اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

دولت سودان شانه خالی کرد؛ از دیدار «البرهان» و «نتانیاهو» اطلاع نداشتیم

دولت انتقالی سودان که مورد حمایت عربستان و امارات است، در مقابل انتشار خبر دیدار جنجالی رئیس شورای حاکمیتی این کشور با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مدعی شد که از این دیدار خبر نداشته است.

دولت سودان شانه خالی کرد؛ از دیدار «البرهان» و «نتانیاهو» اطلاع نداشتیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به «اوگاندا» و انتشار خبر دیدار او با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان و رایزنی آنها درباره عادی‌سازی روابط، در روز یکشنبه پیش (دوم فوریه) جنجال زیادی به راه انداخت.

شورای حاکمیتی انتقالی در سودان که در پی اعتراضات مردمی سال گذشته قدرت را در دست گرفت، از حمایت عربستان سعودی و امارات برخوردار است؛ دو کشوری که بر خلاف فلسطینی‌ها و بسیاری از کشورهای منطقه، طرح معامله قرن علیه فلسطین را محکوم نکردند.

نتانیاهو از این دیدار که برای نخستین‌بار با یک مقام ارشد سودانی صورت گرفته، ابراز رضایت کرد و وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای از این دیدار و تلاش سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تقدیر کرد.

به نوشته وبگاه سودانی «باج نیوز»، پس از انتشار این خبر، «فیصل محمد صالح» سخنگوی رسمی دولت سودان و وزیر فرهنگ و رسانه این کشور، گفت: هیأت دولت هیچ اطلاعی از دیدار رئیس شورای حاکمیتی با بنیامین نتانیاهو در روز یکشنبه در اوگاندا نداشت. هیچ مشورتی با هیأت دولت درباره این دیدار صورت نگرفته است و ما اطلاعی از این دیدار نداشتیم و تنها از طریق رسانه‌ها در جریان دیدار قرار گرفتیم.

وی افزود که هیأت دولت سودان منتظر بازگشت البرهان از سفر و توضیح او در این‌باره است.

نوامبر گذشته «تیبور ناجی» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا گفته بود که واشنگتن دیگر با دولت سودان دشمنی ندارد و آن را شریک خود می‌داند و حذف نام سودان از فهرست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم نیز به گفت‌وگوهای گسترده و مستمر با سودانی‌ها بستگی دارد.

آمریکا در سال ۱۹۹۳ و در دوره حکومت «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان، این کشور را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد که در نتیجه آن سودان از دریافت کمک‌های مالی و وام از صندوق بین‌المللی و بانک جهانی محروم شده است.

دسامبر ۲۰۱۸ تظاهرات گسترده علیه البشیر در سودان آغاز شد و در نهایت نیز به سرنگونی رژیم البشیر منتهی شد و پس از آن شورای حاکمیتی متشکل از غیرنظامیان و نظامیان قدرت را به دست گرفت که ریاست آن را «عبدالفتاح البرهان» بر عهده دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول