اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

صادرات 3 میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان امسال/ تبریز را پایتخت دیپلماسی کشور می‌کنیم

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: میزان صادرات ارزی ما در سال گذشته 2 میلیار دلار بوده و در سال‌جاری این رقم تا کنون 2.5 میلیارد دلار است و امیدواریم تا پایان سال به 3 میلیارد دلار برسد.

صادرات 3 میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان امسال/ تبریز را پایتخت دیپلماسی کشور می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ظرف ایام دهه فجر حدود 1365 پروژه را افتتاح و بهره‌برداری خواهیم کرد که در مجموع 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در برداشته‌اند.

وی افزود: در هر کدام از سفرهای اول و دوم رئیس جمهور بین 10 تا 12 هزار میلیارد تومان در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده بود؛ یکی از این پروژه‎ها که ظرف هفته آینده به دست یکی از مقامات کشور افتتاح خواهد شد، پروژه خط انتقال پلی‌اتیلن غرب از میاندوآب به تبریز است که حدود 67 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و بیش از 500 فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

پورمحمدی ابراز داشت: در زمینه مخابرات 75 پروژه افتتاح خواهد شد؛ 40 ایستگاه جدید اضافه و 35 ایستگاه موجود بروزرسانی می‌شود؛ 250 کیلومتر فیبر نوری نیز به بهره‎برداری می‌رسد.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین از احداث 6014 واحد مسکن روستایی و ارائه 800 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در این عرصه خبر داد و افزود: در ایام دهه فجر 40 مدرسه نیز بهره‌برداری خواهد شد.

این مسوول اعلام کرد: یکی از حوزه‌هایی که مورد توجه ماست ولی کمتر نتیجه دلخواه را می‌گیریم، بحث توسعه دیپلماسی و گسترش همکاری‌های ملی و بین‌المللی است؛ می‌خواهیم تبریز را پایتخت دیپلماسی کشور کنیم و این شهر را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

پورمحمدی ادامه داد: استان ما از گذشته پل ارتباطی آسیا به اروپا بوده و هست و از این نقش نباید غافل شویم؛ ما 270 کیلومتر مرز مشترک با کشورهایی مثل ترکیه و ارمنستان داریم و اگر کشور بخواهد در اتحادیه اروسیا نقش‌آفرینی کند، محور آن تبریز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امسال از 15 هیات خارجی پذیرایی کردیم؛ رشد صادرات استان از گمرکات کشور 50 درصد افزایش یافته و آذربایجان‌شرقی امن‎ترین و پاک‎ترین استان کشور به شمار می‌رود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در همین وانفسای تحریم‌ها 18 کشور خارجی در استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: میزان صادرات ارزی ما در سال گذشته 2 میلیار دلار بوده و در سال‌جاری این رقم تاکنون  2.5 میلیارد دلار است و امیدواریم تا پایان سال به 3 میلیارد دلار برسد.

پورمحمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: هیچ واحد تولیدی در استان تعطیل نشده و در یک سال گذشته 78 واحد تولیدی دچار بحران رکود را احیا کردیم؛ از نظر صدور مجوز احداث واحد تولیدی جدید رتبه دوم و از نظر توسعه واحدها رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادیم.

وی گفت: در زمینه اعطای جواز تاسیس واحدها 80 درصد و پروانه تاسیس 24 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

این مسوول یادآور شد: از نظر صدور پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن رشد مناسبی نداشتیم اما دو اتفاق مهم افتاده که یکی احداث فاز 3 تولید کنستانتره در معادن مس سونگون و دیگری تولید مس‌کاتد به روش تغلیظ است که تا 4 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 17 پروژه پایین‌دستی و شهرک تخصصی مس احداث می‌شود که به رونق منطقه کمک خواهد کرد، ابراز داشت:  اخیرا به میزان 2 تا 4 هزار میلیارد تومان حساب‌های مس سونگون به استان انتقال یافته است.

پورمحمدی، به بحث تولید آلومینا و نفلین سینیت در استان اشاره و اضافه کرد: بیش از 5 میلیارد تن ذخایر نفلین‌سینیت در سراب وجود دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین به افتتاح 140 پروژه در بخش صنعت برق، توسعه کشت گلخانه‌ای استان از 160 به 260 هکتار، تکمیل 1500 واحد مسکن مهر و آغاز احداث 7 هزار واحد مسکن ملی در استان اشاره کرد.

انتهای پیام/60026/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول