اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ادعای وزیر دولت روحانی/ از کمک به چین در مبارزه با «کرونا» تا بی‌نیازی ایران در تولید مواد اولیه داروسازی+عکس

وزیر بهداشت با بیان اینکه آمادگی ایران را برای مبارزه با گسترش «کرونا» به وزیر بهداشت چین اعلام کردم، گفت: تا 6 ماه آینده هیچ کارخانه داروسازی وجود ندارد که مشکل مواد اولیه داشته باشد و هیچ داروی تک نسخه‌ای نیز وجود ندارد که ما در زمینه آن در مضیقه باشیم.

ادعای وزیر دولت روحانی/ از کمک به چین در مبارزه با «کرونا» تا بی‌نیازی ایران در تولید مواد اولیه داروسازی+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سعید نمکی وزیر بهداشت عصر دوشنبه در سومین روز از دهه فجر به‌منظور بهره‌برداری از ۱۱۷ پروژه بهداشتی و درمانی با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیارد تومانی به هرمزگان سفر کرده است.

بهره‌برداری از سه فروند آمبولانس دریایی، افتتاح سی تی اسکن بیمارستان بستک، اورژانس بیمارستان خمیر، اورژانس بیمارستان بندرلنگه و افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی هرمزگان و همچنین افتتاح 60 پروژه بهداشتی و درمانی به‌صورت ویدئو کنفرانس از جمله دستاوردهایی است که طی دیروز و امروز با حضور وزیر صورت گرفت.

سعید نمکی عصر روز گذشته در ابتدای سفر به بندرعباس وارد مجتمع دانشگاهی علوم پزشکی هرمزگان شد و با ادای احترام به مزار شهدای گمنام 8 سال دفاع مقدس، از این مجموع دانشگاهی بازدید کرد.

وی سپس ساختمان جدید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را که برای ساخت آن بیش از 10 میلیارد تومان هزینه شده است را نیز افتتاح کرد.

سعید نمکی در ادامه سفر به هرمزگان در سومین روز دهه مبارک فجر، بخش دستگاه شتاب‌دهنده انرژی مرکز پرتودرمانی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس را با حضور استاندار هرمزگان و مسؤولان محلی به بهره‌برداری رساند. این بخش با اعتبار 17 میلیارد تومان شامل اعتبار هزینه شده برای ساختمان و تجهیزات آن، راه‌اندازی شده است.

همچنین بخش دیالیز بیمارستان شهید محمدی بندرعباس نیز توسط وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسید که این بخش دارای 37 دستگاه دیالیز و 31 تخت است و با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 220 میلیون تومان و زیربنای 517 مترمربع ساخته شده است.

وزیر بهداشت، امروز در سفری به غرب هرمزگان، چند پروژه درمانی را در بندرلنگه و بستک افتتاح خواهد کرد.

نمکی امروز پیش از سفر به غرب هرمزگان و همزمان با چهارمین روز ایام‌الله دهه فجر با حضور در بندر شهید رجایی، سه فروند شناور آمبولانس دریایی را مورد بهره‌برداری قرار داد.

این آمبولانس‌های دریایی با دارا بودن امکانات و تجهیزات کامل جهت رسیدگی اورژانسی به بیماران، در آب‌های خلیج فارس و جزایر استان هرمزگان مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای ساخت و آماده‌سازی این سه فروند شناور آمبولانس دریایی، بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

با بهره‌برداری از این ۳ فروند آمبولانس دریایی که قابلیت انتقال بیمار با تجهیزات ویژه را در هر شرایط آب و هوایی دارند، دیگر شاهد مرگ افراد ناشی از عدم انتقال به موقع به مراکز درمانی از سطح جزایر نخواهیم بود.

*آمادگی ایران را برای مبارزه با گسترش «کرونا» به وزیر بهداشت چین اعلام کردم

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد، با بیان اینکه روز گذشته تماسی با وزیر بهداشت چین داشتم، افزود: در این تماس، آمادگی کشورمان را در زمینه مقابله با فراگیرشدن ویروس کرونا در این کشور به وی اعلام کردم و به او گفتم بجای درخواست کمک از کشورهای غربی، ما آماده‌ایم تا در این زمینه به چین کمک کنیم.

وی با اشاره به تجربیات ارزشمند و موفق کشورمان در زمینه مقابله با بروز بیماری‌های واگیردار بخصوص در مناطق سیل‌زده، خاطرنشان کرد: ما در شرایطی در این زمینه موفق عمل کردیم که غرب حتی اجازه نداد یک سنت کمک مالی به دست مردم آسیب‌دیده سیل برسد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما در زمینه بهره‌مندی از ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی و واکسینه‌سازی جامعه و کنترل بیماری‌های واگیردار دارای تجربیات بسیار خوبی هستیم که به وزیر بهداشت چین اعلام کردم که ما آماده انتقال این تجربیات به آنها هستیم.

*قبل از انقلاب در حوزه بهداشت گرفتار واکسیناسیون و مالاریا بودیم

نمکی با بیان این که نیروهای جهادی و پای کار توانایی در حوزه بهداشت و درمان در استان هرمزگان مشغول خدمت هستند، افزود: این دهه فجر شاید برای خیلی از جوانان امروز که اطلاع درستی از گذشته ندارند، تصور مشکلات آن دوره میسور نباشد اما ما که بودیم و این مشکلات را دیدیم، باید بگویم که اتفاق عظیمی در رشد حوزه بهداشت و درمان کشور رخ داده است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مرگ و میر مادران باردار و مرگ کودکان ناشی از بیماری‌های واگیردار در زمان رژیم گذشته بسیار زیاد بود. حتی به دلیل نداشتن تخت کافی، مجبور بودیم تا 4 یا 5 نوزاد را روی یک تخت قرار دهیم و بیماری مالاریا در مناطق جنوبی ایران غوغا می‌کرد.
 
نمکی بیان داشت: پوشش واکسیناسیون در کشور 25 درصد بود و در برخی نقاط جنوبی ایران 8 درصد؛ اما اکنون به 100 درصد رسیده است و ما بیماری واگیردار فراگیری در کشور نداریم.

وی با بیان این که در پیش از انقلاب تنها 14 هزار طبیب در کل کشور داشتیم و در بسیاری از مناطق کشور پزشکان پاکستانی و فیلیپینی مشغول کار بودند اما بحمدالله به برکت انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که در هیچ حوزه‌ تخصصی در کشور با کمبود نیرو مواجه نیستیم و بحمدالله فضای درمانی کشور متحول شده است.
 
وزیر بهداشت گفت: امروز به چین اعلام کردم که چرا دست کمک به غرب دراز کرده‌اید؟ ما با مدیریت وسیعی از حوزه سیلاب‌های اخیربدون کوچکترین بیماری توانستیم موفق عمل کنیم و حتی یک اپیدمی در زمینه بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل‌زده نداشتیم و این افتخاری برای جامعه درمانی و پزشکی ما است.
 
نمکی خاطرنشان کرد: حتی در زمان سیل، غربی‌ها اجازه ندادند که یک سنت کمک خارجی به سمت ایران بیاید و ما این توانمندی در زمینه‌های مقابله با بیماری‌ها و جلوگیری از بیماری‌ها را خودمان روی پای خودمان بدست آوردیم.

وی همچنین گفت: انقلاب بزرگ ما انقلابی ستودنی‌ است که منشا خدمات فراوانی بوده و امروز هرچه داریم از برکت شهدای گرانقدری داریم که برای امنیت و اقتدار کشور تلاش فراوانی کردند و ما نیز در حوزه بهداشت و درمان خادم مردم هستیم.
 
وزیر بهداشت و درمان با تأکید بر ضرورت ایجاد یک دگرگونی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر جامعه محور ساختن حوزه پرستاری و درمانی، اظهار کرد: ما باید پرستار را طوری آموزش دهیم که فقط خود را در کنار تخت بیمار موثر نداند بلکه باید در جامعه نیز به نقش موثر خود در هدایت سلامت جامعه بپردازد.

*وظیفه داریم به فرمایشات رهبری جامه عمل بپوشانیم
 
این وزیر دولت یازدهم به اصلاح روش زندگی مردم و شیوه‌های زندگی در جامعه اشاره و عنوان کرد: پیشگیری از بروز بیماری‌ها یک اصل بسیار مهم است که جامعه را به کمک سلامت می‌آورد.

نمکی، استفاده از ظرفیت دانشجویان رشته‌های پزشکی در سال‌های ابتدایی تحصیل را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: دانشجویان پرستاری ما نیز باید خودشان را برای مراقبت در منزل آماده کنند چرا که بسیاری از بیماران ضربه مغزی و ... به پرستاری در منزل نیاز دارند تا از گرفتاری‌هایی مانند عفونی و ... نیز کاسته شود. ما در زمینه تقبل این هزینه‌ها از سوی بیمه‌ها نیز رایزنی‌هایی داشته‌ایم و این مهم به تصویب رسیده است.
 
وی تصریح کرد: با این شیوه، تخت‌های ویژه آی سی یو نیز در کشور آزاد می‌شود و در اختیار بیمارانی قرار می‌گیرد که واقعا به تخت مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.
 
وزیر بهداشت، کمک به افزایش جمعیت در کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: ساختارهای پرستاری می‌توانند کمک بزرگی به حفظ سلامت مادران باردار، توسعه مراکز درمان ناباروری و افزایش تولد نوزاد داشته باشند.

نمکی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه، تصریح کرد: من شرمنده می‌شوم اگر تأکیدات ایشان روی زمین بماند و لذا ما وظیفه داریم که به فرمایشات ایشان جامه عمل بپوشانیم.

*امسال 8100 تخت بیمارستانی به کشور افزوده می‌شود
 
وی اضافه کرد: مهارت آموزی به پرستاران در اشکال تخصصی اهمیت فراوانی دارد و تک تک اعضای جامعه پرستاری باید به کارکردهای چند بعدی و چند وجهی مجهز شوند و در قالب نظام مهارت، آموحته‌های خود را افزایش دهند.
 
این وزیر دولت یازدهم گفت: اولین مراجعه به جامعه درمانی باید مراجعه به پرستار باشد و سپس فرد به سمت یک جهت درست درمانی هدایت شود.

وزیر بهداشت در خصوص کمبود هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: باید طرح‌های پژوهشی و رفع گره‌های نظام خدمت را مورد بررسی قرار دهید و در خوزه های تخصصی به طرز درستی برای ارائه خدمت به مردم ورود کنید تا ثمره آن متوجه توسعه و رشد حوزه سلامت شود.
 
نمکی در بخش پایانی اظهاراتش نیز بیان کرد: امسال 8100 تخت بیمارستانی در 66 بیمارستان در کشور اضافه می‌کنیم که اقدام بزرگی در زمینه افزایش تخت بیمارستانی است. بحمدالله تا 6 ماه آینده نیز هیچ کارخانه داروسازی وجود ندارد که مشکل مواد اولیه داشته باشد و هیچ داروی تک نسخه‌ای نیز وجود ندارد که ما در زمینه آن در مضیقه باشیم.

انتهای پیام/3264/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول