اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

دستاورد تحریم‌های آمریکاساخت ماهواره بومی ایرانی است/مشارکت 700 دانشمند ایرانی

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه فضا خط مقدم علم و فناوری است، گفت: برای طراحی و مراحل ساخت ماهواره ظفر 700 دانشمند ایرانی به عنوان تیم پشتیبانی مشارکت کردند؛ چراکه دستاورد تحریم‌های آمریکاساخت ماهواره ایرانی است.

دستاورد تحریم‌های آمریکاساخت ماهواره بومی ایرانی است/مشارکت  700 دانشمند ایرانی

مرتضی براری دبیر شورای عالی فضایی و رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه ۷۰۰ دانشمند ایرانی در طراحی و مراحل ساخت ماهواره ظفر مشارکت داشتند، گفت: طراحی و ساخت ماهواره ظفر طی مدت سه سال با مشارکت ۵ تیم فعال از دانشمندان و نخبگان دانشگاهی ایرانی ساخته شد و طی ۴ ماه گذشته این ماهواره تست‌های نهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای قرار گرفتن در مدار در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری انجام داده است.

* ماهواره توسط دانشمندان ایرانی بدون هیچ‌گونه وابستگی ساخته می‌شود

وی افزود: در حال حاضر کشور ایران جزء ۹ کشور دارای ماهواره است به این معنی که از این پس طراحی و ساخت انواع ماهواره توسط دانشمندان ایرانی بدون هیچ‌گونه وابستگی ساخته می‌شود؛ چراکه این دستاورد نتیجه حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر پرچم‌داری علمی ایران در دنیا است.

* مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان کاربردی کردن صنعت فضایی است

دبیر شورای عالی فضایی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان کاربردی کردن صنعت فضایی است که با اتکا به این موضوع ما می‌توانیم تحلیل‌های متفاوتی از حوادث طبیعی مانند سیل‌های اخیری که در کشور رخ داد داشته باشیم. این در حالی است که کشور ایران در وقوع بلایای طبیعی رتبه یازدهم دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.

* انعطاف‌پذیری ماهواره ظفر در انواع تشعشعات در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتری

براری افزود: یکی از ویژگی‌های ماهواره ظفر که توسط نخبگان و دانشمندان دانشگاه علم و صنعت ایران ساخته شده است، قدرت انعطاف‌پذیری در برابر انواع تشعشعات در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتری است که این به تنهایی یک دستاورد بزرگ برای کشور محسوب می‌شود. از آنجا که دانش طراحی و ساخت انواع ماهواره در ایران بومی شده است از این پس ما می‌توانیم خدمات مختلفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق ماهواره برای مردم به وجود بیاوریم.

*  سرعت ماهواره‌های ایرانی بالای ۶ کیلومتر بر ثانیه است

وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم در طراحی و ساخت ماهواره این است که تا قبل از این سرعت ماهواره پس از پرتاب به فضا در مدار به ۲۵۰۰ متر بر ثانیه بود. اما اکنون سرعت ماهواره‌های ایرانی بالای ۶ کیلومتر بر ثانیه رسیده است که این نتیجه استمرار و خستگی‌ناپذیری دانشمندان در ابعاد مختلف طراحی و ساخت ماهواره است.

* پیشرفت در ساخت ماهواره با تحریم های آمریکا

دبیر شورای عالی فضایی در پایان گفت: یکی از عوامل پیشرفت در حوزه علم و فناوری به خصوص در حوزه فضا و طراحی و ساخت ماهواره تحریم‌های آمریکا بود که باعث شد دانشمندان و نخبگان ایرانی با اتکا بر دانش داخلی ماهواره‌های متنوع و مختلفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسازند که مشابه خارجی آنها وجود ندارد. این درحالی است که اکنون تیم‌های رصدی سازمان فضایی در شهرهای بوشهر و ماهشهر و همچنین سه استان دیگر از طریق تلسکوپ به محاسبه تغییرات فضایی می‌پردازد. وضعیت پیشرفت علم و فناوری در حوزه فضا و ماهواره رشد قابل توجهی داشته است که این دستاوردها نشان از اعتماد جوانان و نخبگان دانشگاهی است.

وحید باقری

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول