اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«دستگاه احراز هویت برخط» در ابعاد مختلف ضریب خطا را کم می‌کند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: «دستگاه احراز هویت برخط» مراحل انتخابات را به جز صندوق اخذ رای الکترونیکی می‌کند، تمام اطلاعات اعضای شعبه در این دستگاه موجود است، امکان دخل و تصرف نیست و اطلاعات ذخیره می‌شود، ویژگی دیگر این است که قابلیت استعلام دارد و دستگاه به دو طریق کارت ملی و اطلاعات شناسه ملی افراد فعال می‌شود.

«دستگاه احراز هویت برخط» در ابعاد مختلف ضریب خطا را کم می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن جعفری در نشست خبری ستاد انتخابات خراسان‌ رضوی که ظهر امروز با محوریت معرفی دستگاه «احراز هویت برخط»، در سالن جلسات شهید باهنر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر، گفت: خدا را شاکریم که در اولین سالگرد بعد از چهل سالگی انقلاب هستیم و امیدواریم در گام دوم انقلاب در راستای خدمت بیشتر به مردم که نقش اساسی در به ثمر رساندن انقلاب داشتند و همچنین پیروی از منویات امام و رهبری موفق باشیم، قدر انقلاب و شهدایی که برای این انقلاب خون داده‌اند تا ما امروز بتوانیم در امنیت ایفای نقش کنیم، را بدانیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: روند انتخابات دارای زمان بندی خاص است که البته به جز زمان بندی که در قانون مشخص شده موارد و مباحث پیگیری می‌شود و با قاطعیت عرض می‌کنم که طبق زمان بندی که مشخص شده همه وظایف قانونی را که در حوزه اجرای قانون و حسن اجرا داشته‌ایم، پیش بینی و اجرا کرده‌ایم.

وی افزود: از مجموع هزار و ۱۱۴نفر داوطلب ثبت نام شده برای انتخابات مجلس تعداد ۶۰ نفر انصراف دادند و هزار و 54 نفر باقی ماندند، از این تعداد نیز ۶۷۴ نفر تایید و بقیه افراد رد صلاحیت شدند.

جعفری عنوان کرد: در مرحله اول رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در مجموع تایید حدود ۴۷ درصد مجموع افراد را داشتیم و در مرحله دوم توسط شورای نگهبان ۱۷درصد دیگر اضافه شدند، در مجموع تا کنون شاهد تایید ۶۴درصد داوطلبان بودیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: قطعا طبق ماده ۳۴ قانون انتخابات، دیروز آخرین مهلتی بود که افرادی که قبلا تایید صلاحیت نشده بودند فرصت داشتند که اعتراض خود را به شورای نگهبان و هیئات نظارت شهرستان‌ها ارائه کنند و به صورت قطع در ۲۲بهمن شاهد رسیدگی به اعتراض این گروه خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه مجلس خبرگان نیز در مجموع ۲۹ نفر در خراسان رضوی ثبت نام کردند که ۱۲نفر از این افراد انصراف دادند و از ۱۷ نفر باقی مانده صلاحیت ۴نفر از افراد مورد تایید قرار گرفته است، فردا نیز آخرین روزی است که صلاحیت احتمالی افراد معترض ابلاغ خواهد شد.

جعفری ادامه داد: با توجه به اینکه در حوزه مجلس خبرگان برخی تفاوت‌ها در حوزه تبلیغات با مجلس وجود دارد طبق ماده قانونی ۱۹ تا ۲۷در رابطه با نحوه تبلیغات باید کمیسیون نظارت برگزار می‌شد که برگزار شده و نحوه پیگیری و تبیین تبلیغات مجلس خبرگان ترسیم شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اظهار‌کرد: امروز نیز دومین جلسه کمیسیون بازرسی تبلیغات خبرگان را با حضور چهار تن از داوطلبان خبرگان داشتیم که مقرر شد برای هر کدام از داوطلبان ۱۸دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی در نظر گرفته شود که این برنامه را آماده کنند و در اختیار صدا و سیما قرار دهند، در حوزه پخش که از ۲۳بهمن ماه به بعد که فعلا مقرر شد در دو نوبت بر اساس قرعه کشی این برنامه2ها پخش و به سمع و نظر مردم می‌رسد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شعب اخذ رای تصریح کرد: در خراسان رضوی ۱۲حوزه انتخابیه اصلی و ۶۳ انتخابیه فرعی وجود دارد، یعنی چیزی حدود ۳۰فرمانداری و ۴۵بخش داریم که به عنوان حوزه‌های اصلی و فرعی فعالیت می‌کنند.

جعفری یادآور شد: آخرین آمار صندوق‌های اخذ رای چهار هزار و 19 شعبه برای استان پیش بینی شده که بیشترین شعب انتخاباتی متعلق به شهرستان مشهد با هزار و 520 شعبه، نیشابور۳۳۰شعبه، سبزوار ۲۲۵شعبه، تربت حیدریه ۱۷۱شعبه و قوچان۱۶۰ شعبه و کم‌ترین شعب از شهرستان‌ها شامل داورزن با ۲۸شعبه، صالح آباد۳۳ شعبه، باخرز ۳۶ شعبه و بجستان۳۷شعبه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی متذکر شد: تعداد شعب ثابت ما سه هزار و 18 شعبه ثابت در استان و هزار و یک شعبه سیار و تعداد شعب شهری ما دو هزار و 407 شعبه و تعداد شعب روستاییهزار و 612 شعبه را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزشی نیز روند آموزشی را از ابتدا با جدیت پیگری کرده‌ایم، تاکید کرد: لایه‌های مختلف انتخابات از روسای ستاد تا لایه‌های پایین‌تر و حوزه اعضای شعب اخذ رای در دستور آموزش هستند، با توجه به اینکه اعضای شعب رای نیز انتخاب می‌شوند به محض اینکه ثبت نام به پایان برسد در معرض آموزش قرار می‌گیرند.

جعفری ضمن بیان اینکه امروز رونمایی از «دستگاه احراز هویت برخط» را داریم، ادامه داد: در ارتباط با واجدین شرایط رای در حوزه خراسان رضوی، نیز چهار میلیون و 503 هزار و 610 نفر هستند که از این تعداد دو میلیون و 260هزار و 482 نفر زن و دو میلیون و 243 هزار و 128 نفر مرد هستند، تعداد رای اولی‌ها نیز در مجموع دو میلیون و 541 هزار و 198 نفر است که از این تعداد 129 هزار و 615 نوجوتن پسر و 124 هزار و 583 نوجوان دختر هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: کلیه تعرفه‌ها و ملزومات اخذ رای اعم از پلمپ‌ها و مهرها و صنادیق به استانداری تحویل شده و ما در حال تحویل به فرمانداری‌ها هستیم که بر اساس زمان بندی معین شده این ملزومات اخذ رای در اختیار حوزه‌های انتخابیه قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: طبق ماده ۵۵ قانون اعلام شده که هر یک از نامزدها به تنهایی یا چند نفری می‌توانند بر اساس حوزه‌های انتخابیه دارای یک نماینده باشند که باید نماینده خود را به هیأت نظارت معرفی کنند و نمایندگان داوطلبان نیز می‌توانند در محل شعب اخذ رای حضور داشته باشند و در قانون ذکر شده چنان چه تخلفی را مشاهده کردند بدون دخالت باید به مراکز بخش یا هیأت‌های اجرایی منعکس کنند، البته در قانون ذکر شده و تاکید ما این است که نمایندگان تا پایان رای گیری و تنظیم صورتجلسه حضور داشته باشند.

جعفری با بیان اینکه حضور افراد غیر مسؤول تحت هر عنوانی در حوزه صندوق‌های اخذ رای ممنوع و جرم محسوب می‌شود که در قانون به این مورد تصریح شده است، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های انتخاباتی در حوزه تبلیغات هشت روز قبل از رای یعنی از ۲۳بهمن ماه آغاز و تا ۲۴ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: تفاوت تبلیغات نمایندگان مجلس با خبرگان این است که داوطلبان مجلس خبرگان ۱۵ روز قبل از اخذ رای می‌توانند  بر اساس نظارت کمیته فعالیت خود را آغاز کنند، از زمان ثبت نام داوطلبان تا هنگام شروع تبلیغات رسمی انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی ممنوع است و اجازه ندارند تبلیغات را آغاز کنند.

وی افزود: نکته دیگر فراخوانی است که در حوزه شعب اخذ رای اعلام شده مبنی بر این که افرادی که تمایل دارند عضویت در شعب اخذ رای داشته باشند و در عرصه اجرایی حضور داشته باشند می‌توانند به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در سطح استان مراجعه کنند و با توجه به ظرفیت که باقی مانده است به عنوان عضو شعب ثبت نام کنند.

جعفری بیان کرد: در ارتباط با دستگاه احراز هویت انتخابات که امروز در حوزه استان رونمایی می‌شود، بر اساس این فرآیند فعالیت‌های این دستگاه مراحل انتخابات را به جز صندوق اخذ رای الکترونیکی می‌کند، تمام اطلاعات اعضای شعبه در این دستگاه موجود است، امکان دخل و تصرف نیست و اطلاعات ذخیره می شود، ویژگی دیگر این است که قابلیت استعلام دارد و دستگاه به دو طریق کارت ملی و اطلاعات شناسه ملی افراد فعال می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: تمام مراحل انتخابات از شروع انتخابات سریال پلمپ‌هایی که هیئات اجرایی و نظارتی دارند و صورت جلساتی که قبل از انتخابات شروع می‌شود همه در این سیستم ذخیره می‌شود، تمام مراحلی که احتمال دارد قطعی برق یا اینترنت صورت بگیرد همه لحاظ شده است، یعنی این دستگاه از سه مسیر مختلف هم زمان می‌تواند استعلام داشته باشد که قابلیت آفلاین نیز دیده شده است، که اگر ارتباط قطع شود ذخیره سازی کرده و به محض وصل شدن ارتباط ادامه می یابد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه این است که سلامت هویتی افراد را صددرصد تضمین می‌کند، یعنی این سیستم بلافاصله بعد از ورود شناسه اعلام می‌کند که برای این شناسه می‌تواند تعرفه‌ای صادر شود یا خیر و این قابلیت را دارد که در ابعاد مختلف ضریب خطا را بسیار کم کند و در حوزه سلامت انتخابات اقدام بسیار مناسب و خوبی است.

جعفری با بیان اینکه تا مرحله پایان انتخابات، شمارش و صورت جلسات پایانی همه در این سیستم تعبیه شده است، متذکر‌ شد: روند بسیار آسانی است و نحوه کار این دستگاه از طریق رسانه‌ها و صدا سیما تشریح و برنامه‌های آموزشی تدارک دیده‌ شده است، تمام دغدغه‌هایی که محتمل است در دستگاه دیده شده است، نقش دستگاه‌های نظارتی نیز کاملا دیده شده است و امیدواریم کمترین خطا را در این حوزه شاهد باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در بعضی شعب دو دستگاه پیش بینی شده و اگر‌ نیاز باشد بیشتر نیز پیش بینی می‌شود، داخل سیستم کاملا مشخص است و استعلام مبنی بر اطلاعات گذشته است، اگر دستگاه اختلال داشته باشد ثبت نام ناتمام ثبت می‌شود و شخص بعد از پیگیری از ناظر می‌تواند ادامه فرآیند را انجام دهد.

وی افزود: مدت کمی به برگزاری انتخابات داریم به خصوص در حوزه تبلیعات حساس‌تر است، و هرچه به تاریخ برگزاری نزدیک‌تر می‌شویم معاندین و دشمنان نظام به دنبال این هستند که مانعی برای مشارکت ایجاد کنند، بررسی‌ها و گزارشاتی که دستگاه‌های امنیتی ارائه می‌کنند حاکی از این است که دشمن همه توانش را گذاشته تا مشارکت در انتخابات را کاهش دهد.

جعفری بیان کرد: ضد انقلاب از طریق فضای مجازی به دنبال این است که در رابطه با فرآیندهای مختلف انتخابات شبهه افکنی کند و آن قدر درمانده شده‌اند که از ویروس کرونا نیز نگذشته‌اند و این ها را به یکدیگر و ۲۲بهمن پیوند زده اند!

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی یادآور شد: وظیفه اصحاب رسانه بسیار مهم است، دشمنان نظرسنجی‌های دروغینی را طراحی می‌کنند و به دنبال تخریب هستند، به نوعی حوزه مجریان و ناظرین را مد نظر دارند، انتظار داریم واقعیت‌ها به ویژه در حوزه سلامت انتخابات منتقل شود و این دستگاه به نحو موثری ضریب سلامت ر ابالا برده است و می‌تواند کمک بسیار خوبی را داشته باشد، انتظار داریم در فضای نشاط سیاسی و تبادل اطلاعات کمک کنید.

وی خطاب به اصحاب رسانه  ادامه داد: در حوزه‌های انتخاباتی و دیگر حوزه‌ها کمک کنید، مردم را امیدوار کنید واطلاعات نامزد ها را در اختیار مردم قرار دهید تا مردم بتوانند اطلاعات آگاهانه‌ای داشته باشند، هر روز ساعت 12 و نیم جلسه ستاد انتخابات استان را داریم، در حوزه تخلفات نیز اگر مواردی را شاهد بودید منعکس کنید، ما به دنبال این هستیم که تخلفات احتمالی کاهش پیدا کند و بر همین اساس در حوزه بازرسین نیز تقویت‌های خوبی داشته‌ایم.

«دستگاه احراز هویت برخط» جایگزین تمام دستگاه‌های قبلی می‌شود 

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات در ادامه این جلسه گفت: این دستگاه تحت عنوان دستگاه احراز هویت برخط است و حسب نیاز نصب و راه انداز ی می‌شود، دستگاه از سه طریقی که به دیتا متصل می‌شودو هویت فرد رای دهنده را احراز می‌کند و علاوه بر فرآیند های سنتی به صورت الکترونیکی از رای‌های باطل جلو گیری کرده و متمرکز و مستقل در این سامانه ضبط می‌شود.

مجید روح بخش خاطر نشان کرد: این دستکاه جایگزین تمام دستگاه‌های گذشته می‌شود و هیچ سیستم دیگری مستقر نخواهد بود، دستگاه به تعداد مورد نیاز تهیه شده است و کاربران مجری هم زمان با هم، با استفاده از دسترسی که دارند می‌توانند کار کنند و برخی کارها نیاز به تایید ناظر دارد که با کد ناظر ممکن است، مانوری در همین رابطه نیز هفته آینده برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای دستگاه سه زیر ساخت انتخابات در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در حالت آفلاین نیز با تایید ناظر ممکن است و بر اساس کد استعلامی که از وزارت کشور اخذ می‌شود قابل رهگیری است که استعلام آفلاین یا آنلاین بوده است، تمام عوامل شعبه یک روز قبل از رای گیری در مکان مورد نظر مستقر می‌شوند و در انتها که به صورت دستی شمارش شد اطلاعات  از طریق دستگاه به صورت الکترونیکی به وزارت کشور ارسال می‌شود.

روح بخش ادامه داد: در نهایت آرا در سامانه جامع انتخابات جمع می‌شود و پیش بینی این است که به نحو مطلوبی استفاده شود و بتوانیم در اعلام نتایج تسریع داشته باشیم، کاملا موارد امینتی مد نظر گرفته شده و اطلاعات به صورت رم شده ارسال می‌شود، تعداد ۱۹۸ دستگاه را به صورت آموزشی دریافت کرده‌ایم و تمام کاربران حاضر باید استفاده از این دستگاه را بیاموزند.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات اظهار کرد: سیم کارتی داخل این سامانه تعبیه می‌شود که اختصاصی است، کارت فعال‌سازی تعبیه شده که بدون کارت قابل استفاده نیست و هرکدام از این دستگاه‌ها مشخص است که در کدام شعبه مستقر است، اگر رای دهنده کارت ملی همراه نداشته باشد با خوداظهاری کد ملی و سریال شناسنامه روند ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: شعبی که آفلاین باشد، مشخص می‌شود‌ که در فلان روستا آفلاین است و فردی که آفلاین رای دهد و قصد داشته باشد مجددا آنلاین رای دهد، با کد اختصاصی که تعبیه شده ناظر تصمیم می‌گیرد که رای بگیرد یا خیر و اگر رای گرفت در سامانه اطلاعات وزارت کشور ثبت می شود و قابل برخورد است، ناظرین شعبه اخذ رای با دسترسی که دارند در برخی موارد قادر به تصمیم گیری هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول