالی که با فعالیت سایت پرورش ماهی عمارت اشتغال خوبی در روستاها و منطقه ایجاد شد، اما طی چند سال گذشته فعالان این بخش با مشکلات فراوانی مواجه بودند.

علی محمد سالاروند عنوان کرد: گران شدن خوراک ماهی در سال 89 همچنین بروز بیماری «وی اچ اس» در سال 92 موجب تعطیل و یا نیمه فعال شدن بیشنتر مزارع شد، به نحوی‌که بهره‌وری لازم را نداشتند.

وی ادامه داد: بروز خشکسالی نیز از دیگر مواردی است که می‌توان مطرح کرد، متاسفانه به دلیل  ساختار  قدیمی و سنتی مزارع آب ورودی جوابگوی نیاز مزارع نبود.

این فعال حوزه شیلات گفت: از طرف دیگر افزایش قیمت بچه ماهی، هزینه کارگر و نگهبان ، هزینه برق و موارد دیپگر همه دست به دست هم داده تا تولید ماهی در استان آسان نباشد.

سالاروند معضل دیگر را یارانه تولید عنوان و تصریح کرد: در حالی وزارت جهاد کشاورزی یارانه را به وارد کنندگان تخم بچه ماهی و نهاده‌ها از خارج کشور اختصاص داده، که وارد کنندگان در خلا نبود نظارت‌ها تخم بچه ماهی را با ارز ازاد به فروش می‌رسانند.

وی بیان کرد: در نهایت وارد کننده گان سودهای کلان به جیب زده و تولید کنندگان در این میان چیزی عایدشان نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی شهرستان دورود، گفت: پیشنهاد این است که قیمت‌ها آزاد و یارانه براساس ظرفیت به مزارع اختصاص پیدا کند تا علاوه بر ایجاد بازار قابتی قیمت تولید ماهی کاهش و در نهایت با قیمت مناسبی به دست مصرف کنندگان برسد.

 

مشکل صادرات ماهی استان

این پرورش دهنده ماهی به موضوع صادرات  ماهی نیز اشاره و بیان کرد: نبود دستگاه بسته‌بندی ماهی و عدم حمایت جهاد کشاورزی در زمینه بازاریابی نیز فضا را برای جولان دلالان هموار و به تعبیری ماهی تولید شده استان تا با نازلترین قیمت ماهی استان را خریداری کنند.

وی گفت: در حوزه صادرات، دستگاهی که شکم ماهی را به صورت حرفه‌ای خالی می‌کنند اگر در استان مستقر شود می‌توان به رونق بازار تولید ماهی امیدوار بود.

این فعال حوزه شیلات گفت: واردات ماهی‌های چینی، نروژی و دیگر گونه‌ها بازار را از ما گرفته، این درحالی است که جهاد کشاورزی باید به دنبال بازار هدف برای صادارت ماهی استان باشد.

سالاروند مشکل دیگر را مجوز دامپزشکی برای بارگیری ماهی به بازارهای هدف عنوان و بیان کرد: طبق دستور‌العمل دامپزشکی تولیدکنندگان باید قبل از ساعت اداری ماهی را بارگیری و برای بازدید به دامپزشکی مراجعه کند که چنین امری ممکن نیست.

وی پرداخت تسهیلات با نرخ بالا و بازپرداخت کوتاه مدت را از دیگر چالش‌ها عنوان و بیان کرد: این کار نه تنها هیچ کمکی به پرورش دهندگان نمی‌کند، بلکه بر مشکلات هم  دامن می‌زند، بنابراین تقاضای فعالان این حوزه ارائه تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت است.

ورشکستگی تولیدکنندگان ماهی 

محمد سالاروند دیگر فعال این حوزه نیز با انتقاد از گران شدن خوراک ماهی و بچه ماهی گفت: تولید‌کننده الان ورشکسته است و شاهد هیچ‌گونه حمایت دولتی هم نیستیم، هزینه‌ها بالا بوده  و در نهایت سودی نصیب تولید کننده نمی‌شود.

وی افزود: موضوع دیگر سنتی بودن مزارع و به روز نبودن تجهیزات بوده، که نیازمند حمایت دولت در قالب پرداخت تسهیلات کم بهره است.

این پرورش دهنده ماهی معتقد است: در شرایط فعلی همه چیز به نفع دلالان و واسطه است که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

وی با بیان اینکه عدم نظارت بر بازار خوراک ماهی از دیگر مشکلات پرورش دهندگان است، عنوان کرد: خوراک‌های ماهی علاوه بر گران بودن از کیفیت لازم نیز برخوردار نیستند و همین امر بر مشکلات را دو چندان کرده است.

 

مدیر عامل تعاونی قزل پروران طبیعت معتقد است: در صورت حمایت‌های لازم از سوی دولت علاوه بر درآمد زایی مناسب ماهی تولید شده با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده می‌رسد، نکته دیگر اینکه تولیدکننده  ماهی نقش مهمی در چرخه اقتصادی استان دارد.

ایجاد بازار سیاه توسط برخی کارخانه‌داران

مدیرکل شیلات لرستان نیز با اشاره به  ظرفیت‌ قابل توجه استان در حوزه شیلات گفت: شرایط پرورش ماهی در شهرستان‌های الیگودرز، ازنا، دورود، بروجرد و سلسله مطلوب است و ما به دنبال توسعه تولید و مجتمع سازی هستیم، تولید ما در سال 96 حدود 28 هزار تولید ماهیان سردآبی بود که البته با بروز سیل این رقم تا حدودی کاهش پیدا کرد.

کیارش بیرانوند اما در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر سنتی بودن مزارع توضیح داد: متاسفانه  پرورش دهندگان از تسهیلات ارزان قیمت استقبال نمی‌کنند، زیرا به همان روش قدیمی عادت کرده‌اند، با این وجود ما آمادگی لازم را برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت 11 درصد داریم.

وی در مورد یارانه تولید نیز خاطر نشان کرد: یارانه به مواد غذایی وارداتی اختصاص دارد، اما زمانی که وارد بازار می‌شود، برخی کارخانجات سهمیه خود را فروخته و این خود بازار سیاه ایجاد می‌کند.

مدیرکل شیلات لرستان افزود: در این میان مقصر کارخانه‌داران هستند، زیرا دولت یارانه پرداخت می‌کند، اما برخی کارخانجات سهمیه را فروخته و بازار سیاه ایجاد می‌شود، البته ما به دنبال قیمت مصوب برای خوراک ماهی و بچه ماهی هستیم.

بازار گرمی دلالان

بیرانوند در مورد بچه ماهی نیز بیان کرد: ما در استان هم بچه ماهی داخلی هم خارجی داریم، اما پرورش دهندگان معتقد هستند که  بچه ماهی داخلی کیفیت لازم را ندارند، بنابراین استقبال چندانی به عمل نمی‌آورند.

وی ادامه داد: به منظور اصلاح نژاد سی میلیون تخم را با مشارکت فرانسه وارد کرده‌ایم، اما زمان‌بر است تا به حد نیاز استان برسد، بنابراین در راستای کمک به آبزی پروران باید برنامه‌ریزی درست انجام داد.

بیرانوند در مورد مشکل بازاریابی نیز عنوان کرد: بله این را قبول داریم، زیرا ماهی تولید شده به تهران می‌رود، دلالان در این میان بازار گرمی می‌کنند.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: ما هم معتقد هستیم که باید ساز و کاری برای رفع این مشکل لحاظ شود که در این زمینه  افزایش سرانه مصرف در استان را دنبال می‌کنیم تا بازار هدف لرستان باشد که در این صورت دست دلالان قطع می‌شود.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول