اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

۵۳ گروه از ۲۵ استان در جشنواره موسیقی فجر حضور دارند/ اجرای یادمان شهید سلیمانی

نشست رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اله‌یاری رئیس جشنواره، شاهین فرهت دبیر جشنواره و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

۵۳ گروه از ۲۵ استان در جشنواره موسیقی فجر حضور دارند/ اجرای یادمان شهید سلیمانی

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شنبه پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با حضور اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

محمد الله‌یاری رئیس جشنواره و شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزاش‌های خود در مورد روند و چگونگی برگزاری سی و پنجمین جشنواره فجر به سوالات اهالی رسانه نیز پاسخ دادند. 

محمد الله‌یاری رئیس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ضمن خوش‌آمدگویی به اهالی رسانه مراتب همدردی خود را با خانواده درگذشتگان سانحه هواپیمای اوکراین گفت:  همه در تلاشیم تا سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم. دفتر موسیقی از مردادماه سال جاری کار برنامه‌ریزی را با همکاری دست‌اندرکاران مربوطه آغاز کرد. با توجه به اینکه از سال گذشته جشنواره صاحب آیین‌نامه شده شاید یکی از اولین کارها انتخاب هیات اصلی انتخاب آثار و گروه‌ها بود. هیات مشخص شد و همزمان فراخوان جشنواره نیز منتشر شد.

وی افزود: جشنواره در دو مسیر کار خود را آغاز کرد یکی از طریق فراخوان و بخشی هم بر مبنای دعوت از گروه‌ها و هنرمندان شناخته شده و تجمیع این دو منتهی به جدول اجراهای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شد. امیدواریم فجر به حرکتی جریان‌ساز تبدیل شود و جشنواره در سال‌های آتی به این سمت پیش رود که هنرمندان آثار جدیدشان را در جشنواره فجر ارائه دهند و بعد از فجر به نشر و اجرای آن آثار بپردازند.

الله‌یاری در ادامه افزود: اتفاق دیگری که در جشنواره امسال روی داده این است که سعی کردیم تا از برگزیدگان دیگر جشنواره‌ها و رویدادهای موسیقی که طی سال انجام می‌شود نیز در جشنواره فجر اجرا داشته باشند چراکه همیشه بحث بود که نتیجه رویدادهای رقابتی موسیقی چیست و چطور برگزیدگان آن‌ها می‌توانند روند موفقیت خود را ادامه دهند ازینرو ما برآن شدیم که برای آن برگزیدگان در جشنواره امسال اجرا بگذاریم که انشاءلله این روند ادامه‌دار خواهد بود. در این نشست در مورد بخش‌های بین‌الملل، موسیقی و رسانه و نیز بخش تجلیل‌ها و تقدیرها توضیحات بیشتر را آقای فرهت خواهند داد.

در ادامه این نشست رسانه‌ای آقای شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ضمن تقدیر از حضور پررنگ رسانه‌ها در این نشست گفت: سعی می‌کنم بصورت مختصر و مفید فقط به ذکر اطلاعات در مورد اجراها و رویدادهای جشنواره صحبت کنم. کوشش ما این بود که برنامه‌ها بهتر شود و امیدواریم که اینجور بوده باشد.

وی افزود: ۵۳ گروه از ۲۵ استان در جشنواره امسال حضور دارند. در این میان آمار گروه‌های متقاضی بسیار امیدبخش بود که اسامی استان‌هایی که بیشترین گروه‌های متقاضی را داشتند عرض می‌کنم. تهران با 107 گروه، خراسان با 21 گروه، فارس 13 گروه، البرز 12 گروه، کردستان 11 گروه، آذربایجان شرقی، گلستان و اصفهان هرکدام با 10 گروه، استان‌هایی بوده‌اند که بیشترین گروه‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر امسال را داشته‌اند.

فرهت در ادامه اطلاعات آماری خود خاطرنشان کرد: 60 درصد از گروه‌های شرکت‌کننده در فراخوان و 40 درصد از گروه‌های مدعوّ در بخش‌های مختلف اجرا خواهند کرد. هیات انتخاب گروه‌ها قرار است مطابق جدول منتشره 34 گروه از 253 گروه شرکت‌کننده در فراخوان و 23 گروه پاپ مجموعا 83 گروه در طی 7 روز برگزاری جشنواره از 24 تا 30 بهمن‌ما روی صحنه خواهند رفت.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فجر در مورد درصد مشارکت زن و مرد در جشنواره امسال گفت: 1604 هنرمند امسال روی صحنه می‌روند که 37 درصد از آن را بانوان و 67 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند. همچنین 90 نوبت اجرای زنده در انواع اجراهای کلاسیک، نواحی، سنتی، کودک، بین‌الملل در تالارهای وحدت، رودکی، برج آزادی، میلاد، نمایشگاه بین‌المللی و نیاوران به صحنه خواهد رفت. بر اساس گونه اجراها در بخش ارکسترال 8، کلاسیک 6، نواحی 12، پاپ 10، بین‌المللی 8، کودک 2 و بانوان 5 اجرا روی صحنه می‌رود.

وی با اشاره به نگاه کیفی به اجراهای بخش بین‌المللی امسال گفت: 32 نفر از کشورهای ایتالیا، بلژیک، روسیه، اتریش، آذربایجان و ترکمنستان به اجرای برنامه می‌پردازند.

پویان جعفری مدیر هماهنگی اجراهای بخش بین‌المللی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست با تاکید بر کیفیت و تنوع اجراهای این بخش گفت:  با توجه به اینکه چند سالیست که عنوان بین‌المللی از جشنواره موسیقی فجر حذف شده ما تلاش کردیم کیفیت را بجای کمیّت بالا ببریم. ازینرو 8 گروه را دعوت کردیم و علاوه بر کیفیت، تنوع جغرافیایی و تنوع فرم را برای راضی نگه داشتن مخاطبین سبک‌های مختلف در نظر گرفتیم.

وی افزود: ما دو گروه موسیقی کلاسیک از اتریش داریم که از بهترین‌ها و مشهورترین‌های دوت و تریو در این کشور محسوب می‌شوند. از کشور آذربایجان هم «تریوی ضابط نبی‌زاده» را داریم که یکی از برجسته‌ترین موزیسین‌های این کشور هستند که هم در منطقه و هم در اروپا شناخته شده‌ هستند. یک گروه هم از ترکمنستان به سرپرستی «حمیداف» داریم که او نیز در سطح اروپا شناخته شده و دارای محبوبیت است. دو گروه موسیقی «جَز» یکی «لوکانیا» از ایتالیا و «کوارتت جز بنفش» از اتریش و نیز گروه «پاریزیَن» از فرانسه که از بهترین گروه‌های سبک جز در این کشور محسوب می‌شوند را در اجراهای امسال جشنواره داریم.

جعفری با تاکید بر تنوع اجراهای بخش بین‌الملل امسال گفت: یک گروه موسیقی از کشور تونس داریم به رهبری «ظافر یوسف» که دارای نام و اعتبار جهانی است و خوشحالیم که در ایران و در جشنواره فجر امسال حضور خواهند یافت. تلاشمان این است که شاید نه الزاما به یک فرد بلکه نظامی مبتنی بر همفکری هیات انتخاب و دفتر موسیقی سعی کردیم اعتبار بخش بین‌الملل زبان زد شود.

در ادامه این نشست محمد الله‌یاری با ذکر خبری خوب از سیستان سیل‌زده، مجدد در مورد جدول اجراهای و دیگر مباحث اطلاعاتی ارائه کرد و گفت: جشنواره دو بخش است، بخش اصلی که اجراهای داخل جدول هستند که رویداد اصلی محسوب می‌شود. حضور هنرمندان از تهران و 13 استانی که جشنواره در آن‌ها برگزار می‌شود که پیام صلح و دوستی را به همراه دارد. نکته حائز اهمیت این است که هم گروه‌های فراخوانی هم گروه‌های مدعو با نظر هیات انتخاب مشخص شده‌اند و سلیقه شخصی به هیچ وجه اعمال نشده است.

وی افزود: همه 253 گروه توسط تمام اعضاء هیات انتخاب آثارشان بازبینی و گروه‌های نهایی انتخاب شده‌اند. در مورد استان سیستان بگویم که در گفتگوهایی که پس از سیل در این استان پیش آمد باعث شد که سیستان هم به جمع یازده استان مشارکت کننده در برگزاری جشنواره موسیقی فجر بپیوندد و عوایدش نیز برای کمک به مردم سیل‌زده اهدا شود. و بیدن شکل توانستیم حداقل کاری که می‌توانیم برای همدردی با این عزیزان انجام دهیم.

الله‌یاری در مورد استان‌های مجری فجر توضیح داد: بوشهر، آذربایجان، خوزستان، مازندران، خراسان شمالی، زنجان و منطقه آزاد اروند نیز ازجمله مناطقی هستند که همزمان میزبان رویدادهای جشنواره موسیقی فجر هستند. همچنین در جشنواره امسال از چهار پیشکسوت موسیقی ازجمله «افیلیا پرتو» «نادر مشایخی» «حسن اسکندری» و «هوشنگ ظریف» تقدیر به عمل می‌آید. البته ما تنها به تقدیر و اختتامیه جشنواره اکتفا نکرده‌ایم و طی چندماه گذشته مستندهایی حاوی مصاحبه‌ و گفتگو با این اساتید و خانواده‌هایشان انجام داده‌ایم که در نوع خود حرفه‌ای و با کیفیت بوده و به همراه تقدیر این مستندها نیز به آن‌ها تقدیم خواهد شد و برای اکران آن‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی خواهیم کرد.

رئیس جشنواره فجر و مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ادامه گفت: نکته جالب در این دوره از جشنواره هویت بصری جشنواره است. ما در این دوره برای اولین بار برای هر گروه یک پوستر و یک تیزر تصویری یک دقیقه‌ای تولید کرده‌ایم و به تبلیغ اجراهای جشنواره خواهیم پرداخت تا مخاطبان هم حق انتخاب بهتری داشته باشند و هم هنرمندان را به شیوه‌ای بهتر و در سطحی گسترده‌تر معرفی کنیم.

وی در مورد بخش نشست‌های پژوهشی جشنواره گفت: 5 نشست پژوهشی از 26 تا 30 بهمن‌ماه در فرهنگسرای هنر سالن باربد خواهیم داشت که به مسائل روز موسیقی پرداخته می‌شود. «حرمت در موسیقی» «بداهه‌نوازی در موسیقی ایرانی» «روند ترانه‌سرایی در ایران» «هنر و رسانه» و «سیر تغییرات موسیقی پاپ در سه دهه اخیر» 5 موضوع اصلی پژوهشی جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر را تشکیل می‌دهند.

الله‌یاری در جواب سوال یکی از خبرنگاران در مورد بخش «موسیقی و رسانه» که برای اولین بار به جشنواره موسیقی فجر افزوده شده توضیح داد: نگاه ما این بود که به سمت جریان‌‌سازی برویم. ما تلاش داریم تا فجر مرزهای خود را داشته باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. حوزه موسیقی و رسانه می‌تواند حرکت رو به جلو در این زمینه باشد. انشاءلله به عنوان یکی از زایش‌های جشنواره تداوم داشته باشد چراکه می‌خواهیم به روزنامه‌نگاری در موسیقی پر و بال بیشتری بدهیم. تا دیروز که آخرین مهلت ارسال آثار در این بخش بود 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که همکاران این بخش نسخه آثار را برای ارزیابی در اختیار 5 داور این بخش قرار دادند و برندگان این بخش هم در اختتامیه جشنواره اعلام خواهند شد.

الله‌یاری در مورد دو اثر خارج از روند معمول جشنواره اینچنین توضیح داد: در ارتباط با سانحه دلخراش هواپیمای اوکراین به این فکر بودیم که ما چه کار می‌توانیم به سهم خود انجام دهیم ازینرو با همفکری به این نتیجه رسیدیم که قطعه‌ای ساخته شود. آقای بهزاد عبدی قطعه‌ای برای این منظور ساختند که توسط ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره فجر اجرا خواهد شد. آقای عبدی یک قطعه هم برای پاسداشت شهید حاج قاسم سلیمانی ساختند که آن قطعه هم توسط ارکستر ملی و در جشنواره فجر به اجرا درخواهد آمد.

خبرنگار فارس در بخش پرسش خبرنگاران از رئیس جشنواره در مورد دستمزدهای نوازندگان و اینکه آیا عدالت در مورد نوازندگان و گروه‌های موسیقی نواحی رعایت خواهد شد؟ پرسید که اله‌یاری در جواب گفت: ضمن تشکر بابت طرح این سوال خوب و به‌جا باید عرض کنم که ما با توجه به اینکه همواره بحث این بود که چرا هنرمندان موسیقی نواحی که همواره جزء کم درآمدترین‌های عرصه موسیقی هستند نباید دستمزد خوب و قابل توجهی دریافت کنند تمام تلاش خود را کردیم و در اینجا باید اعلام کنم که خوشبختانه ما تمام موانع را کنار زدیم و حالا در جشنواره فجر تمام گروه‌ها و نوازنده‌های موسیقی محلی عینا همچون گروه‌ها و هنرمندان سایر بخش‌های کلاسیک و سنتی و غیره دستمزد خواهند گرفت و خوشحالیم که توانسته‌ایم این امر را محقق کنیم.

وی با تاکید بیشتر بر حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی افزود: ما حتی تمام شرایط از جمله ایاب و ذهاب و اسکان هنرمندان از شهرستان‌های دور و نزدیک و رفاهیات و تمام امور آن‌ها را برنامه ریزی کردیم تا در مدت زمانیکه به اجرا می‌پردازند کوچک‌ترین دغدغه‌ای از نظر هتل و غذا و آمد و شد نداشته باشند و همه تدارک لازم را تهیه کرده‌ایم.

در پایان این مراسم همچنین تیزر رسمی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر  نمایش داده شد و از پوستر چهار هنرمند پیشکسوت که در جشنواره امسال از آن‌ها تقدیر می‌شود رونمایی شد.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد‌ اله‌یاری و دبیری شاهین فرهت از 24 تا ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی،  تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، میزبان مخاطبان خواهد بود. ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان و پاپ، با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول